Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +9 °C
Skaidrs
Sestdiena, 4. maijs
Viola, Vizbulīte, Vijolīte

Peld pa viduvējības upi

Par eksakto zinātņu nozīmi pēdējos gados runā daudz, arī obligāto fizikas vai ķīmijas centralizēto eksāmenu kontekstā. Taču tas nenozīmē, ka skolēni sāktu uzrādīt augstākus rezultātus. Nesen veikts diagnosticējošais darbs 10. klasēm fizikā un ķīmijā parāda reālo situāciju - skolēnu pamatzināšanas šajos priekšmetos ir viduvējas. Turklāt problēmas ir tās pielietot reālās dzīves situācijās, otrdien vēsta laikraksts Diena.

Diagnosticējošais darbs ķīmijā 10. klasēm šogad noticis pirmo reizi, lai novērtētu skolēnu pamatzināšanas un prasmes ķīmijā, sākot mācības vidusskolā. Lai gan tas nav bijis obligāts, Valsts izglītības satura centrs (VISC) saņēmis 5028 skolēnu darbus no 198 skolām. Ar to pietiek, lai izdarītu secinājumus, ka skolēnu rezultāti ir viduvēji. No maksimālā iespējamā punktu skaita 35 kopumā valstī vidējais rezultāts ir 19,02 punkti, bet pilnībā bez kļūdām nav bijis neviens darbs. Paši VISC speciālisti gan atzīmē, ka šo rezultātu varētu uzskatīt par pieņemamu, ja neņemtu vērā, ka darbā tika mērīts, kādā līmenī ir skolēnu pamatzināšanas un pamatprasmes.

Nav pārsteigums, ka, salīdzinot skolēnu sniegumus starp skolu tipiem, visaugstākie rezultāti bijuši ģimnāziju skolēniem - vidēji 63,9% no iespējamā punktu skaita. Sliktāk klājies vakarskolu audzēkņiem - vidēji sasniegti 34,28%. Turklāt iezīmējas atšķirības arī starp pilsētu un lauku skolām. Proti, labāks sniegums ir Rīgā - vidēji iegūti 67,17% no punktu skaita, bet ievērojami zemāki rezultāti - 49,27% - lauku skolu jauniešiem.

Paralēli ķīmijas pārbaudes darbam skolās jaunieši kārtoja diagnosticējošo darbu arī fizikā - to noteica skolas izvēle, taču arī te 10. klašu skolēni uzrāda viduvējus rezultātus, parādot, ka ir samērā maz jauniešu, kuri, uzsākot mācības vidusskolā, spēj parādīt augstus sasniegumus par pamatskolā apgūto fizikas vielu. Liela daļa zina svarīgākos fizikas jēdzienus, fizikālos lielumus, to mērvienības, taču grūtības sagādā fizikālo procesu izpratne, spēja tos analizēt. Turklāt bieži skolēni iegūtās zināšanas nespēj pielietot reālās dzīves situācijās. 5146 skolēnu vidējais uzrādītais rezultāts ir 18,09 no 35 punktiem jeb 52%. Taču attiecībā uz fiziku starp pilsētu un lauku skolām nav ievērojamas atšķirības. Vislabākie rezultāti ir Rīgā, bet citur svārstās pāris procentu robežās. Rezultāti gan skaidri ilustrē - tikai aptuveni 5,3% skolēnu 10. klasē spējuši sasniegt augstus rezultātus.

Līdzīgi arī OECD starptautisko pētījumu 2006., 2009. un 2012. gada rezultāti rāda, ka Latvijā ir neliels skolēnu īpatsvars ar ļoti labiem sasniegumiem lasītprasmē, matemātikā un dabaszinātnēs, un šis skaits turpina samazināties. Pašu augstāko līmeni pētījumos sasnieguši tikai 0,3% skolēnu.

Visu rakstu lasiet otrdienas, 8.decembra, avīzē Diena

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas