Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +5 °C
Daļēji apmācies
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

Latviešu spēkrati - donori lietuviešiem

Savu auto iepriekšējā vakarā jūs novietojāt pagalmā, taču no rīta tur to neatrodat. Sāli brūcēs pieber jauniņa policijas inspektore, kura runā atklātu valodu: vispirms paziņo, ka konkrētās zādzības izmeklēšana būšot pirmā viņas karjerā, tad atklāj, ka nekādas īpašas zagto auto meklēšanas mācības viņas darbvietā nenotiekot un policijai arī nav resursu meklēt katru pazudušo auto. Tāpēc esot minimāla iespējamība, ka spēkrats atradīsies.

Tieši tā gadījās Ģirtam (vārds mainīts), kura līzingā pirktais spēkrats šomēnes nozagts Pārdaugavā. Viņš saka, ka policijas darbinieki, ar kuriem saskāries krimināllietas ierosināšanas procesā, neesot atstājuši profesionālu iespaidu un devuši viņam padomu meklēt auto pašam, piemēram, izplatot palīdzības lūgumu sociālajos tīklos.

Diena novēroja, ka zagtu auto bildes ar īpašnieku kontaktinformāciju un atlīdzības solījumi tiek publicēti gan sociālajā tīklā Facebook, gan sludinājumu un pat ziņu portālos, kur komentāros cilvēki dalās minējumos, vai tik pagalmos nav atgriezušies "trauksmainie deviņdesmitie", un izsaka aizdomas par vērienīgiem zagtu auto pasūtījumiem. 

Tikmēr rīdzinieks Jānis tieši pēc publiska palīdzības lūguma izplatīšanas uzzinājis, ka šonedēļ Āgenskalnā viņam nozagtā Audi A6 ceļi veduši uz Lietuvu: "Naktī aculiecinieks to manījis lielā ātrumā traucamies caur Auci. Mašīna nebija perfekta, tāpēc visdrīzāk tā jau izjaukta pa detaļām - viss, tās nav. Ļoti daudzi cilvēki brauc ar līdzīgas cenu kategorijas auto - līdz 7000 eiro -, tāpēc tiem vajadzīgas rezerves daļas, ko iegūst, izjaucot zagtos." Arī šim vīrietim pēc komunikācijas ar likumsargiem radies iespaids, ka transportlīdzekļa atrašana ir tikai paša ziņā: "Policija man pat nepalūdza auto bildes. Tikai vēlāk, kad pats atgādināju, tās tika pieņemtas, bet iecirknī pateica, ka viņiem esot ļoti daudz darba. Visa meklēšana bija tik daudz, cik es pats apkārt pabraukāju." Jānis kā galvenās problēmas min divas: viņaprāt, starp Latvijas un Lietuvas varasiestādēm neesot sakārtotas attiecības, "ja jau ilgstoši zagtie auto ceļo starp abām valstīm", un pie robežas pārbrauktuvēm neesot augsta līmeņa videonovērošanas sistēma: "Ja būtu cilvēki, kas visu laiku novērotu auto plūsmu, zagļus varētu operatīvi notvert."

Arī apdrošinātāju pārstāvji jau iepriekš pauduši viedokli, ka Latvijā uzdarbojoties lietuviešu bandas. VP Rīgas reģiona pārvaldes Kriminālpolicijas pārvaldes 2. biroja 3. nodaļas priekšnieka vietnieks Oskars Komuļs to apstiprina un piebilst, ka Latvijā sirojot arī noziedznieki no Krievijas. Tie gan pēdējos gados neesot tikuši aizturēti, savukārt lietuvieši - regulāri: "Protams, cenšamies pārzināt viņu shēmas, jo citādi tās nevar apkarot. Izmantojam daudzas mūsdienu tehnoloģijas, ko likums pieļauj, bet visu nevaru atklāt, citādi [zagļi] no tā sāks izvairīties."

Viņš arī norāda, ka "nav iespējams, ka par katru nozagto auto brauks darba grupa un meklēs pa visu Latviju", taču uzreiz atzīmē, ka vidēji trešdaļa nozagto spēkratu tiekot atrasta "gan izkomplektēti, gan veseli, gan dažādos veidos bojāti". To, ka daudz lietotu rezerves daļu Latvijas tirgū ienāk no Lietuvas, Dienai apstiprina arī automehāniķis Andris, kurš strādā savā servisā kādā Latvijas dienvidu pierobežas ciematā. Viņš gan neapgalvo, ka tās visas izņemtas no zagtiem auto: "Vispār ar lietuviešiem ir briesmas, lietotas mašīnas no viņiem labāk nepirkt, jo no trim šie saliek vienu. Man ik pa laikam nākas remontēt no lietuviešiem nopirktās, un tad galva jāsaķer, ko viņi tur sataisījuši."

VP esot cieša sadarbība ar kaimiņvalstu kolēģiem, un ziņu apmaiņu atvieglojot mūsdienu datubāzes, taču nereti zagtajiem spēkratiem tiekot nomainītas numurzīmes, saka Komuļs. Tikmēr Valsts robežsardzē, aizbildinoties ar aizņemtību Austrumu partnerības samitā, neatbildēja, vai bijušajos robežkontroles punktos darbojas videonovērošanas kameras un kādos gadījumos ieraksti tiek izmantoti.

Iepriekš robežsardzes amatpersona intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam Panorāma atzina - kopš pievienošanās Šengenas zonai nedrīkstot pārāk apgrūtināt cilvēkus, kuriem ir tiesības brīvi ceļot, tāpēc identificēt un aizturēt likumpārkāpējus kļuvis sarežģītāk. Tas nozīmē, ka zagto auto plūsma starp Eiropas Savienības dalībvalstīm varot notikt diezgan netraucēti. Apzagtais šoferis Ģirts izsaka aizdomas, ka daudzās it kā sabiedriskās drošības nolūkos uzstādītās videokameras esot butaforija, jo "Imantas pedofilu taču nenoķēra".

Visu žurnālistes Kristīnas Putincevas rakstu Apzagtie paši sev izmeklētāji lasiet piektdienas, 22.maija, laikrakstā Diena 4.lpp.!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas