Beidzot parādījusies īsta pasaka lieliem bērniem - grezna tirpalu filma par "iekšējo briesmoni" mūsos katrā, kurš, kā smejies, pamostas pilnmēness naktīs un cenšas iznīdēt visu to labo (prātu, sirdi, jūtīgumu), kas tiek uzskatīts par raksturīgu cilvēku kopienai. Runa, protams, ir par leģendārāko mitoloģisko tēlu un vecumveco pasaku varoni - cilvēku vilku, vilkati, vilkcilvi. Filma, kas cenšas reanimēt gotiskā šausmu romāna formālo un jēdzienisko izcelsmi. Filma, kuru tās "vecmodīguma" jeb retro stilizācijas dēļ droši var piepulcināt tiem dekoratīvajiem niekiem, briesmīgajiem blēņu stāstiem, kas mums šad tad laupa mierīgu miegu.
Grezna kompānija
Man te nav gana rūmes, lai iedziļinātos bioloģiskā monstra vilkcilvēka etimoloģiskajā izpētē kopš aizlaikiem, taču nenoliedzami šādi gabali par cilvēka un zvēra mutācijām jaunā un parasti mežonīgā organismā, kam tradicionāli raksturīgas destruktīvas tieksmes, allažiņ kā magnēts saistījuši ziņkārīgos. Ja kāds spētu saskaitīt, cik daudz vampīru, vilkcilvēku, zombiju un citu asinskāru burvekļu ir sadzemdējis pasaules kinematogrāfs, šis nosaukumu saraksts vien aizņemtu vismaz pāris Izklaides numuru. Šķiet, nav vairs iespējams atrast vilkača raksturā vai izcelsmes faktos nekā jauna vai oriģināla, tomēr nepaiet ne pusgads, un, re, atkal viena filma ar vilkati klāt. Šoreiz nopietnības auru kinoizstrādājumam piešķir apstāklis, ka Džo Džonstona filmā piedalās veseli četri Oskaru un Zelta globusu nominanti - britu kino veterāns, mīmikrijas ģēnijs sers Entonijs Hopkinss, kurš spēj nospēlēt absolūti visu uz pasaules, sākot ar nedzīviem priekšmetiem un beidzot ar jeņķu prezidentiem, lielisko raksturlomu speciālistu Amerikas puertorikāni, pilnā vārdā Benicio Monserrat Rafael Del Toro Sanchez jeb latviski Benisio del Toro, un dēmonisko matriksieti austrāliešu aktieri Hjūgo Vīvingu, visbeidzot - prieks iepazīties ar Holivudas jauno zvaigzni Emīliju Blantu, par kuru mēs vēl dzirdēsim "augstās mākslas" sakarā (svaigākais - aktrise tiek aizgūtnēm slavēta par karalienes Viktorijas lomu Mārtina Skorsēzes producētajā biopikā Jaunā Viktorija).
Likteņa apskādētais
Bet lai nu zvērcilvēka ģenētiskās modifikācijas un aktieru izcilību uzskaitījums jūs netraucē vērties un ausīties (jā, īpaši iespaidīgi specefekti šoreiz paredzēti kinoskatītāju dzirdei) baiļu un trauksmes refleksus uzbudinošajā pastāstā par "pazudušā dēla" - pa Jauno pasauli Ameriku izblandījušamies britu aristokrāta, muižnieka Lorensa Talbota (B. del Toro) - atgriešanos sirmā tēva Džona (Hopkinss) mājās galīgā nelaikā - uz brāļa Bena bērēm. Brālis, kurš nule kā laimīgi bijis saderinājies ar "ciema skaistuli" - glīto un jūtīgo dvēseli Gvenu Konlifu (Blanta), tagad guļ uz vāķējamā galda, saplosīts gabalos. Apkārtnes mežos naktīs siro kāds neredzēts un milzīgi spēcīgs, bet (kuššš!), cik noprotams, likteņa lāsta apskādēts briesmonis, kurš brēc pēc asinīm par kaut kādiem seniem grēkiem, kurus pats vai citi sastrādājuši. Muižas teritorijā jau strādā Skotlendjarda aģents - inspektors Eberlains (Vīvings), kurš ar visu okšķera zvērīgo dedzību gatavs noslaktēt mūdzi, bet, kā jau jūs labi saprotat, tikai Lorensam kopīgi ar tēti un brāļa līgavu - atraitni izdosies atklāt vilkcilvēka patieso noslēpumu. Noslēpumu, kas saucas, prasti sakot, "nemodini manī zvēru", un akurāt tieši ar tiem - saviem slēptajiem dēmoniem - nāksies iepazīties Lorensam, kad viņu nejaušā uzbrukumā ievainos nezvērs. Un Lorenss kopā ar Gvenu piedzīvos elles lokus, lai paliktu pats un izdzīvotu...
Klasika jaunās skaņās
Visu cieņu studijai Universal Pictures, kura ķērusies pie pašas klasiskā mantojuma revīzijas - Vilkucilvēks 2010 ir versija par 1941.gadā tapušo filmu ar brīnišķīgo Lonu Čeiniju junioru titullomā. UP ir slavena ar savu šausmu filmu kolekciju jeb specializāciju konkrētajā žanrā (Mūmijas, Frankenšteina, Neredzamā cilvēka un Cilvēka - vilka filmu pirmie oriģināli ir tapuši tieši šajā studijā). Svaigā versija pārceļojusi no Velsas uz Viktorijas laikmeta Angliju vispār, un dažnedažādai dekoru, sadzīves priekšmetu, paražu un sabiedrisko rituālu izpētei filmā piešķirta svarīga nozīme. Tā ka šausmeklis izrādīsies arī aizraujošs ceļojums vēsturē - šķietami konservatīvais Viktorijas laikmets tagad ir ļoti modē! Un lai jūs nebiedē fakts, ka režisors Džo Džonstons līdz šim strādājis bērnu izklaidēšanā - viņš ir Džumandži, Kapteiņa Amerikas un Juras laikmeta parka nr.3 veidotājs. Varbūt pat zināms infantilisms kopā ar gotisko drūmumu piešķir cilvēkam vilkam tādu dīvainības un kurioza šarmu.