Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Filmas tīklos: Naids Holivudā

Kas gan var būt nāvējošāks un indīgāks par divu sieviešu naidu? Kas gan var būt nežēlīgāks par divu sieviešu konkurenci, un kas gan var būt intriģējošāks par faktu, ka šīs divas sievietes, naidnieces un konkurentes, ir nepieciešamas viena otrai – kā abu pēdējā iespēja atgriezties savas slavas spozmē? Šo jautājumu ar azartu un pamatīgām kinovēstures zināšanām metušies pētīt patlaban Amerikā pirmizrādes procesā esoša seriāla Feud/Naids veidotāji.

Seriāls astoņu sēriju garumā lieliski papildina tā dēvēto kvalitatīvo TV seriālu krājumu: te ir gan pamatīgs budžets, gan divas pasaulslavenas dramatiskas aktrises ar Holivudas zvaigžņu raudzi – Džesika Lenga un Sūzana Sarandona – galvenajās lomās, gan kultūratsauces uz Holivudas pagātni un šovbiznesa pikantajām un biedējošajām aizkulisēm. (Seriāls Naids gan pagaidām legāli nav pieejams nevienā no Latvijas izrādīšanas platformām.)

Naids jau ir paguvis kļūt par vienu no Amerikas profesionālās kino preses visvairāk apspriestajiem jaunumiem. Loģiski, jo Naida darbība sakņojas Amerikas kinovēsturē un abas minētās dāmas tajā spēlē aktrises, kuras ir vēl slavenākas par viņām pašām, – XX gs. Holivudas leģendas Džoanu Krofordu un Betu Deivisu. Biogrāfiskas drāmas, stāsti, kas smeļas ierosmi reālu personību dzīves faktos, pieredzē un notikumos, kļūst arvien iecienītāki, tie arī intensīvi tiek ekspluatēti TV seriālu formātā. Lieliski seriāli, kuru pamatā ir reāli varoņi, to dzīvesstāsti un konkrēta vēsturiskā vide, seko cits citam. (Vien daži piemēri: Kronis/The Crown par karalieni Elizabeti II, Narkoss/Narcos par narkobaronu Pablo Eskobaru, arī Amerikāņu tauta pret O. Dž. Simpsonu/The People v. O. J. Simpson: American Crime Story, kas restaurē skandalozā sportista tiesas procesu, u. c.)

Smalka matērija

Naids ir smalkāka un sarežģītāka matērija, jo pārcilā mūsdienu auditorijai šķietami attālāku Holivudas vēstures posmu – XX gs. 30.–60. gadus, laiku, kurā uzplauka divu spilgtu Holivudas aktrišu Betas Deivisas un Džoanas Krofordas karjera.

Pati seriāla darbība gan ir sakoncentrēta samērā kompaktā laikaposmā – XX gs. 60. gadu sākumā, kad abas Holivudas leģendas satikās filmas Kas notika ar mazulīti Džeinu/What Ever Happened to Baby Jane? (1962) uzņemšanas laukumā. Džoanai Krofordai (1904–1977) tolaik bija jau piecdesmit astoņi, bet Betai Deivisai (1908–1989) – piecdesmit četri gadi. Abu karjera, kas bija ilgusi vismaz trīsdesmit gadu, tuvojās neizbēgamam izsīkumam – Holivuda nav dāsna ar lomu piedāvājumiem sievietēm briedumā, arī leģendām ne.

Naids "ir stāsts par cilvēkiem, kas sāk sajust savu galīgumu un apjauš savu mirstīgumu. Gan paši savu, gan arī savas karjeras mirstīgumu – viņi ķeras pie pēdējā salmiņa", tā Naida tēmu definē viens no seriāla veidotājiem, producents Tims Mainīrs. Naida pamatā – klasiskas amerikāņu filmas Kas notika ar mazulīti Džeinu? tapšanas vēsture – notikumi, kas risinājušies pirms un pēc šīs filmas uzņemšanas.

Kas notika ar mazulīti Džeinu? ir izcila filma. "Henrija Farela romāna sižets par māsām sāncensēm, kurā viena, uz talantu greizsirdīgā, izmantojot otras, bezpalīdzīgas invalīdes, nožēlojamo stāvokli, pārvērš mājas dzīvi par elli, būtu pikantas melodrāmas cienīgs, ja vien māsas nespēlētu divas ģeniālas aktrises. Šajā gadījumā Džoana Kroforda un Beta Deivisa, abas spožas Holivudas zelta laikmeta zvaigznes, abas tajā vecuma grupā, ko taktiski dēvē par padzīvojušām, un abām aktīvā kinokarjera beigusies. Taču režisors Roberts Oldridžs (1918– 1983) pat no šīs Holivudā neērtās bioloģiskās situācijas izspiež maksimumu – abas aktrises nebaidās grotesku krāsu, kas izceļ tieši vecuma zīmes," tā par filmu raksta Normunds Naumanis grāmatā 500 visu laiku filmu filmas.

Tas ir satricinošs stāsts par divu māsu attiecībām – viena no viņām ir bijusi izcila aktrise, Holivudas zvaigzne Blānša Hadsone (lomā Kroforda), kura cietusi autokatastrofā un nu ir piekalta invalīdu ratiņiem. Viņas vienīgā tuviniece un kopēja ir viņas māsa – izbijis bērns zvaigzne mazulīte Džeina Hadsone, kuras dziedāšana savulaik nodrošinājusi iztiku viņas ģimenei. Mazulīte Džeina izauga un kļuva par viduvēju aktrisi, vēlāk – par veču ar mazas meitenītes lokām un lentēm un bāli nomālētu ģīmi. Abas māsas Hadsones – invalīde un bērnības spokainajā atspulgā iesprūdusī mazulīte-vecenīte Džeina – dzīvo naida piepildītā divvientulībā. Mazulītes Džeinas saprāts arvien vairāk nodzēš robežšķirtni starp realitāti un fantāzijām. Viņa joprojām jūtas kā maza meitenīte ar lentēm, kura bērna balstiņā uz skatuves reiz dziedāja dziesmiņu par vēstuli mirušajam tētim...

"Viņas biezi smiņķētā seja, kas atgādina mazulītes Džeinas karikatūras bērnišķo ģīmīti, ir kā pielipusi nāves/bijušās slavas maska, vulgāra alkoholiķes mūžīgi smīnošā grimase. (..) Mazulīte sadisma uzplūdos nezina robežu: miesīgai māsai, kad TV atļāvusies parādīt filmu ar Blānšas piedalīšanos, viņa sarīko svētku vakariņas, smalki servējot ceptu žurku. Vai, vakariņu signālam din-din skanot, pasniedz māsai viņas mīļo putniņu – vārītu," raksta Normunds Naumanis.

Krofordas atradums

Filma Kas notika ar mazulīti Džeinu? bija aktrises Džoanas Krofordas atrasts un inspirēts projekts. Viņa apzināti meklēja literāro materiālu, kas nodrošinātu efektīgu lomu un iespēju atgriezties intensīvākā kino apritē. Par spīti savam Holivudas zvaigznes statusam – garum garajai karjerai, kas aizsākās XX gs. 20. gadu vidū ar dejotāju un pikantu garkājainu meiču lomām –, par spīti Krofordas Oskaram par lomu klasiskā filmā Mildreda Pīrsa/Mildred Pierce (1945), par spīti šķietami karaliskajai pozīcijai Holivudas zvaigžņu izlasē, Krofordas karjera – lomu piedāvājumi – bija sākusi apsīkt. Krofordai bija nepieciešams efektīgs iznāciens – viņa meklēja un atrada materiālu, kam bija potenciāls kļūt par filmas pamatu. Tā bija grāmata par divām māsām, kas piedāvāja gan psiholoģiskas dzīles, gan arī ielūkojās Holivudas šovbiznesa brutalitātē.

Kroforda darbojās kā izcils menedžeris, atrodot gan partneri, gan iecerētās filmas režisoru – talantīgo profesionāli Robertu Oldridžu. Pati viņa sev bija iecerējusi upures – ratiņkrēslam piekaltās invalīdes – lomu, savukārt māsas – neprātā un naidā saprātu zaudējošās bestijas – lomai viņa uzrunāja Betu Deivisu.

Deivisa, būdama viena no visu laiku izcilākajām Holivudas raksturlomu aktrisēm, spēja novērtēt lomas dramatisko potenciālu un piekrita bez īpašas tielēšanās. Par spīti faktam, ka viņas un Džoanas Krofordas savstarpējās attiecības vienmēr bija bijušas vēsas, pat naidīgas. (1943. gadā pēc ilggadējas karjeras studijā MGM Džoanas Krofordas līgums tika lauzts un viņa nonāca studijā Warner Brothers, kur kļuva par konkurenti šīs studijas zvaigznei Deivisai.)

Betai Deivisai, tāpat kā Džoanai Krofordai, vajadzēja lomu, kas kļūtu par trumpi, lomu, kas varētu viņu ar jaunu intensitāti atgriezt profesionālajā apritē. Un Kroforda viņai bija atnesusi šādu lomu un šādu iespēju – projektu Kas notika ar mazulīti Džeinu?.

Tomēr filmas uzņemšana kļuva par abu aktrišu iekšējās konkurences cīņas arēnu, dramaturģiski uzlādētu, pat eksplozīvu procesu, kura niansēm var izsekot arī seriālā Naids. Konkurence par režisora uzmanību, konkurence par iespēju izdevīgāk, efektīgāk izskatīties kadrā, konkurence par iespējām par savu darbu filmā tikt pie balvu balvas – Oskara...

Protams, seriāls Naids ir tikai kopija, filmas Kas notika ar mazulīti Džeinu? tapšanas procesa restaurācija (tajā precīzi tiek restaurētas pat atsevišķas 1962. gada melnbaltās filmas epizodes). Un, lai cik dokumentāli uzticama būtu restaurācija, tā ir tikai reāla notikuma versija. Iespējams, Naida veidotājiem tā vien gribas pārjautāt, vai tiešām šīs leģendas, šīs izcilās aktrises Džoana Kroforda un Beta Deivisa ir spējušas būt tik aizvainotas, tik maziskas, tik egocentriskas un kaprīzas? Vai seriāla veidotāji nepārspīlē ar nodevīgu mērķi izklaidēt XXI gs. auditoriju?

Par niansēm var diskutēt, taču Krofordas un Deivisas katastrofālās attiecības, viņu abu savstarpējā neiecietība un saasinātā konkurence, kas kulminēja filmas Kas notika ar mazulīti Džeinu? tapšanas laikā, arī pieder Holivudas vēsturei.

Kur beidzas dzīves proza un sākas mākslas patiesība, un vai tā tiešām dzimst no cilvēciskā zemiskuma mēsliem? Krofordas un Deivisas stāsts, abu pieredze filmas Kas notika ar mazulīti Džeinu? veidošanas laikā tam ir apliecinājums. Šis ir gadījums, kad nepatika un naids, kas gruzdēja abu aktrišu vidū ārpus filmēšanas laukuma, spilgti uzliesmoja arī kameras priekšā, radot satricinošus tēlus.

Jāsaka, ka seriālā Naids aktrises Džesika Lenga un Sūzana Sarandona ne mazāk azartiski iejūtas Krofordas un Deivisas lomā. Turklāt Sarandonai Betas Deivisas loma atbilst pat psihofiziski – abas aktrises ir vizuāli līdzīgas, arī Sarandonas temperaments un enerģija, ar kādu viņa spēlē aktrisi, atgādina pašas Deivisas labākās lomas. (Nav šaubu, Sarandona savas dižās priekšgājējas mantojumu – viņas filmas – ir izstudējusi līdz vissīkākajai niansei.) Džesika Lenga Krofordas tēlā ir šķietami stīvāka, labi, majestātiskāka, viņas vaibstos ir krietni mazāk līdzības ar oriģinālu.

Lenga Džoanu Krofordu spēlē šerpi, kā slavas apmātu intriganti, kura savas iedomātās zvaigžņu stundas – vēl viena Oskara – vārdā ir gatava uz visu. (Viena no Naida sērijām ir veltīta intrigām, kas sākās jau pēc filmas Kas notika ar mazulīti Džeinu? pabeigšanas, – Deivisa tika nominēta Oskaram kā labākā aktrise, Kroforda – netika, un to viņa nespēja piedot. Fakts, ka Deivisa tomēr Oskaru nesaņēma, bet Kroforda Oskaru šova vakara kāpa uz skatuves gan kā balvas pasniedzēja, gan arī pat izmanījās saņemt Oskaru citas, jauniņās un klāt neesošās aktrises Annas Benkroftas, vietā, bija arī viņas manipulatīvo intrigu rezultāts.)

Māmiņa – briesmone

Džoanai Krofordai nav paveicies – par spīti viņas talanta daudzveidībai, spēlējot draiskules jaunībā un neatkarīgas sievietes brieduma gados, aktrisi pavada valdonīgas, manipulatīvas sievietes tēls. Šo tēlu radījusi un nostiprinājusi viņas meitas Kristīnes Krofordas grāmata Māmiņa, mīļā/Mommie Dearest, kurā aktrises adoptētā meita, vecākā no viņas pieciem adoptētajiem bērniem, ar skrupulozu rūpību apraksta Krofordas sadistiskās audzināšanas metodes, kuras viņa izbaudījusi uz savas ādas. Vardarbība pret bērniem, alkoholisms, narcisms, agresijas lēkmes – tāda bija grēku buķete, ko Kristīne Kroforda piedēvēja savai audžumātei grāmatā, kas nāca klajā 1978. gadā – gadu pēc Džoanas Krofordas nāves. (Aktrise bija izslēgusi Kristīni no mantojuma, īstenojot dzīvē vēl vienu savas nepaklausīgās meitas audzināšanas metodi.) Grāmata savulaik izraisīja pamatīgu skandālu. Tā uz karstām pēdām tika ekranizēta – tapa tāda paša nosaukuma filma Mommie Dearest, kurā Džoanu Krofordu tēloja populāra 70.–80. gadu Holivudas aktrise Feja Danaveja.

Par spīti kritiskajām atsauksmēm, filmai pasaulē bija laba kase (nieka 5 miljonus maksājusī filma nopelnīja aptuveni 30 miljonus), turklāt ASV tā ir kļuvusi par sava veida kulta filmu – iemīļotu filmu kino kuriozu cienītāju vidū. Pavisam nesen savas atmiņas par filmas Mommie Dearest tapšanu ir publicējusi Latvijā dzimusī amerikāņu aktrise Rutānija Alda, kura filmā spēlēja Krofordas asistenti – nozīmīgu personāžu aktrises dzīvē. Arī šīs filmas tapšana esot atgādinājusi mazu ellīti, šoreiz gan nevis pateicoties Krofordai, bet viņas lomas atveidotājai Fejai Danavejai.

Acīmredzami Džoanas Krofordas tēls dzemdina dēmonus – vismaz aktrisei veltītajās biogrāfiskajās filmās un seriālos. "Melodramatiskais bēdu stāsts par zvaigžņu postu ar aktrišu vērienīgu intensitāti pāraug psiholoģiskā trillerī, makabrā izdzīvošanas duelī, groteskā piedzīvojumā, kur traģiskas varones būtībā ir abas māsas," par Krofordas un Deivisas varonēm filmā Kas notika ar mazulīti Džeinu? raksta Normunds Naumanis.

Arī Džesika Lenga un Sūzana Sarandona piešķir savām varonēm – Krofordai un Deivisai – traģisku varoņu dimensijas. To ir vērts redzēt: gan oriģinālu – 1962. gada klasisko filmu Kas notika ar mazulīti Džeinu?, gan tās tapšanas vēstures stāstu – 2017. gada seriālu Naids.

Top komentāri

Katram sava DZIVES PROZA,
K
un katrai mākslai sava MĀKSLAS PATIESĪBA, tikai primārais, no kurienes viss nāk: vai no debesu gaismas apcirkņiem, kur mīlestība un skaidrība rotājas, vai no pekles dziļumiem, kur tumsa un naids ''savus melnos svētkus svin''.
Filma galā, laiks pielikt punktu.
F
Neatbildēts palika jautājums, pēc kādas draudzības ilgojās varones; kā viņas saprata draudzību (Heda un Džoanna jau it kā tādas bija), un vai draudzība bez mīlestības ir iespējama. Kur nav mīlestības, tur naids savu augsni rod, un, kur vilki, tur vilku likumi. Lai kā man nepatiktu Sarandona, ir jāatzīst, ar lomu viņa reizēm tika tīri labi galā, un viņas varone nebija tik liekulīga kā sāncense. Zīmīga bija Hedas frāze:''Jā, mēs esam liekules. Bet liekulība ir GRĒCĪGA LABDARĪBA''. Nu, ar tādu moto, un ar tādu pasaules un lietu izpratni, naida uguns jo koši deg.
Beta palicis no PSRS laikiem.
B
Tas ir saīsinājums no Elizabeth, kas drīzāk kā Betija tiek pielietots. Līdzīgi kā Viktorija - Vikija. Bet raksts ir vājš, jo nekādi neizgaismo šo dvēseļu vivisekciju, kas seriālā atainota, un ārkārtīgi spraigās un nežēlīgās kaujas dalībnieku meistarības pakāpes analīzi nesatur. Ir tikai parastais šablona uzmetums, kas der jebkurai filmai vai seriālam.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli