Jau sen gan valsts institūcijas, gan sabiedriskās organizācijas, arī Latvijas Automoto biedrība, pievērsa uzmanību, ka neatbilstošā ceļa infrastruktūra un gājēju neredzamība ir pamatiemesls daudzām rudens traģēdijām. Atstarojoša veste, kas atspīd tumsā, savlaicīgi brīdinās autovadītāju un sadursmes risks ievērojami samazināsies.
Tieši vasaras beigas ir īstais laiks, lai atgādinātu aizvadītā gada asiņaino novembri, kad uz Latvijas ceļiem bojā gāja 27 cilvēki, pārsvarā gājēji. Iemesls bija sliktā redzamība, kad gājēja stāvs pēkšņi iznirst autovadītāja priekšā un pēdējais vairs nespēja noreaģēt. Šī gada statistika liecina, ka arī šogad liela daļa no visiem satiksmes negadījumos cietušajiem ir mazaizsargātie satiksmes dalībnieki, arī bojā gājušo skaits ir par divdesmit diviem vairāk nekā aizvadītā gadā atbilstošā laika posmā, tādēļ ir akūta nepieciešamība veikt būtiskas izmaiņas, lai uzlabotu drošību uz ceļa.
Jāuzsver, ka ne mazāk svarīgas labai redzamībai uz ceļa ir pareizi noregulētas autogaismas, lai tās izgaismotu ceļu, autovadītājs savlaicīgi redzētu gājēju vai velosipēdistu, nevis apžilbinātu pretimbraucošos. Tāpat svarīgi vienmēr ievērot FIA satiksmes drošības 10 zelta likumus http://www.goldenrules-fia-michelin.com/?lang=en .
Ja visur Latvijā būtu perfektas ietves gājējiem, veloceliņi, ideāls apgaismojums un drošības prasībām atbilstošas gājēju pārejas, tad nebūtu nepieciešamība valkāt vestes. Var, protams, analizēt dažādu cilvēku temperamentu ietekmi uz satiksmes drošību, vai pat vērtēt, kā izcilais psihiatrs Zigmunds Freids rīkotos kādā sarežģītā situācijā uz ceļa, tomēr ka tik šī analīze nav jāveic slimnīcā pēc sadursmes ar auto. Viss nenotiek tik ātri kā mēs vēlētos, tādēļ atceroties aizvadītā gada traģiskos notikumus, labāk izmantot iespēju uzvilkt vesti. Ar to visus tumšā laika satiksmes drošības riskus nenovērst, tomēr veste ir operatīvs risinājums, kamēr atbilstošā ceļu infrastruktūra sasniedz nepieciešamās drošības prasības. Tāpat ceram, ka Satiksmes ministrijas prezentētā Valsts autoceļu sakārtošanas programma 2014. līdz 2020. gadam dos vajadzīgo ieguldījumu ceļu sakārtošanā.
Starp ideju un rezultātu ir tāls ceļš ejams, tādēļ pats valdības lēmums vēl bojāgājušo skaitu nesamazinās. Vestēm jābūt pieejamām katrā pilsētā, novadā vai pagastā. Ceļu satiksmes drošības direkcijas apņemšanās izdalīt ievērojamu vestu skaitu plānotās rudens akcijās ir nozīmīgs, tomēr katram gājējam to izdalīt nevarēs. Pirmkārt tās tiks izdalītas maznodrošinātiem iedzīvotājiem. Turklāt katrā lauku veikalā, iespējams pasta nodaļā, pagastmājā ir jābūt iespējai vesti iegādāties par pieņemamu, nelielu cenu, turklāt vestei jābūt piemērotai pircēja vajadzībām. Nav jēga novembrī, kad cilvēki valkā biezas jakas, pārdot vai dalīt uz vasaras krekla velkama izmēra vesti. Tādu iedzīvotāji nevilks, jo uz jakas nevarēs uzvilkt, tātad labam lēmumam jāseko labai realizācijai. Vēl būtu svarīgi, lai policija vismaz pārejas periodā neuzsāktu jestru to gājēju sodīšanu, kuriem nav atstarojoša apģērba, bet sākotnēji brīdinātu un vēlreiz izskaidrotu nepieciešamību.
Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.