Kā aģentūru LETA informēja Ādažu novada domes sabiedrisko attiecību vadītāja Monika Griezne, Vasjakam un viņa komandai izpētes darbs vien dažādos pasaules muzejos un arhīvos prasījis sešus gadus, vēl pāris gadi pagājuši, modeli būvējot. Vēsturiskās lidmašīnas būvniecība notika periodiski, jo ikdienā Vasjaks Ādažos kopā ar savu komandu būvē pasaulē ātrākās lidmašīnas ultravieglo lidaparātu klasē.
Vēsturiskā monoplāna izpēti apgrūtinājis fakts, ka šī lidaparāta rasējumi nemaz nav saglabājušies. Slavenais franču lidotājs Luijs Blerio senajā franču valodā rasējumus uzrakstīja, nevis uzzīmēja, lai neviens tos nenozagtu. Lai no jauna uzbūvētu autentisku, pirms 106 gadiem veidotu lidaparātu, Vasjaka komanda to rekonstruēja pēc senām fotogrāfijām un skicēm, kā arī grāmatām, kurās atrasti apraksti par šo monoplānu.
Vasjaks sāka būvēt šo modeli, jo vēsturiskā lidaparāta simtgadei par godu arī pats velējies šķērsot Lamanšu ar autentisku prototipu. "Diemžēl 2007.gadā Latvijā sākās krīze, līdz ar to ar finansēm bija švaki. Nebija ne laika, ne naudas. Zviedrs Maikls Karlsons uzbūvēja šo modeli ātrāk un Blerio lidojuma simtgadē pārlidoja pāri Lamanšam," stāsta Vasjaks.
"Luijs Blerio, veicot šo leģendāro pārlidojumu, iemantoja pasaules slavu un vinnēja Daily Mail balvu - 1000 paundu. Pirms leģendārā lidojuma viņš atradās uz bankrota robežas. Šis lidojums viņu padarīja bagātu, jo pēc tā monoplānu sāka ražot sērijveidā. Līdz tam viņš ražoja lampiņas riteņiem, bet avio konstruēšana bija viņa hobijs," piebilst Vasjaks.
Monoplāns veidots, izmantojot dažādus kokus, un tas apvilkts ar lina audumu.
Lidaparātu no 22.aprīlīļa plkst.14 varēs apskatīt Ādažu Vēstures un mākslas galerijā. Izstādes organizatori neizziņo konkrētu datumu, cik ilgi tas būs apskatāms, tomēr varot rēķināties ar vairākiem mēnešiem.