Laika ziņas
Šodien
Migla

Kampars apšauba Lietuvas sašķidrinātās gāzes termināļa projekta ekonomisko pamatojumu

Vienotības ģenerālsekretārs, bijušais Latvijas ekonomikas ministrs Artis Kampars uzskata, ka Lietuvas sašķidrinātās gāzes termināļa projekta ekonomiskais pamatojums ir apšaubāms, raksta Nozare.lv atsaucoties uz laikrakstu Bizness&Baltija.

"Ņemot vērā nelielo patēriņu visās trīs [Baltijas] valstīs, lietderīgi ir būvēt tikai vienu [sašķidrinātās gāzes] termināli. Jā, lietuvieši ir tikuši vistālāk, bet, godīgi sakot, es šaubos, ka viņu projektu izdosies veiksmīgi īstenot," akcentē Kampars.

Viņš skaidro, ka projektam ir vairākas problēmas - pirmkārt, nāksies no jauna būvēt vai atjaunot 200 kilometru gāzes vadu no Klaipēdas līdz maģistrālajam gāzes vadam, kas izmaksās aptuveni 200 miljonus eiro (140 miljonus latu). Otrkārt, peldošā termināļa izveide tiešām maksā lētāk nekā uz sauszemes, taču ekspluatācijas izmaksas būs daudz lielākas, līdz ar to ilgtermiņa perspektīvā projekts neizskatās izdevīgs.

Kampars atgādina, ka Lietuva vēlas realizēt arī vairākus citus nozīmīgus enerģētikas sektora projektus - zemūdens elektrības kabeli uz Zviedriju, kā arī uzbūvēt Visaginas atomelektrostaciju -, līdz ar to izdevumi šajā nozarē arī bez sašķidrinātās gāzes termināļa būs ļoti lieli.

"Vēl vairāk - kā viņi izveidos savu kompleksu un infrastruktūru, Gazprom, visticamāk, uzreiz būtiski samazinās savu tarifu. Tāpēc uz viņu projektu skatos diezgan skeptiski," norāda eksministrs.

Kā ziņots, Lietuvas uzņēmums Klaipedos nafta ar norvēģu kompāniju Hoegh LNG parakstījis līgumu par peldošās gāzes glabātavas līzingu plānotajam Lietuvas sašķidrinātās gāzes terminālim. Šis līgums gan vēl jāapstiprina kompānijas akcionāriem.

Kā uzsvēris Klaipedos nafta ģenerāldirektors Roks Masjulis, līdz ar to sperts viens no būtiskākajiem soļiem termināļa projekta īstenošanas gaitā, kas "palīdzēs Lietuvai samazināt atkarību no vienīgā gāzes piegādātāja un iegādāties gāzi par tirgus cenām". Pēc viņa teiktā, visi projektā paredzētie darbi tiek veikti saskaņā ar grafiku.

Kuģa jeb peldošās gāzes glabātavas tilpums būs 170 000 kubikmetru. Tas būs 294 metrus garš, 46 metrus plats un ar 12,6 metru iegrimi.

Līzinga maksa ietvers visas izmaksas, kas saistītas ar glabātavas darbību, apkopi, iespējamo remontu un tam vajadzīgajiem materiāliem, speciālistu apmācīšanu, kuģa apkalpi un tā apdrošināšanu. Pēc desmit gadu nomas Klaipedos nafta varēs glabātavu izpirkt. Lēsts, ka no tā brīža kuģis varētu kalpot vēl 30 gadus.

Kā stāstījis Masjulis, šādu kuģu nomāšana tirgū ir izplatīta prakse. Desmit gados Klaipedos nafta iegūs pieredzi tā uzturēšanā un vēlāk varēs to izpirkt par diezgan lētu cenu salīdzinājumā ar citu tāda tipa un vecuma kuģu cenām pasaulē.

Hoegh LNG, kas tika izraudzīta konkursa ceļā no trim pretendentiem, piegādās Klaipēdas kompānijai kuģi ar gāzēšanas iekārtu, nodrošinās tā darbināšanu un uzraudzību un gādās par kompetentas kuģa apkalpes veidošanu. Norvēģi arī apņēmušies garantēt, ka peldošā gāzes glabātava 2014.gada nogalē ierastos Klaipēdas ostā un paziņotu par darbības sākšanu.

Jau ziņots, ka Lietuva peldošā termināļa un gāzes glabātavas izveidei izraudzījusi Klaipēdas jūras ostas akvatorijas dienviddaļu līdzās tā dēvētajai Cūkas muguras salai.

70,63% kompānijas Klaipedos nafta akciju pieder Lietuvas valstij.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses