Kā norādīja inspekcijas pārstāve, VKPAI izvirzītais nosacījums projektam Rail Baltica ir veikt kompleksu kultūrvēsturisko vērtību apzināšanu visas trases garumā. Tāpat kultūrvēsturiskās vērtības jāapzina teritorijās, kuras fiziski vai vizuāli ietekmēs dzelzceļa līnijas izbūve. Tādējādi projektam noteikts veikt trases teritorijas izpēti pirms detalizētu risinājumu izstrādāšanas.
VKPAI pārstāve norādīja, ka projekta attīstītājs ir informēts par kultūras pieminekļiem, tostarp dzelzceļa viaduktiem Torņakalnā un komunistiskā terora upuru piemiņas vietu Vilkaines ielā, kas atrodas plānotās trases teritorijā un kuru saglabāšana jānodrošina. Tāpat tam ir sniegta informācija par kultūrvēsturiski nozīmīgām vietām, kas nav iekļautas valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā, bet kuru nozīmīgums būtu jāņem vērā, plānojot trases projektēšanas un izbūves darbus.
Inspekcija paredzējusi nosacījumus ne tikai projekta, bet arī lokālplānojumu izstrādei dzelzceļa trases teritorijās Sējas un Salaspils novados un Rīgā.
Pēc Kaurātes-Javas paustā, attiecībā uz arheoloģiskajiem pieminekļiem, veicot trases teritorijas projektēšanu un izpēti, jāņem vērā, ka atbilstoši Eiropas Konvencijai par arheoloģiskā mantojuma aizsardzību mantojums kā nozīmīgs vēsturisku un zinātnisku pētījumu līdzeklis ir aizsargājams un saglabājams izpētei nākamajām paaudzēm, tāpēc jānodrošina visi iespējamie pasākumi šī mantojuma konservācijai un uzturēšanai, veicot to uz vietas.
Vienlaikus, izprotot Rail Baltica dzelzceļa līnijas nozīmīgumu, VKPAI pieļauj, ka daļa arheoloģisko pieminekļu plānojamā teritorijā var tikt arheoloģiski izpētīti, veicot pilna apjoma arheoloģiskos izrakumus. "Tādi arheoloģiskie pieminekļi kā pilskalni vai pilskalni ar apkārtējo senvietu kompleksu, kas ir gan starptautiskā, gan Latvijas mērogā zināmi kā izcilas un hrestomātiskas nozīmes vietas un unikāli Latvijas kultūrvēsturiskās ainavas elementi, ir saglabājami un nav pakļaujami iznīcināšanai," uzsvēra Kaurāte-Java.
VKPAI vērsusi uzmanību arī uz to, ka dzelzceļa līnijas trases teritorijā jāveic arheoloģiskās apzināšanas darbi, kuru laikā atklājot jaunas arheoloģiski nozīmīgas liecības, jānodrošina to pilna arheoloģiskā izpēte, kas ir ne tikai laikietilpīgs process, bet arī papildus izmaksas.
Turklāt, ņemot vērā, ka plānotās vilciena trases izvietojums skars 1. un 2. pasaules kara pozīcijas un kauju vietas, VKPAI aicinājusi savlaicīgi ieplānot karavīru pārapbedīšanu, nodrošinot piemiņas vietu saglabāšanu.
Ņemot vērā ieguvumus, ko trases izbūve var sniegt Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanai un attīstībai, VKPAI atbalsta trases izbūvi caur Rīgas Centrālo staciju. Tomēr, lai saglabātu centra pilsētbūvnieciskās vērtības, izvirzīti nosacījumi, kuru ievērošanai VKPAI sekos līdzi.
VKPAI nosacījumi ir, izbūvējot jaunas estakādes, nepieļaut apbūves blīvuma un augstuma pieaugumu vēsturiskā centra teritorijā. Tāpat risinājumiem jābūt orientējamiem uz pasažieru ērtību nodrošināšanu, kā arī transporta mezgla pārbūve jāskata plašākā mērogā teritorijai no Lāčplēša ielas līdz Daugavai, ietverot arī starptautisko autoostu un izvērtējot dzelzceļa uzbēruma likvidēšanu, lai savienotu pilsētbūvniecisko struktūru.