Globālajā kinotīklā nonāk amerikāņu popkultūras kulta figūras Alana Mūra klasiskā grafiskā romāna Sargi/Watchmen ekrāna versija, kuru realizējis 2007.gada kinosezonas galvenā komercpārsteiguma — filmas 300 spartiešu — autors režisors Zeks Snaiders. Tā kā Latvijā amerikāņu kultūras klasiķa Mūra daiļrade atšķirībā, teiksim, no Lācīša Pūka vai Jaunā viļņa nav vis mūsu tautas kvēli mīlēts intelektuālais kopīpašums, bet gan atsevišķu frīkainu komiksu fanu intereses objekts, pirms filmas ir vērts iegaumēt dažus faktus. Bet sākšu ar citātu no jaunās filmas režisora mutes: "Supervaroņu komiksu grāmatas, vispār viss šis supervaroņu kultūras diskurss — nu, tā ir ļoti infantila un visā kopumā dīvaina padarīšana. Tas, ka supervaroņu glābēju filozofija ir tik stingri iesēdusies cilvēku zemapziņā, amerikāņu kolektīvajā psiholoģijā, ļoti daudz ko par mums izskaidro. Tāpēc varoņu dekonstrukcija, kuru uzdrošinājies īstenot Alans Mūrs, nav vienīgi nevainīga literāri mākslinieciska rotaļa. Sargi ir vienīgais amerikāņu komikss, kurā supervaronis ir pieslēgts un pielīdzināts reālajai pasaulei. Tajā tiešiem vārdiem ir pateikts tas, ko parasti tradicionālajos komiksos kautrīgi atstāj aiz iekavām, — ka cīņa ar ļaunumu, protams, ir laba lieta, bet, ja cilvēkam tāpēc jāuzģērbj maskarādes kostīms, nu, zilas, apžmiegtas zeķbikses vai sarkans triko, plecos jāuzmet melns apmetnis un uz ģīmja — sikspārņa maska, sveikiņi, ar šī cilvēka galvu kaut kas nav īsti kārtībā! Esmu aizmirsis, kurš gudrinieks par Alana Mūra komiksu ir teicis — tā ir pasaule, vesels izplatījums, kurā Betmenam, atvainojos, nestāv, Supermens ienīst cilvēci, bet galvenais ļaundaris ir šizofrēniķis, kurš sapņo par mieru un demokrātiju visā pasaulē. Sargi ir ļoti lieliem bērniem, tātad pieaugušajiem domāts komikss, un arī filma ir domāta pieaugušajiem. Man šķiet, Sargi nāk īstajā laikā, jo pasauli nekādi Zirnekļcilvēki vairs nesaglābs." Viedi vārdi, režisor!
ALANS MŪRS
Pasaules alternatīvās vēstures ļaunais ģēnijs — bilžu stāstnieks, praktizējošs mags, filmu V nozīmē vendeta un Izcilo džentlmeņu līga autors. Mūrs ir pārliecināts, ka viņa grafiskos darbus nav iespējams pārstāstīt filmu valodā, tādēļ kategoriski noraida jebkurus kontaktus ar filmindustrijas ļaudīm — producentiem, režisoriem, māksliniekiem. Viņš atsakās no autoratlīdzības par ekranizētajiem darbiem un neļauj savu vārdu izmantot filmu titros. Viegli būt tik principiālam, jo Mūram pēc ASV likumdošanas nepieder autortiesības uz paša komiksu varoņiem, tātad viņa aizliegumiem un subjektīvajai nepatikai pret kino nav pilnīgi nekādu juridisku seku.
CHARLTON COMICS
Izdevēji no CD Comics grupas — īstie Supermena un Betmena saimnieki — īpašnieki, kuri nodarbojas ar to, ka pārpērk autortiesības no mazām, talantīgām komiksu izdevniecībām, jo tās parasti atrodas finansiālās grūtībās. Tieši tā viņi rīkojās 1983.gadā ar Charlton Comics firmu, kurā strādāja Alans Mūrs, kuram tieši tolaik galvā iešāvās ģeniālā ideja — uzzīmēt grafisko romānu par Amerikas supervaroņu slepeno jeb patieso dzīvi. DC Comics haizivīm ideja iepatikās, un tās ļāva Mūram saplosīt gabalos mītus par Kapteini Atomu, Zilo Vaboli un citiem, tiesa gan, liekot tiem nomainīt vārdus. Autortiesības, protams, palika CD Comics.
RORŠAHS, MOLUSKS, DOKTORS MaNHETENS...
Galvenie Mūra komiksa Sargi varoņi — vispār jau ļautiņi, kurus droši var saukt par jukušiem...
Piemēram, Roršahs — antivaronis, cilvēks bez sejas (tās vietā ir zināmais simetriski izplūdušais pleķis no psihiatrijas testiem), antisemīts, regulārs ultralabējo izdevuma New Frontiersman abonents, cilvēks, kuram likums neeksistē, tādēļ kā varonis ir absolūti neprognozējams, vārdsakot, klīnisks vājprātīgais. Taču tieši Roršaham ir visstingrākie un skaidrākie priekšstati par godu un morāli.
Varētu domāt, ka viņa pretpols ir Dr.Manhetens, zinātnieks un vienlaikus gaiši zilā ādā staigājoša dzīva atombumba — cilvēka evolūcijas galējais rezultāts (Roršahs — degradācijas zīme). Manhetens ir vienīgais "īstais" supervaronis, pārējie Sargos drīzāk ir maskējušies klauni ar psihiatriskām diagnozēm. Plikais vīrišķis ar zilo ādu, kuram, kā tajā dziesmā, sirds vietā ir degošs motors (lasi — atombumba), — ideāls un gana ironisks aukstā kara simbols. Mūra komiksa darbības laiks taču ir 1985.gads. Laiks, kad pasaulē toni noteica divi šizoīdi tipi Niksons un Brežņevs un viņu pārstāvēto lielvaru savstarpējais mīlas/naida komplekss! Smieklīgi, bet zilā Manhetena dēļ grāmatā PSRS baidās sākt Afganistānas okupāciju, bet ASV visi pilsoņi brauc ar elektromobiļiem un piekopj ekoloģisko dzīvesstilu!
Par Molusku neteikšu ne vārda, jo Zeks Snaiders šito gļotaino supervaroni no filmas ir aizvācis, gan skaidri apzinoties, ka Mūra fani viņam to nepiedos nemūžam. Snaiders ir lakonisks: "Nu, man vienkārši fizioloģiski riebjas rāpuļi..."
SUPERVAROŅI — ĀRPUS LIKUMA
Tā kā Mūra grāmatā attēlota alternatīvā vēsture, der ņemt vērā, ka 1985.gadā ASV ir uzvarējušas Vjetnamā, tautas dievīgi apjūsmotais un labais ASV prezidents Niksons trešo reizi kļuvis par valsts vadītāju, nekādas Votergeitas nav bijis (jo bēdīgi slavenos žurnālistus Vudvordu un Bernstainu noķēris kāds supervaronis no CIP), Amerikā valda idille un laime. Tāpēc visi šie drusku un pārāk jocīgie supervaroņi ASV ir pasludināti ārpus likuma.
SMAILIJS
Visbeidzot — tas daudziem būs filmas lielākais pārsteigums!
Tieši Alans Mūrs Sargos ieviesa firmas zīmi — supervaroņu atpazīstamības simbolu — apaļas, dzeltenas smejošas sejiņas izskatā, kuru mēs visi pazīstam un lietojam sms vai datorkomunikācijā kā Smailiju (smaidiņu). Mūram gan smailijs bija supervaroņa Komedianta jeb Āksta, izcila riebekļa un intriganta, šovinista atpazīšanas zīme, turklāt mūžīgi notašķīta ar asinīm.