Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +8 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 19. decembris
Sarmis, Lelde
Pērn visbiežāk zagti dažus gadus veci auto ar pogu atslēgas vietā

Ērtības zagļiem pa prātam

Apkopotie dati rāda, ka 60% pērn nozagto automobiļu bijuši aprīkoti ar bezkontakta atslēgas vai tā saucamo keyless-go sistēmu – auto iedarbināšanas pogu tradicionālās aizdedzes atslēgas vietā, secināts auto aizsardzības sistēmu uzņēmumā Autonams.

Atbilstoši Iekšlietu ministrijas Informācijas centrā pieejamajiem datiem visbiežāk pērn zagtas automašīnas, kas ražotas kopš 2012. gada. Kopējais auto zādzību skaits, salīdzinot ar 2015. gadu, pērn gan ir ievērojami sarucis – pat par 17%, taču zagļu centieniem bijušas specifiskas tendences.

"Priecē dati par vispārēju zādzību skaita kritumu. Šajā gadījumā preventīvie pasākumi par obligātu tā dēvēto imobilaizeru iekārtu jeb papildu aizsardzības sistēmu uzstādīšanu luksusa automašīnām jau īstermiņā ir nesuši ievērojamus rezultātus – ir būtiski samazinājies luksusa autotransporta zādzību skaits. Diemžēl pieprasījums šajā "tirgū" nezūd, un automašīnu zagļi vienkārši ir pārorientējušies uz citu segmentu – jaunās paaudzes vidējās klases automašīnām, izmantojot elektronisko sistēmu vājības un auto īpašnieku pārliecību "ar mani jau tas nenotiks, manu automašīnu jau neviens nenozags"," stāsta uzņēmuma Autonams Mārketinga nodaļas vadītājs Edijs Panders.
 

Riska grupa – vidējā klase

Pēdējo divu gadu laikā ir samazinājies luksusa klases automašīnu zādzību skaits un visvairāk nozagtas vidējās cenu klases automašīnas, kuru vērtība ir līdz 30 000 eiro, rāda apkopotie dati. 2016. gadā visbiežāk zagto automašīnu modelis bija Toyota RAV4 vecumā līdz pieciem gadiem. Samērā negaidīti šajā topā iebraukuši arī pērn un aizpērn ražoti Hyundai spēkrati.

Apdrošināšanas kompānijas nesen ieviesa obligātu prasību par papildu pretaizdzīšanas sistēmu uzstādīšanu luksusa klases automašīnām. Uz vidējās klases automašīnām, kuru Latvijā ir visvairāk, šāda prasība neattiecas, tāpēc likumsakarīgi – šīs automašīnas tiek nozagtas visbiežāk. Lai arī automašīnām esošās, jau rūpnīcās izgatavotās drošības sistēmas tiek uzskatītas par gana efektīvām, garnadži ir pilnveidojuši savas metodes, lai no attāluma uztvertu, piemēram, keyless-go sistēmas signālu. Tālāk tas tiek pārraidīts uz viltus sistēmu, kas automašīnai sūta atpazīstamu signālu, un automobiļa aizbraukšana notiek bez fiziskas iejaukšanās. Šādos gadījumos bez papildu aizsardzības sistēmas jeb imobilaizera automašīna ir nepasargāta, ļaujot to netraucēti aizdzīt. To, ka tas izdarāms skaitāmu minūšu laikā, apliecina arī YouTube atrodami inscenēti video.

Uzņēmuma Autonams secinājumi rāda, ka pret automašīnas nozagšanu efektīvākais risinājums aizvien ir imobilaizers, kas zādzības mēģinājumos neļauj iedarbināt un aizdzīt automašīnu, bet pret auto detaļu zādzībām – to marķēšana. Ilgmūžīgais uzskats, ka automašīna būs gana nodrošināta pret garnadžiem ar signalizāciju vien, ir licis vilties daudziem auto īpašniekiem, un uz to norāda arī auto drošības eksperti.

"Tehnoloģijas visu laiku attīstās un, nekas nestāv uz vietas, taču no lielākiem lēcieniem uz priekšu, kas jau vairāk nekā gadu ieviests praksē un vērtējams kā labs ieguldījums auto drošības jomā, ir imobilaizeri, kas strādā caur automašīnas oriģinālo CAN līniju, sūtot bloķēšanas komandas oriģinālajos automašīnas kodos. Tas nozīmē, ka uzstādāmās sistēmas ir īpaši mazas, noslēpjamas jebkur automašīnā, kā arī nerada traucējumus un problēmas automašīnu oriģinālajai elektronikai," Dienai stāsta Panders.

"Galvenais, lai šīs papildus uzstādītās sistēmas būtu savā darbībā autonomas no pārējās automašīnas. Kad zaglis noskata savu upuri – automašīnu un ierodas pie konkrētas markas un modeļa automašīnas, viņa rīcībā ir tehnoloģijas, lai apietu tās oriģinālās aizsardzības sistēmas. Ja papildu sistēma ir darbībā savienota ar automašīnas sistēmām, tad tā uzreiz tiks atslēgta. Tāpēc nepieciešama sistēma, kas funkcionē pati par sevi, radot papildu problēmas zagļiem un liekot izvēlēties citu mērķi," skaidro Autonama pārstāvis.

Turpretī signalizācija labākajā gadījumā kādu brīdi pievērsīs apkārtējo cilvēku uzmanību zagļu darbībām ap automašīnu, taču parasti ir neitralizējama ļoti ātri un tādējādi nepasargā ne no automašīnas aizdzīšanas, ne no konkrētu detaļu zādzības. Savukārt, ieviešot imobilaizeru, pretaizdzīšanas garantija jau ir augstāka, jo šī ierīce bez atbilstoša signāla vai ierīces klātbūtnes neļaus iedarbināt automašīnu.

Autozagļu rīcībā esošais ekipējums un metodes atšķiras – zināms pat par gadījumiem, kad automašīna aizvesta ar treileri. Šādos gadījumos cerības atgūt savu spēkratu ir tad, ja tas aprīkots ar tādu imobilaizeru, kam ir arī GPS funkcija, kas ļauj izsekot auto atrašanās vietai.
 

Zog spoguļus

Par auto apzagšanas tendencēm un konkrētiem gadījumiem labi informētas ir apdrošināšanas kompānijas, kas, vadoties pēc KASKO kompensāciju pieteikumiem, reizi no reizes ceļ trauksmi par konkrētu marku spēkratu detaļu nozagšanas gadījumiem, tādējādi citiem pieminēto marku auto īpašniekiem liekot aizdomāties par sava dzelzs rumaka nodrošināšanu pret zagļiem.

BTA Baltic Insurance Company (BTA) auto apdrošināšanas produktu vadītājs Gunārs Faļkovskis stāsta, ka, tāpat kā iepriekšējos gados, visbiežāk zagtās automašīnu detaļas bijušas sānskata spoguļi un to stikliņi (ap trešdaļu no visiem BTA saņemtajiem KASKO apdrošināšanas atlīdzību pieteikumiem par automašīnu detaļu zādzībām) un visbiežāk cietuši BMW markas automašīnu īpašnieki. Savukārt otras visvairāk zagtās detaļas bijušas automašīnu lukturi, visbiežāk – Volvo markas automašīnu lukturi (65% no visām BTA reģistrētajām lukturu zādzībām).

"Jāatzīmē, ka lukturu zādzības automašīnu īpašniekiem nodara samērā lielus zaudējumus, un vidējais BTA izmaksāto atlīdzību apmērs par nozagtiem lukturiem ir 2000 eiro," stāsta Faļkovskis. Tāpat papildus lukturu zādzībām pērn ļoti būtiski pieaudzis arī Volvo markas transportlīdzekļu dažādu bloku zādzību skaits, bet galvenokārt tiek zagti aizmugurējās piedziņas vadības bloki.

I"zvērtējot BTA saņemtos KASKO apdrošināšanas atlīdzību pieteikumus par automašīnu detaļu zādzībām, jāatzīmē, ka skaitliski apdrošināšanas gadījumu skaits samazinājies, bet būtiski – par 18% – pieaugusi vidējā izmaksātā apdrošināšanas atlīdzība. Atlīdzību pieaugums skaidrojams ar to, ka auto detaļas arvien biežāk tiek zagtas jaunāka izlaiduma gada automašīnām, kuru detaļas ir dārgākas, turklāt dažos gadījumos nav iespējams atsevišķi iegādāties un nomainīt vienu nozagto detaļu un nepieciešams iegādāties komplektu," skaidro BTA eksperts.

Pēc apdrošinātāja datiem, teju puse no BTA klientiem aizdzītajām automašīnām bijušas Toyota, bet zagto automašīnu vidū bija arī Audi, BMW, Volkswagen. Autonams uzsver, ka dažādu detaļu zādzības bieži novēršamas ar to marķēšanu, apgrūtinot auto aprīkojuma realizāciju. Savukārt, piemēram, auto lukturu drošībai efektīvi būs mehāniskie bloķēšanas risinājumi.

Top komentāri

TrollisJT
T
"tas izdarāms skaitāmu minūšu laikā" Kādas vēl minūtes ir mūsu rīcībā?
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses