Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 19. decembris
Sarmis, Lelde

Lietotne ved automašīnas uz stāvvietām

Zīmola Barking atbildīgais par tirdzniecības projektiem Gints Dzelzkalējs intervijā Magdai Riekstiņai.

Jūsuprāt, cik populāras Latvijas iedzīvotāju vidū patlaban ir viedtālruņos izmantojamās lietotnes?

Lietotnes kļūs arvien populārākas dienu no dienas. Modernās tehnoloģijas attīstās ļoti strauji, piemēram, nopērkot fotoaparātu, var izrādīties, ka pēc trim četriem mēnešiem šis fotoaparāts jau ir novecojis. Aizvien vairāk kļūst tādu cilvēku, kuri vēlas iet līdzi laikam, lietojot arvien mūsdienīgākas modernās tehnoloģijas. Turklāt pēdējā laikā arī vecāka gadagājuma cilvēki aizvien vairāk izmanto viedtālruņus.

Ko jūs domājat ar jēdzienu "vecāka gadagājuma cilvēki"?

Es domāju manu vecāku paaudzi, cilvēkus, kuriem ir 50 un vairāk gadu.

Latvijā daudzi veiksmīgu uzņēmumu vadītāji ir vecumā pāri 50, turklāt mūsu valdībā un Saeimā arī strādā šāda vecuma cilvēki.

Tas ir ļoti labi. Tomēr Saeimā ir redzēti cilvēki, kas izmanto senlaicīgu mobilo tālruni. Protams, varbūt tas ir darba tālrunis un ārpus darba, ārpus Saeimas šie cilvēki lieto gluži citus, modernākus tālruņus. 

Kāda ir jūsu veidotās lietotnes pamatideja?

Mūsu galvenie darbības virzieni ir profesionālās stāvvietas, privātās automašīnu novietnes, turklāt papildus nodarbojamies arī ar pagalmu infrastruktūras sakārtošanu. Mūsu lietotne Barking ir vienkārša. Tās izmantošana ir tikpat elementāra kā, teiksim, Facebook lietošana. Galvenais tās mērķis ir padarīt ērtāku dzīvi cilvēkiem, kuri šo lietotni izmanto. 

Konkrēti kā?

Runājot par profesionālām stāvvietām, klients, izmantojot mūsu lietotni Barking, var atrast izdevīgāko, tuvāko un lētāko stāvvietu Rīgas centrā. Projekta vēsture aizsākās pirms diviem gadiem Igaunijā. Mums ir sadarbība ar Barking Igaunijā. Tieši Igaunijas kolēģi mums sniedza konsultācijas, kas bija vajadzīgas, lai sāktu darbu. Mēs paši jau aptuveni četrus mēnešus aktīvi darbojamies – meklējam klientus, meklējam stāvvietas, vērtējam, cik tās ir ekskluzīvas un cik labi tās pieejamas klientam, vērtējam arī to, vai konkrētā stāvvieta būs pelnītspējīga. Runa te ir par maksas automašīnu stāvvietām, par bezmaksas stāvvietām – pagaidām vēl nē.

Kā atrodat pagalmus, kuri vēlas būt jūsu lietotnes sistēmā?

Veicam izmeklētāju darbu. Ar kolēģi ejot pa ielu – vai tā ir Baznīcas iela, vai Skolas iela, vai kāda cita iela, vienmēr apskatāmies, kur ir kādi vārti un barjeras. Rīgas centrā pagalms ir gandrīz katrai mājai. Protams, ir labāk un sliktāk sakopti pagalmi. Ir pagalmi, kas ir pārpildīti ar automašīnām, un ir pagalmi, kuros automašīnu ir maz. Taču kopumā pagalmu, kurus norobežo barjera, sēta vai vārti, Rīgā ir ļoti, ļoti daudz. 

Pēc tam nākamais izmeklētāja darba posms ir uzzināt, tieši kas atbildīgs par pamanīto stāvvietu. Kad esam to noskaidrojuši, tad jau var domāt par turpmāko sadarbību. Ja mājas īpašnieks nāk pretī mūsu idejai, var gūt papildu ienākumus budžetā. Protams, nebūs jēgas ievietot mūsu sistēmu jau pārpildītā pagalmā. Pieredze gan rāda, ka parasti automašīnas visu laiku nepārtraukti neatrodas stāvvietās pagalmā, bet kādā diennakts laikā noteikti kaut kur brauc. Bieži vien no astoņiem rītā līdz pieciem vakarā vai arī no deviņiem rītā līdz sešiem vakarā cilvēki ir darbā vai kādās biznesa darīšanās, un tad stāvvietas pie viņu mājām ir brīvas. Apspriežoties ar mājas īpašnieku un iedzīvotājiem, var vienoties, ka viņi dod savu stāvvietu izīrēšanai un mūsu programmā ievada datus par to, ka noteiktu laiku diennaktī konkrētā stāvvieta ir brīva.

Vai nav tā, ka stāvvietas māju pagalmos prioritāri grib izmantot konkrētās mājas iedzīvotāju viesi vai ēkā esošo biroju klienti? Varbūt es lietotnē redzu – Andrejsalā ir brīva stāvvieta automašīnai, savukārt uzņēmumi, kuri atrodas Andrejsalā, uzskata, ka prioritāte stāvvietas izmantošanā ir viņu klientiem?

Jūs varat, izmantojot lietotni, automašīnas stāvvietu rezervēt. Ja jūs lietotnē redzat, ka viena vai vairākas stāvvietas ir brīvas, un jūs vienu no brīvajām vietām rezervējat, tad citi lietotnē redzēs, ka šī automašīnas stāvvieta ir jau rezervēta. 

Gribu uzsvērt, mūsu sistēmas priekšrocība ir tā, ka nav jāņem stāvvietas taloni un nav nepieciešama sīknauda, lai samaksātu par stāvvietu. Nav jāizkāpj no automašīnas, nav jāiet pēc talona, nav atkal jāatgriežas automašīnā, lai turpinātu ceļu tālāk. Ja jums viedtālrunī ir mūsu lietotne un jūs braucat uz biznesa tikšanos Rīgas klusajā centrā, tad jūs lietotnē varat redzēt, ka ir vieta, piemēram, Radisson Ridzene – droša stāvvieta par noteiktu summu. Ja šis variants jums ir pieņemams, tiek noteikts laiks – no cikiem līdz cikiem jūsu automašīna var tur atrasties.

Tātad ar lietotnes palīdzību var gan rezervēt, gan apmaksāt stāvvietu?

Jā, tā ir.

Konkurējat ar mobilo maksājumu sistēmu Mobilly?

Gan jā, gan nē. Mēs uz stāvvietu risinājumiem raugāmies savādāk nekā Mobilly, jo Mobilly raugās arī uz ielām – automašīnas stāv uz ielas. Mēs raugāmies uz pagalmiem, saistībā ar mūsu lietotni automašīnas nestāv uz ielām, bet gan privātajos pagalmos. 

Princips, ka stāvvietas apmaksa notiek ar lietotnes palīdzību, gan ir līdzīgs Mobilly?

Jā, protams. Jāpiebilst, ka Mobilly risinājumā iespējama sasaiste ar mobilā tālruņa rēķinu, mūsu lietotnei ir sasaiste ar bankas karti. Mēs arī domājam par to, ka nākotnē mūsu lietotnē būs sasaiste ar mobilā tālruņa rēķinu, taču nekādas sadarbības ar Mobilly mums nav.

Kas ir pats grūtākais jūsu biznesā?

Ir sarežģīti izskaidrot mūsu ideju cilvēkam, kurš par šādiem lietotņu risinājumiem vispār nekad nav dzirdējis. Mēs ar katru klientu runājam individuāli, veicam pārrunas, lai parādītu, ka mūsu lietotnes sistēma reāli darbojas, ka sadarbojoties ar mums klients – autostāvvietas īpašnieks – gūs papildu ienākumus un ka arī pagalma infrastruktūra tiks vēl labāk sakārtota. Tomēr, kā mēdz teikt, mazs kaķēns cilvēkam arī uzreiz neuzticas, un ikviena potenciālā klienta uzticēšanās jāiegūst pakāpeniski.

Kā jūs koordinējat klientu nonākšanu tieši brīvajās stāvvietās?

Barking uzņemas atbildību par klientu atbalstu. Tas nozīmē, ja teritorijā ir vairākas stāvvietas, mēs nodrošinām klientu pieplūdumu un sekojam tam, kā notiek automašīnu izvietošanās pieejamajās automašīnu stāvvietās pagalmos. Mēs arī iedodam programmu, ko pagalma īpašnieks pats var koriģēt, ja atrodas uz vietas un zina, kur pagalmā un kādos laikos ir brīvās stāvvietas. To, pagalms ir aizpildīts vai nav, var redzēt mūsu programmā. Daudzviet Rīgā ir tā – ir stāvvieta, kurā atrodas darbinieki, kas strādā – atver un aizver stāvvietas barjeru un skatās, lai stāvvieta nebūtu pārpildīta. Izmantojot mūsu lietotni, šo procesu var aizstāt – visiem klientiem ir lietotne, klients piebrauc pie barjeras, ar lietotnes palīdzību atver barjeru, izbrauc ārā, aizver barjeru. Savukārt, ja klients iebraucis pagalmā, novietojis savu automašīnu un nav izbraucis no stāvvietas norādītajā laikā, mums un arī stāvvietas īpašniekam ir pieeja šī cilvēka telefona numuram, un mēs ar šo cilvēku varam komunicēt, norādot, ka plānotajā laikā stāvvieta nav atbrīvota. 

Kā ar tiem māju, kuru pagalmos atrodas autostāvvietas, iemītniekiem, kas šādu lietotni neizmanto?

Mums ir izdomāts risinājums, kas gan vairāk attiecas uz privātajām mājām. Mūsu sistēmā ar vienu telefona zvanu kaut vai no fiksētā mājas telefona var piezvanīt uz konkrētu numuru, un vārti atvērsies. Pensionāram nav jāiet no mājas 10. vai 12. stāva uz pagalmu, lai ar pulti atvērtu vārtu barjeru un ielaistu, teiksim, neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīnu. Tāpat var darboties ar senākajiem mobilo tālruņu modeļiem, kas nav viedtālruņi – aizsūtot īsziņu vai zvanot, vārtu barjera atvērsies. Mēs, apzinot autostāvvietas, jautājam, vai ir barjera, un, ja ir, vai iespējams ieviest mūsu risinājumu vārtu atvēršanai.

No praktiskā viedokļa raugoties, kāpēc man vajadzīga jūsu lietotne? Nav jābraukā pa dažādām stāvvietām un jāskatās, ir vai nav vieta automašīnai?

Jā, turklāt lietotne ir ērta – to atverot, redzami izcenojumi, kādus norādījis stāvvietas īpašnieks. Varat arī izvēlēties tuvāko stāvvietu. Vēl pluss ir tāds, ka mūsu sistēmā esošās stāvvietas ir ērtas, drošas, atrodas norobežotā teritorijā – ir sēta, barjera vai vārti, tātad ir garantija, ka automašīnai nekas netiks nodarīts. 

Drošību par 100% gan nevar garantēt pat vispamatīgāk apsargātajā stāvvietā.

Jā, tā jau gan. Tomēr pagalms savā ziņā ir ekskluzīva, relatīvi droša vieta automašīnas novietošanai.

Lietotni izmanto tikai autovadītāji, kas brauc ar vieglajām automašīnām, vai arī cilvēki, kas brauc ar kravas automašīnām, ar autobusiem?

Pagaidām tikai cilvēki, kuri brauc ar vieglajām automašīnām. 

Varbūt esat domājuši orientēties arī uz tūristu autobusu stāvvietām? Rīgā tūrisma sezonas laikā redzami autobusi ar ārvalstu numuriem, kuri meklē stāvvietu, piemēram, Andrejsalā.
 

Ideja ir laba, taču tas ir nākotnes jautājums. Lai kādā stāvvietā iebrauktu, apgrieztos un nostātos pasažieru autobuss, jābūt ievērojami lielākai teritorijai nekā tā teritorija, kāda nepieciešama vieglajai automašīnai. Daudzi pagalmi pasažieru autobusam neder, jo vienkārši vietas par maz.

Cik daudz lietotāju ir jūsu aplikācijai?

Patlaban – vairāk nekā 300 lietotāju, bet skaits aug katru dienu. Ja mūsu gadījumā Rīgas pagalmu stāvvietas būs pilnībā noslogotas, tad meklēsim stāvvietas ārpus Rīgas. Attiecībā uz klientu skaitu nekādu griestu nav.

Kā ar lietotnes precizitāti? Zinu cilvēkus, kuriem, izmantojot taksometru pakalpojumu lietotni, ir grūtības izsaukt taksometru uz to adresi, kurā viņi taksometru gaida. Iespējams, vaina nav lietotnē, tomēr problēmas rodas.

Precizitāte ir faktiski viena metra robežās, jo uzstādītā vietne, proti, mūsu sistēma, atrodas pie vārtiem, pie vārtu barjeras. Autovadītājam nav jāmaldās pa pagalmiem un jāmeklē, kur gan ir izvēlētā autostāvvieta, turklāt mūsu lietotnē ir arī attēli, kas palīdz neapmaldīties.

Šī lietotne ir vienīgais šāda veida projekts vai paralēli veidojat vēl citas lietotnes?

Pagaidām ir tikai šī lietotne, bet attiecībā uz vēl citām lietotnēm jāteic – tas ir laika jautājums.

Top komentāri

Paziņa
P
Sveiks, direktor Gint! Cerams, ka tavs vadītais kantoris neuzvedās līdzīgi tev. Uzmetot cilvēkus uz naudu un ieslēdzot duračku! Ja tava un tevis pārstāvētā uzņēmuma politika ir līdzīga, tad novēlo to tikai saviem ienaidniekiem!!!!!!!!!
Man arī
M
Ak Dies, Direktora kungs!! Tu nu gan esi nejauks cilvēks, naudu atdot nevari, bet reklamē savus ūber pakalpojumus, ar kuriem visticamākais atkal apčakarēsi cilvēkus!!!! Tas nu gan nav labi.....labāk būtu atdevis parādus tiem kam esi parādā!!!
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Ne par to ir runa

Nodokļu maksātāju nauda ļauj airBaltic turpināt strādāt.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas