Tā bija diena, kad es apmeklēju daudzas bēres. Es paturēju savas tiesības izteikt savu viedokli par to jautājumu, kuru man gribēja uzdot daudzi pēc Dombrovska demisijas. Es to izdarīju, godīgi pieskaņojot savu laiku vēl speciāli tā, lai Latvijas Televīzija varētu to parādīt tiešraidē. Tas bija lūgums no attiecīgā ziņu dienesta. Bet es nejutos tā, lai gribētu sniegt vēl kādas atbildes, ņemot vēra visu to, kas notika šajā dienā. Man vispār nebija nekādu plānu todien komunicēt ar medijiem.Tieša pašvaldības atbildība ir uzraudzīt arī būvniecības procesu. Kādēļ jūs uzskatāt, ka jums par to nav jāuzņemas politiskā atbildība, ja ir atkāpies premjers, kurš tieši nav atbildīgs par būvniecību objektos uz vietas?Pēc būvinspekcijas likvidācijas daļa no būvinspekcijas pienākumiem tika pārlikta uz būvvaldi. Daļa tika pārlikta uz citām iestādēm. Pirmām kārtām uz Ekonomikas ministriju. Kā pašreiz funkcionē būvvalde, un kādas ir būvvaldes tiesības? Būvvalde strādā līdzīgi kā Uzņēmumu reģistrs. Būvvalde pārbauda iesniegto dokumentu atbilstību normatīviem. Vai ir visi zīmogi, vai ir visi paraksti. Un katrs zīmogs un katrs paraksts atbilstoši esošajam Būvniecības likumam nozīmē, ka aiz tā paraksta un zīmoga stāv vai nu sertificēts būvuzraugs, vai nu sertificēts darbu vadītājs, vai nu būvinženieris. Tie ir cilvēki, kas strādā kā privāti eksperti, visus viņus algo pasūtītājs, un būvvalde pārbauda, vai atbilstoši normatīvajiem aktiem ir notikušas visas nepieciešamās aktivitātes. Bet aktivitāšu patiesumu apliecina tieši tie paraksti un zīmogi. Projektu gatavo daudzi speciālisti daudzus mēnešus un ar saviem parakstiem apliecina, ka šis projekts ir sagatavots kvalitatīvi. Bet būvvaldei ir 15 dienas, lai sniegtu atbildi. Ja būvvalde sāktu sniegt atbildes ilgākā laikā, pret to būtu vēršanās. Atgādināšu, ka vēl pirms pusgada bija ļoti liels spiediens tieši uz Rīgas domes būvvaldi, tieši no privātajiem uzņēmējiem, to starpā bija tagad mums visiem labi zināmā Homburg grupa, tāpēc, ka viņi uzskatīja, ka būvvalde vēl ir pārāk birokrātiska struktūra. Ņemot vērā, ka 15 dienās pārrēķināt vairākus mēnešus tapušus projektus fiziski nav iespējams, turklāt ir jāizskata vairāki projekti vienlaikus, pēc visām Būvniecības likuma normām būvvaldei ir pienākums pārbaudīt, vai projekta veicējiem ir atbilstoši sertifikāti un vai viņi ir salikuši savus parakstus.Ar to taču nepietiek, lai ēka tiktu nodota ekspluatācijā?Būvvalde pārbauda to, kas ir uz vietas. Skatās - ir acīmredzami pārkāpumi vai nav. Tāpēc, ka pamats, lai pieņemtu ēku ekspluatācijā, ir ekspertīze, ko veicis pasūtītājs. Uz šīs ekspertīzes pamata būvvalde arī attiecīgi pieņem lēmumu. Ir veikta būvekspertīze, kas pasaka, ka viss ir veikts atbilstoši normatīvajiem aktiem, likumam un projektam. Būvvalde, ja tā redz, ka tas izskatās, ka tas tiešām atbilst patiesībai, pieņem ēku ekspluatācijā. Tikai tad, ja būvvalde redz, ka ir acīmredzami pārkāpumi vai sūdzības, tā var pieprasīt ekspertīzi veikt vēl vienu reizi. Galējā gadījumā, ja būvvalde redz, ka ir pārkāpumi un attīstītājs vai pasūtītājs netaisās sadarboties, būvvaldei ir tiesības veikt ekspertīzi arī pašai saviem spēkiem. Tas notiek izņēmuma gadījumos.Sabrukušās Maksimas gadījumā pilsētas būvvaldei nebija ne mazāko aizdomu, ka tur var kaut kas notikt?Tur visi papīri, ja mēs runājam par tiem būvinženieriem, kuriem tagad jau ir apturētas licences, viss bija absolūti atbilstoši likumam, atbilstoši likuma normām visi dokumenti bija iesniegti. Šajā situācijā būvvalde konstatēja, ka viss ir izdarīts pareizi. Redziet, ja policists aptur šoferi, viņš var pārbaudīt - ir viņam tiesības vai nav. Bet viņš nevar pārbaudīt, vai šīs tiesības nav iegūtas, nopērkot eksāmenu atzīmes, nevis godīgi nokārtojot eksāmenus. Viņš vienkārši konstatē, ka cilvēkam ir tiesības. Šāda sistēma būvniecības procesā ir galvenā nelaime. Jo, ja mēs ejam tālāk, būvvaldei nav tiesību tagad veikt ekspertīzes tajos objektos, kas ir jau nodoti ekspluatācijā. Kādreiz būvinspekcijai tādas tiesības bija. Tagad būvvalde atbild uz visām sūdzībām, kas ir saņemtas no iedzīvotājiem, tā var veikt vizuālu apskati, var veikt apskati, izmantojot atsevišķas ierīces, bet tiesību sākt ekspertīzi kādā tirdzniecības uzņēmumā tai nav. Valsts būvinspekcijai tādas bija.
Savukārt Ekonomikas ministrija paziņojumā presei skaidro, ka pašvaldību būvvaldes ir atbildīgas ne vien par projektu saskaņošanu, bet būvniecības kvalitātes kontroli.
Visu interviju ar Nilu Ušakovu lasiet laikrakstā Diena piektdien, 29.novembrī!