Virzītie noteikumi paredz, ka turpmāk par tālvadības pilotu varēs kļūt no 16 gadu vecuma, izņemot lidojumus paaugstināta riska apstākļos, kurus varēs veikt no 18 gadu vecuma.
Vienlaikus paredzēts noteikt, ka pirms 16 gadu sasniegšanas bezpilota lidaparātus drīkstēs vadīt, ja gaisa kuģa kopējā masa nepārsniedz 0,5 kilogramus un tā veiktspēja neļauj sasniegt vairāk kā 50 metru augstumu, kā arī, ja tālvadības gaisa kuģis tiek vadīts 18 gadu vecumu sasniegušas personas uzraudzībā.
Paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģu lidojumus drīkstēs veikt, ja Civilās aviācijas aģentūrā (CAA) būs saņemta attiecīga atļauja. Lai to saņemtu, tālvadības pilotam būs pienākums sekmīgi nokārtot teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaudi, kā arī jāveic lidojumu uzskaite. CAA izsniegs vienreizēju atļauju vai ilgtermiņa atļauju līdz vienam gadam.
Noteikumi paredz arī stingrākas prasības bezpilota gaisa kuģa lidojumam lidlauku tuvumā vai citur, kur noteikti gaisa telpas izmantošanas ierobežojumi. Vienlaikus AS "Latvijas gaisa satiksme" (LGS) līdz 2019.gada beigām plānots uzdot izstrādāt un tīmekļa vietnē http://ais.lgs.lv ievietot aeronavigācijas informāciju, kas nepieciešama bezpilota gaisa kuģu lidojumu veikšanai, tostarp norādot gaisa telpas zonas un ierobežojumus, kuros bezpilota gaisa kuģi drīkst veikt lidojumus.
Jaunā kārtība regulēs arī droša attāluma ievērošanu, diferencējot to saistībā ar bezpilota gaisa kuģa masu un tipu, kā arī bezpilota gaisa kuģa lidojumus publiska pasākuma tuvumā. Tāpat iecerēts ieviest brīdinājuma zīmi un papildzīmi par aizliegumu veikt bezpilota gaisa kuģa lidojumus.
Vienlaikus tiks precizēta norma par bezpilota gaisa kuģa īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu. Turpmāk tā tiks attiecināta uz bezpilota gaisa kuģiem, kuru kopējā pacelšanās masa ir no 250 gramiem un vairāk, kā arī bezpilota gaisa kuģiem, kuru kopējā pacelšanās masa ir mazāka par 250 gramiem, bet ar to tiek veikti paaugstināta riska lidojumi.
SM norāda, ka bezpilota gaisa kuģu un tādu cita veida lidaparātu, kuri nav kvalificējami kā gaisa kuģi, nozare turpina strauji attīstīties, par ko liecina arvien pieaugošais bezpilota gaisa kuģu lietotāju īpatsvars. Līdz ar to būtiski palielinās arī riski civilās aviācijas drošībai un gaisa kuģu lidojumu drošumam, par ko liecina vairāki incidenti Latvijas gaisa telpā.
Ministrija skaidro, ka līdz šim nepilnīgi regulēta un nesankcionēta bezpilota gaisa kuģu darbība saistāma arī ar riskiem un apdraudējumu cilvēka dzīvībai, veselībai, privātumam, mantai, videi, sabiedrībai kopumā, kā arī valsts nozīmes infrastruktūras objektiem. Daļa sabiedrības un bezpilota gaisa kuģu lietotāju nav informēti par riskiem un draudiem, ko var radīt bezpilota gaisa kuģi un to sistēmas, vai arī neapzinās tos.
Vienlaikus noteikumu projektā ņemti vērā jau pieņemtā un iecerētā Eiropas Savienības (ES) līmeņa vienotā tiesiskā regulējuma aspekti - Eiropas Komisija sadarbībā ar Eiropas aviācijas drošības aģentūru (EASA) 2018.gada pirmajā pusē nāca klajā ar īstenošanas akta un deleģētā akta projektiem.
Noteikumu projekta pamatā ir Ministru kabineta (MK) 2016.gada 22.novembra noteikumu "Kārtība, kādā veicami bezpilota gaisa kuģu un tādu cita veida lidaparātu lidojumi, kuri nav kvalificējami kā gaisa kuģi" aktualizētā redakcija.
Paredzams, ka noteikumi stāsies spēkā šogad vispārējā kārtībā pēc to apstiprināšanas MK, izņemot normas, kas attiecināmas uz apdrošināšanas nosacījumiem un uzdevumu LGS izstrādāt aeronavigācijas informāciju bezpilota gaisa kuģu lidojumu veikšanai, kam paredzēts pārejas periods līdz 2019.gada 1. oktobrim.
Ejst nost trani
Sviests