Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +3 °C
Viegls lietus
Pirmdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva

Aptauja: izglītības sistēmas galvenā problēma — satura kvalitāte

Izglītības kvalitātes krišanās ir galvenā problēma, par ko neilgi pirms jaunā mācību gada sākuma nobazījušies Latvijas iedzīvotāji, liecina pagājušajā nedēļā veiktā aptauja, kuru pasūtījusi Valsts prezidenta Stratēģiskās analīzes komisija (SAK). Finansiālie jautājumi aptaujātos satrauc mazāk. Līdzšinējās diskusijās par izglītības reformu galvenokārt apspriesta skolu finansēšanas modeļa maiņa, otrajā plānā pabīdot izglītības kvalitātes jautājumus.

SAK organizētais Latvijas forums trešdien sola diskusiju atgriezt atpakaļ pie kvalitātes jautājumiem. Aptaujātie uzskata, ka skolā vispirms jāiemāca patstāvīgi, radoši un kritiski domāt, nedaudz mazāk ir to, kuri atbildējuši — skolai, pirmkārt, jādod bērnam pamatzināšanas. Pavisam maz ir tādu cilvēku, kas uzskata, ka skolai jānodarbojas ar bērnu pieskatīšanu. SAK vadītājs Roberts Ķīlis norāda, ka aptauja apliecinājusi — izglītības kvalitātes jautājumiem ir jāvelta vislielākā uzmanība. Turklāt pašlaik jau esot redzamas pirmās pazīmes, ka izglītībai samazinātais finansējums varētu drīzāk pasliktināt izglītības kvalitāti, jo jau tiek runāts par izglītības satura atslogošanu un atteikšanos no kāda eksāmena naudas trūkuma dēļ. R.Ķīlis uzsver, ka Latvijas forumā iecerēts diskutēt par priekšlikumiem skolām, lai tās spētu veiksmīgi attīstīties. Ieteikumi svārstīšoties plašā amplitūdā. Piemēram, tikšot vērsta uzmanība, ka skolās stundas varētu sākt nevis astoņos vai pusdeviņos, kā bieži notiek, bet, piemēram, desmitos, kas ietaupītu elektrību. Izskanēšot arī ieteikums skolām kļūt par plašākiem pakalpojumu centriem, kur varētu koncentrēt citas sabiedriskās aktivitātes, piemēram, pieaugušo izglītību. Skolām un pašvaldībām tikšot izteikti arī vidēja termiņa ieteikumi, piemēram, veicināt inovācijas un mainīt izpratni par izglītības rezultātu, lai kā galvenie tiktu vērtēti nevis eksāmenu rezultāti, bet ieguvumi no mācību procesa. Tajā pašā laikā atvērts ir jautājums, kāda būs šī foruma efektivitāte un vai priekšlikumi vienkārši neieguls atvilktnē, ņemot vērā, ka arī pirmā Latvijas foruma diskusiju rezultāts toreiz tika salīdzināts vien ar tvaika nolaišanu. R.Ķīlis, vaicāts, ar ko līdz šim rezultējies pirmais Latvijas forums, uzsver, ka valdība daudz aktīvāk sākusi strādāt pie tā sauktā sociālā spilvena pasākumiem — savu artavu, viņaprāt, šeit esot devis arī Latvijas forums. Pie foruma sasniegumiem R.Ķīlis nosauca arī valdības pievēršanos mikrobiznesa sekmēšanai. Forums arī veicinot iedzīvotāju pašorganizēšanos — piemēram, Cēsīs jau ir izveidots savs pašvaldības forums. Latvijas forums trešdien vienlaikus notiks vismaz astoņās pilsētās, jo pēdējā brīdī to rīkot papildus Cēsīm, Jēkabpilij, Jelgavai, Madonai, Mazsalacai, Ogrei un Valmierai izlēmusi arī Rīga. ***Kas ir galvenais skolas uzdevums?Jāiemāca pamatzināšanas 39,4%

Jāiemāca patstāvīgi, radoši un kritiski domāt 32,6%

Jāsagatavo skolēni augstākās izglītības iegūšanai 11,4%

Jāsagatavo skolēni darba tirgum 8,5%

Jāattīsta skolēnu talanti 6,5%

Jāpieskata bērni, kamēr vecāki ir darbā 1,6%

Kopumā visbiežāk minētā atbilde bija, ka skolai galvenokārt jāmāca skolēni patstāvīgi, radoši un kritiski domāt.

Avots: Stratēģiskās analīzes komisija

(precizēta tabula ar statistikas datiem)

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas