Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +7 °C
Apmācies
Sestdiena, 30. novembris
Andrejs, Andrievs, Andris

Māra Ķimele. Dzīvais mironis

Bet jūs rakstiet. Vismaz pirmo reizi protokolā būs saprātīgi, cilvēciski vārdi. (Paaugstina balsi.) Dzīvo trīs cilvēki: es, viņš, viņa. Viņu starpā sarežģītas attiecības… Tā Ļeva Tolstoja (1828 —1910) lugas "Dzīvais mironis" finālā saka Fedja Protasovs. Varonis un loma, pret kuru Jaunā Rīgas teātra aktierim Andrim Keišam "Mēness uz laukiem" Rakitins šķiet "viegls, ziedošs japāņu krūms". Lugas pamatā ir dokumentāls notikums — 1897.gadā iztiesātā Katarinas un Nikolaja Himeru krimināllieta, kur sieva samaksājusi vīram, lai viņš simulē savu pašnāvību. Tas ļoti rupjos vilcienos par sižetu.

Režisore Māra Ķimele pievērš uzmanību, ka "Dzīvais mironis" ir ļoti nebanāls stāsts. "Sižets nav tas pats, kas saturs. Pēc sižeta luga ir tīrais krimiķis (tāpēc sižetu sīkāk neatklāšu — U.A.), pēc satura — cits, daudz blīvāks tīklojums," stāsta režisore. Arī melodrāma, ja gribat. Kā mīlēt "pareizi" — lai nevienam nesāp? "Lai arī man ar Tolstoju nesakrīt literārās gaumes (viņš necieta Čehovu un Šekspīru, kurus es dievinu), man ļoti patīk Tolstojs," — tā režisore. M.Ķimele ir pārliecināta, ka rakstnieka pasaule, ja tai tuvojas bez aizspriedumiem, ir ļoti dāsna, un katrs, kas tajā ienāk un tuvojas viņa varoņiem, ir ieguvējs un daudz saņem.


Kuģa priekšgals ar izgrieztiem tēliem un sejām. Kad tas slīd uz priekšu un šķeļ viļņus, šim priekšgalam liekas, ka viņš ir tas, kas vada kuģi. Jaunā Rīgas teātra aktieris Kaspars Znotiņš šos Ļeva Tolstoja (1828—1910) vārdus uztver kā līdzību par cilvēka dzīvi. "Cilvēkam liekas, ka viņš ir tas, kas spēj pagriezt dzīvi un notikumus kaut kādā virzienā. Bet vēlāk izrādās, ka ir aizkuģojis pilnīgi citā virzienā, nekā sākumā bija domājis. Tie — tie parastie maldi," saka Znotiņš — Kareņins, viens no Dzīvā miroņa savdabīgā mīlas trijstūrī iesaistītajiem. Māra Ķimele viņa Kareņinu raksturo vārdiem: "Viņš visu mūžu tvīkst un kalst pēc Ļizas." Kas netipiski — arī Ļiza — Sandra Zvīgule — tāpat, kaut krietnas sievas godīgumā neatļaujas pat sev to atzīt. Znotiņš savu lomas kodolu meklē, atsperoties no režisores interpretācijas, ka nepietiek būt vienkārši labam. "Tas viss ir daudz sarežģītāk, dzīve ir sarežģīta…" meklējot vārdus, piebilst aktieris. "Tas ir skaidrs, ka Tolstojs ir vesela pasaule, un par veselu pasauli pāris vārdos pateikt nevar". Arī Keišs ir rakstnieka izteiksmes savaldzināts. "Negaidīju, ka var būt tik tieši rakstnieki.

Cilvēks, kas lietas sauc īstajos vārdos," saka aktieris, kurš grāmatas lasot tikai saistībā ar darbu. Strādājot pie Fedjas lomas, Keišs ielasījies gan Tolstoja dienasgrāmatās, gan jo īpaši — Kreicera sonātē. "Fedja ir kategorisks un melot nespējīgs cilvēks, līdz ar to viņš sev nodara pāri. Viņš ir cilvēks, kurš ir ļoti tiešs. Tā ir grūta īpašība," uzskata Keišs. "Tas ir likumsakarīgi. Viņš tiešām ir lieks cilvēks, nevis tikai samelo sev un citiem, ka tā ir." M.Ķimele norāda, ka šajā varonī uzskatāmi redzams, ka cilvēkam nav iespējams panest pilnīgu brīvi un nevienam nepiederību. Viņš zaudē identitāti, dzīves jēgu un iet bojā. Čigānu stihija — urbānās folka grupas GOSTI pārziņā. Scenogrāfe — Ieva Kauliņa. Kostīmu māksliniece — Rūta Kuplā. Lomās — Zane Pērkone, Maija Apine, Regīna Razuma, Inga Alsiņa, Ģirts Krūmiņš, Vilis Daudziņš, Varis Piņķis.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja