Ieva Kalēja. Glamūra žakete spuldzītei
Par spīti tam, ka krīzes laikā daudziem liels kārdinājums aizbraukt no Latvijas, mēģinot pelnīt ārzemēs, māksliniece Ieva Kalēja ar domubiedriem izveidojusi jaunu lampu dizaina zīmolu Mammalampa. Studējot dizainu maģistrantūrā Milānā Domus Academy, viņa nonāca pie secinājuma, ka tieši mājās, dzimtenē, cilvēks var paveikt vislabāko.
"Pasaule kļuvusi mazāka. Visi komunikāciju kanāli ir pieejami, neatejot no datora: ražošanas partneri visās pasaules malās, produktu realizācija caur internetu iet plašumā. Papildus māksliniekam ir iespēja piedalīties gadatirgos un izstādēs visā pasaulē, iegūt kontaktus," I.Kalēja ar savu nostāju vieš optimismu. Krīzes laikā sākt biznesu māksliniecei nav bail: "Man ir laba izglītība un komanda."
Kā viņa nonāca līdz idejai radīt Latvijā savu lampu dizaina zīmolu? "Pasaule mainās, un zīmola jēdziens tiek pārdefinēts — tas ir kas vairāk nekā tikai tirdzniecības marka. Šobrīd zīmols ir formāts, ar kuru cilvēks var paust savu pozīciju, nevis tikai piedāvāt produktu. Ar zīmolu mēs spējam izstāstīt mūsu stāstu par to, ka plastmasas civilizācijas garlaikotie ilgojas pēc pirmatnējā, neražotā. Tā, kas nav ražots, bet radies," skaidro I.Kalēja. Tādēļ arī zīmolam dots savdabīgs nosaukums — Mammalampa. "Mamma ir visa pamats, tā ir sākotne, saknes."
Zīmola mājaslapā var aplūkot viņas radītos produktus, kas ieguvuši atzinību arī nesen notikušajā Milānas dizaina nedēļā Zona Tortona That"s Design. Te redzama lampa — līgava, lampa — karaliene, lampa — viedā. Pēdējo no tām jau iegādājies dabīgās kosmētikas veikaliņš Madara lielveikalā Alfa.
Vai māksliniece cer, ka globālās krīzes apstākļos viņas lampas pirks — oriģinālas, tomēr dārgākas nekā vienkāršās sērijveida lielveikalos? "Dizains varbūt pirmais paredzēja "neīsto lietu krīzi". Neīstas politikas, neīstas naudas, plastmasas un imitācijas pārsātinātību, kas noveda cilvēci emocionālā strupceļā. Arī plašais lampu klāsts nereti ir piemērs neīstumam," I.Kalēja saka. Viņa ievērojusi, ka pēdējā laikā pircēji Latvijā ir ļoti patriotiski noskaņoti pret pašmāju ražotāju preci. Tas vieš cerību, ka viņas lampas patiks un tiks pirktas. "Mammalampa mākslinieciskais uzsvars ir uz "neražoto" un "nenogalināto" materiālu: cirstu koku, sarūsējušu metālu, kas uzticēts Latvijas labākajiem meistariem. Taču tā ir tikai pamanāmākā produkta daļa. Mūsdienu kvalitātes standarti pieprasa rūpīgu inženiertehnisko ieguldījumu," I.Kalēja skaidro.
Kādas lampas māksliniecei pašai mājās? "Jautājums vietā," I.Kalēja smej. "Patiesībā lampu bizness radās guļamistabā, katru rītu mostoties un skatoties uz kailo spuldzīti, kas jau pāris gadu pēc remonta vēl joprojām gaidīja savu kleitiņu." Šādu atkailinātību viņa pamanījusi daudzos interjeros.
I.Kalējas nākotnes plānos ir maksimāli apgūt visas radošās un biznesa iespējas, nezaudējot identitāti. "Tieši ar latvisko, unikālo dzīves un sevišķi dabas izpratni varam būt interesanti pasaulei," viņa ir pārliecināta. Gatava strādāt, pašas vārdiem runājot, mīļajā dzimtenē.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.