Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Repše gatavs likt VID patrulēt, lai iekasētu dienesta auto nodokli

Valdība otrdien apšaubīja vai izvēlēts labākais risinājums, kā aplikt ar nodokļiem dienesta automašīnu, ja to izmanto privātām vajadzībām. Tādēļ Finanšu ministrijai (FM) uzdots nedēļas laikā precizēt noteikumus, kam jāstājas spēkā jau nākamā gada 1.janvārī.

Nepieciešamības gadījumā Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ierēdņi varētu patrulēt uz ceļiem, lai ķertu dienesta automašīnu lietotājus, kas nav samaksājuši nodokļus par labumu, kas gūts, izmantojot automašīnu personiskām vajadzībām. Tā valdības sēdē paziņoja finanšu ministrs Einars Repše (JL), reaģējot uz premjera Valda Dombrovska (JL) bažām, ka nav paredzēta pietiekami stingra kārtība, kā tiks kontrolēta dienesta automašīnu izmantošana personiskām vajadzībām un nodokļu samaksa.

FM ierēdņi skaidroja, ka speciāla nodokļu samaksas pārbaude netiekot plānota, savukārt finanšu ministrs sacīja, ka uzņēmēji, kas deklarēs, ka automašīnas personiskām vajadzībām uzņēmumā netiek izmantotas, automātiski uzprasās uz VID pārbaudēm.

Viņaprāt, VID ierēdņi varētu patrulēt uz ceļiem līdzīgi kā Ceļu policija, kuri, apturot dienesta automašīnas, piemēram, brīvdienās vai vietās, kuras «acīmredzami nav saistītas ar darba pienākumu veikšanu», varētu iztaujāt to vadītājus par brauciena mērķi un pārliecināties par to, vai iepriekšējā mēnesī ir nomaksāti nodokļi par dienesta automašīnas lietošanu.

Jau vēstīts, ka FM rosinājusi nodokli aprēķināt pēc mašīnas dzinēja tilpuma, taču nodokļu maksājumus varēs samazināt, detalizēti uzskaitot personiskām vajadzībām nobraukto attālumu. Saskaņā FM rosināto minimālā ar nodokļiem apliekamā summa būs 40 Ls mēnesī, bet maksimālā – 150 Ls mēnesī.

Ja dienesta automašīnas motora tilpums ir līdz 1500 kubikcentimetriem, tās lietotājam katru mēnesi būs jāmaksā nodokļi no 40 Ls liela ienākuma; ja no 1501 kubikcentimetra līdz 2500 kubikcentimetriem - no 70 Ls liela ienākuma, bet, ja motora tilpums ir no 2501 kubikcentimetriem līdz 3500 kubikcentimetriem - no 100 Ls liela ienākuma mēnesī.

Ja darba ņēmējs lieto automašīnu, kuras motora tilpums nav uzrādīts vai motora tilpums pārsniedz 3501 kubikcentimetru, par to mēnesī nodokļi būs jāmaksā no 150 Ls liela ienākuma.

No nodokļa maksāšanas iecerēts atbrīvot trīs valsts augstākās amatpersonas – Valsts prezidentu, Saeimas spīkeru un premjeru.

Uz kontroles trūkumu norāda uzņēmums Spilva. Jauna nodokļa ieviešana prasot stingru kontroli, kas valstij nenovēršami palielinās tēriņus. Tur uzskata, ka šis jaunais nodoklis būs kārtējais birokrātiskais slogs uzņēmumiem. Baltkom sacīja, ka uzņēmuma politika būs vērsta uz pēc iespējas efektīvāku autoparka izmantošanu saskaņā ar tiešajiem darba pienākumiem.

(papildināts viss teksts)

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

VĒRTĒ UZŅĒMĒJI

Baltkom preses sekretārs Lauris Kļaviņš:

BALTKOM grupā pastāv dažādi veidi un nosacījumi, ar kādiem darbinieki izmanto uzņēmuma auto darba un privātajām vajadzībām - darbinieku privāto auto noma, līzings, uzņēmuma auto, u.c. To, kā tieši noteikt autoparka lietošanas nosacījumus, lemsim pēc iepazīšanās ar noteikumu gala redakciju, kad būs apstiprināti precīzie nosacījumi. Katrā ziņā uzņēmuma politika būs vērsta uz pēc iespējas efektīvāku autoparka izmantošanu saskaņā ar tiešajiem darba pienākumiem.
Jāatzīst, ka ir izveidojies iespaids, ka šī iecere par jauno nodevu tapusi steigā, kā papildu "ielāps" dilstošajam budžetam. Nav arī skaidrs, kāds būs nodevas pielietojums, proti, kādiem tieši nolūkiem tiks virzīti šie ieņēmumi. Runājot par nodevas piemērošanu amatpersonām, nav skaidra motivācija tam, kādēļ augstākās valsts amatpersonas iecerēts atbrīvot no šīs nodevas. Tas neatbilst solidaritātes principiem un krīzes apstākļos nerosina pilsoņus ar sapratni uzņemt papildu nodevas.

Spilva Finanšu direktors Toms Didrihsons

Uzskatu, ka nodoklis pats par sevi ir kārtējais birokrātiskais slogs uzņēmumiem, un, vai to visi maksās vai nē, pašreiz ir grūti spriest. Tie kuri ir maksājuši nodokļus, piemēram Spilva, to turpinās arī darīt.
Lai nodokļa iekasēšana strādātu efektīvi, ir jābūt stingrai kontrole. Stingra kontrole prasīs ievērojamus cilvēkresursus kontrolējošās iestādēs, kas nenovēršami palielinās to izmaksas. Domāju, ka pašreiz valstij nav efektīva mehānisma, kā veikt kontroli. Līdz ar to arī šis procesa posms tiks pārlikts uz uzņēmēju pleciem. Ja izpilde un kontrole ir koncentrēta vienā pusē, diez vai to var saukt par efektīvu sistēmu.
Spilvā jau šobrīd notiek km uzskaite visiem transporta līdzekļiem. Ir daļa darbinieku, kuru ģeogrāfiskā darba vieta vai darba specifika prasa transportlīdzekļa izmantošanu arī ārpus darba laika. Taču kopumā Spilva cenšas dienesta transportlīdzekļus izmantot tikai darba pienākumu pildīšanai.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas