Laika ziņas
Šodien
Migla
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

ZVA: Veselības ministrijas iecerētā funkciju pārdale sadrumstalos farmācijas uzraudzību

Veselības ministrijas (VM) izstrādātais rīkojuma projekts par Zāļu valsts aģentūras (ZVA) funkciju pārdali ir tapis steigā un bez padziļināta izvērtējuma - tas sadrumstalos farmācijas jomas uzraudzību un nākotnē prasīs papildu izmaksas, portālu Diena.lv informē aģentūras preses pārstāve Egita Diure.

ZVA ziņa par to, ka tapis šāds dokuments, sasniedza vēlā 21. augusta pēcpusdienā, tādēļ aģentūrai nebija iespējams savlaicīgi iepazīties ar plānotās reorganizācijas koncepciju, kā arī pats rīkojuma dokuments kļuva zināms tikai Ministru kabineta sēdes priekšvakarā, norāda Diure. Par šo jautājumu valdība lems 25. augusta sēdē.Rīkojuma projekts paredz trīs ZVA funkciju – farmaceitiskās darbības licencēšanas, farmaceitiskās darbības atbilstības novērtēšanas un zāļu klīniskās izpētes atļauju izsniegšanas – nodošanu Veselības ministrijai un Veselības inspekcijai (VI). Lai gan reorganizācija tiek pamatota ar valsts pārvaldes resursu optimizāciju un administratīvā sloga mazināšanos, ZVA uzskata, ka resursu ietaupījums būs visai nosacīts, jo VM būs jāveido un jāfinansē jaunas amata štata vietas, bet līdz šim veiksmīgi funkcionējošā ZVA klientu apkalpošanas centra ("vienas pieturas aģentūras") vietā uzņēmējiem būs jāvēršas vismaz trīs dažādās iestādēs - Veselības ministrijā, Zāļu valsts aģentūrā un Veselības inspekcijā.Nododot Veselības inspekcijai farmaceitiskās darbības atbilstības novērtēšanu un, pamatojot to ar funkciju dublēšanās novēršanu, kā arī inspekcijas tiesībām uzlikt administratīvos sodus pārkāpuma gadījumā, ir radīts maldīgs priekšstats par ZVA atbilstības pārbaudēm un VI uzticēto kontroles funkciju. Tās ir divas pilnīgi dažādas lietas un to institucionāla nošķiršana rada pamatu objektīvam un neatkarīgam vērtējumam, skaidro Diure.Pamatojot zāļu klīniskās izpētes izvērtēšanas un atļauju izsniegšanas funkcijas nodošanu VM, ministrija atsaucas uz jauno Eiropas Parlamenta un Padomes regulu par zāļu klīnisko izpēti. Lai gan regula paredz zāļu klīnisko pētījumu izvērtēšanas kārtības maiņu, koordinējot ētikas komiteju darbu, jāuzsver, ka ētikas komiteju stiprināšana nav saistīta ar nacionālās kompetentās iestādes pētījumu atļauju izsniegšanas nodaļu juridisko statusu vai izmaiņām šai statusā. Tā kā klīnisko pētījumu ētikas komiteju neatkarības princips būtu jāsaglabā arī turpmāk, nav saprotams aģentūras struktūrvienības plānotās pārcelšanas pamatojums.Trešā funkcija, kuru no ZVA vēlas pārņemt Veselības ministrija, ir aptieku un zāļu lieltirgotavu licencēšana, kuru ministrija pamato ar apgalvojumu, ka tādējādi būs iespēja operatīvāk izvērtēt šī procesa efektivitāti, lai optimizētu aptieku licencēšanas kārtību. VM ir paredzējusi veidot koleģiālu institūciju, licencēšanas komiteju. ZVA jau vairākus gadus darbojas šāda koleģiāli veidota komisija. Lai optimizētu licencēšanas procesu, būtu veicami grozījumi attiecīgos Ministru kabineta noteikumos, ņemot vērā ieteikumus, kas bijuši plaši diskutēti Farmācijas jomas konsultatīvajā padomē vēl tad, kad tā aktīvi darbojās.Ministriju funkcijas ir veidot nozares politiku un koordinēt šīs politikas ieviešanu, bet nevis nodarboties ar uzraudzību, kontroli, licencēšanu. Lai gan Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta pirmā daļa noteic, ka Ministru kabinets izveido, reorganizē un likvidē tiešās pārvaldes iestādi, ievērojot valsts pārvaldes principus, veicot funkciju izvērtējumu, jāatzīst, ka šāds funkciju izvērtējums nav noticis. ZVA līdz šim ir strādājusi un īstenojusi savas funkcijas no ieņēmumiem par maksas pakalpojumiem t.i. tam nav tērēti valsts budžeta līdzekļi. Tāpēc bažas raisa VM iecere atsevišķas funkcijas turpmāk finansēt no valsts budžeta līdzekļiem. Tas nozīmētu, ka šim darbam VM un VI būtu nepieciešami papildu valsts budžeta līdzekļi.ZVA ir ieguldīts nopietns darbs, lai no 2004. gada izveidotu Eiropas standartiem atbilstošu darba praksi, kas balstās uz nu jau pieredzējušiem un starptautiski atzītiem ekspertiem. Šīs funkcijas aģentūrā ir starptautiski auditētas un sertificētas. Citā iestādē šis process būs jāsāk no izejas pozīcijām. ZVA iestādes integrētā kvalitātes vadības sistēma un tās pārvaldība nav tehniski pārvietojama, uzsver Diure, piebilstot - zinot šos apsvērumus, grūti vērtēt iecerēto Zāļu valsts aģentūras reorganizācijas procesu citādi kā neatkarīgas farmācijas jomas atbildīgās institūcijas vājināšanu. Šāds solis nevis atvieglotu un padarītu ērtāku Latvijas farmācijas nozares komersantu darbu, bet tieši otrādi - mazinātu to konkurences spēju starptautiskā mērogā un investīciju piesaisti.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē