Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +7 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 26. novembris
Sebastians, Konrāds

Vegāniska, ar minimālu iepakojumu

Pieci jautājumi vegāniskās kosmētikas ražotājai Janai Romānovai.

Rūpēties par vidi un savas ģimenes labsajūtu ir uzņēmējas, triju bērnu mammas Janas Romānovas ikdiena. Pirms gandrīz pieciem gadiem nejaušības pēc radās arī ideja par savu kosmētikas zīmolu Estere Nature Cosmetics. Dabīgā un vegāniem draudzīgā kosmētika top Ķekavā, un to gadu gaitā atzinīgi novērtējis ne viens vien pircējs.

Kā aizsākās jūsu zīmola stāsts?

Abi ar vīru darbojāmies tirdzniecības jomā, taču jau ilgu laiku prātojām, ka varētu uzsākt arī savu biznesu, taču neko jaunu nevarējām izdomāt. Manuprāt, vissarežģītākais uzņēmējiem ir izlemt, ko viņi grib darīt. Par laimi, pie mums ideja par dabīgās kosmētikas zīmola izveidi atnāca pilnīgi negaidīti. Pirms pāris gadiem ar vīru un vecāko meitu Esteri bijām ceļojumā uz Taizemi. Pirmajā vakarā, ierodoties viesnīcā un atverot čemodānu, atklājās, ka visas drēbes ir aplietas ar šampūnu. Dzīvojām viesnīcas 26. stāvā. Drošības apsvērumu dēļ nebija iespējas atvērt logu vai izkarināt slapjās drēbes. Tā kā nākamajā dienā agri no rīta bija jādodas uz citu pilsētu, drēbes nodevām izmazgāt viesnīcas personālam, taču tas mums radīja papildu izdevumus, ar kuriem nebijām rēķinājušies. Tobrīd vīram teicu, ja mums būtu bijis līdzi šampūns cietā formā, šāda ķibele neatgadītos. Uz ko vīrs atbildēja, ka šāda veida cieto šampūnu esot kaut kur redzējis. Jāteic, ka man tas bija jaunums, jo pirms gadiem cieto šampūnu Latvijā pārdošanā nekur nebiju manījusi. 

Pēc ceļojuma atradu cieto šampūnu, ko ražo Anglijā, bet tā sastāvs nebija no tiem labākajiem, tāpēc izlēmu, ka jāpamēģina pašai ko tādu izgatavot, tikai ar dabīgu sastāvu. Tobrīd strādāju veselības centrā, kur atradās arī ķīmijas laboratorija. Vienai no tā darbiniecēm izstāstīju ideju par cieto šampūnu. Pēc pāris mēnešiem ķīmiķe man zvana un saka, ka paraugs ir gatavs. Jāteic, ka pirmais eksemplārs bija maza, brūna piciņa. Sapratām, ka šampūnam nepieciešama skaista krāsa. Sākām eksperimentēt ar dabīgajām krāsvielām: spirulīnu, kurkumu, karkadē tēju un smiltsērkšķu eļļu. Tā palēnām atradām īsto formulu mūsu šampūniem. Jāteic, ka jau no paša sākuma interese no pircējiem bija milzīga. Sākotnēji nespējām rakstīt pavadzīmes un vest uz veikaliem savu produkciju. Šī ideja pie mums bija atnākusi īstajā laikā un īstajā vietā.

Kas dod impulsu jaunu produktu izveidei?

Tie ir mūsu klienti. Līdztekus cietajiem šampūniem mums ir dažādi citi kosmētiskie līdzekļi. Tā kā pirmajos gados aktīvi braukājām pa tirdziņiem, pircēji mums ieteica, kādu produktu pietrūkst. Protams, vērojam arī tirgus tendences. Ar produktu dzīves ciklu vienmēr ir tā, ka ir uzplaukums un noriets. Visu laiku jātur roka uz pulsa un jāpēta pieprasījums. 

Šobrīd esam izstrādājuši jaunu produktu – dabīgos dezodorantus. Lai arī ekonomiskās situācijas dēļ Latvijas tirgus šobrīd ir nestabils, mūsu sadarbības partneri no Austrijas uzstāja un iedrošināja mūs dezodorantu ražošanai. Lepojamies arī ar mūsu saules aizsargkrēmiem, jo tie mums tiešām ļoti labi sanākuši. Tā kā mūsu ģimene dzīvo privātmājā, bērni vasaras mēnešos visu laiku ir ārā, man pašai bija svarīgi radīt krēmu saules aizsardzībai ar dabīgu sastāvu. Šāda veida produktus ar SPF ir sarežģīti izstrādāt. Lai nebūtu jāizmanto sintētiskie SPF filtri, kas var kaitēt veselībai un apkārtējai videi, mūsu produkti izstrādāti ar ārējo aizsargfiltru no cinka oksīda. Visus produktus, ko lieto mana ģimene, vienmēr izvēlos, skatoties, lai tie būtu ar iespējami dabīgāku sastāvu.

Kā kosmētikas ražošanas procesā domājat par vidi un ilgtspējību?

Visi mūsu produkti tiek ražoti no dabīgām sastāvdaļām. Iepakojot kosmētiku, izmantojam metāla un stikla traukus, arī kartonu, kuru pēc tam var viegli pārstrādāt. Mums tuva ir zero waste jeb beziepakojuma filozofija, tāpēc piedomājam, lai iepakojuma būtu pēc iespējas mazāk un to varētu pārstrādāt vai izmantot atkārtoti. Priecē, ka Latvijā pēdējos gados ir arvien vairāk cilvēku, kam rūp apkārtējā vide, kas piekopj zero waste principus un iegādājas produktus, kas draudzīgi gan pašam, gan dabai. Arī ģimenē šķirojam atkritumus. Mums mājās ir kamīns, tāpēc liela daļa papīra tiek nokurināta. Esam ierīkojuši arī komposta kaudzi. Mēģinām mazināt plastmasas apjomu. Mācām arī meitai, ka nav nepieciešamas liekas lietas, jo var iztikt ar to, kas jau ir iegādāts. Man šķiet, ka, gadiem ejot, ikviens agri vai vēlu sajūt saikni, nepieciešamību būt tuvāk dabai. Sevišķi, ja dzīvojam privātmājā, kur daba ir tuvumā, mēs spējam novērtēt tās lielās pūles, kas jāpieliek, lai izaudzētu ekoloģiskus produktus, nemēslojot tos ar ķīmiskām vielām. Ir svarīgi rūpēties par dabu un vidi sev apkārt, lai viss ir sakopts un harmonisks. 

Kādēļ jums bija svarīgi izstrādāt ne tikai dabisku, bet arī vegāniem draudzīgu kosmētiku?

Šis aspekts man bija svarīgs, jo pirms kāda laika vegānismu iepazinu, cenšoties uzlabot veselību. Man bija problēmas ar asinsspiedienu. Meklējot dažādus veidus, kā to samazināt, atradu informāciju, ka nepieciešams pilnībā izslēgt dzīvnieku olbaltumvielas. Izlēmu pamēģināt. Godīgi sakot, biju pārsteigta par rezultātu, jo veselības stāvoklis man ar laiku tiešām uzlabojās. Ilgu laiku ēdu vegāniski, līdz man piedzima dvīnīši, kad nācās nedaudz atsākt ēst dzīvnieku izcelsmes produktus. Taču ģimenē joprojām nelietojam piena produktus. Kā samazināt dzīvnieku izcelsmes produktus mani iedvesmoja arī grāmata How not to die (Kā nenomirt no…). Esmu novērojusi, ka, izvēloties vegānisku dzīvesveidu, kas arī ir apkārtējai videi draudzīgāks, cilvēki grēko ar to, ka strauji atsakās no gaļas un piena produktiem, pienācīgi tos neaizstājot. Šāda rīcība var nevis uzlabot, bet kaitēt veselībai. Taču kopumā mūsdienās cilvēki Latvijā par daudz ēd gaļu un piena produktus. Piena produkti pie mums vispār ir kults, citviet pasaulē tik ļoti neesmu to novērojusi.

Kā redzat uzņēmuma attīstību tuvākajā nākotnē?

Šobrīd vēlamies optimizēt mūsu produktu sortimentu. Tā kā tirgus tendences mainās, jāiet līdzi laikam. Pēdējos gados esam auguši digitālajā attīstībā, ieviešot sociālo mediju kontus, kā arī izveidojām e-komercijas platformu Estere.lv, kur var apskatīt mūsu produktus. Protams, ļoti vēlamies savus produktus tirgot arī citās valstīs. Tā kā mums ģimenē piedzima dvīņi, pēdējos divus gadus mazliet iepauzējām ar uzņēmuma attīstību, bet šobrīd jau palēnām varam pievērsties lietām, kas iekavētas. Patlaban eksports ir mūsu galvenais mērķis, taču plānojam atsākt tirgot mūsu produktus arī tirdziņos tepat Latvijā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas