Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Bijām tam gatavi

Jura Žagara izraudzīšanās Dailes teātra direktora amatam nav pārsteigums, jo sabiedriskā doma tika sagatavota jau iepriekš, izspēlējot Viestura Kairiša kārti.

Ja Kultūras ministrijas valsts sekretāres Daces Vilsones vadītā komisija būtu izvēlējusies citu kandidātu, nevis Juri Žagaru, tai nāktos krietni pasvīst, skaidrojot, ar ko šis cilvēks ir labāks par Jura Žagara un Viestura Kairiša tandēmu, kaut Viesturs Kairišs konkursā nemaz nepiedalījās, tikai ļāva sevi izmantot par argumentu konkurences cīņā. Jura Žagara šķietami neuzkrītošā publicitāte, viņam vispirms LTV raidījumā Viens pret vienu pārstāvot neapmierināto aktieru viedokli, vēlāk uz šīs intervijas bāzes pakāpeniski nostiprināja mediju auditorijas apziņā sajūtu, ka Juris Žagars ir vienīgais vērā ņemamais kandidāts (jo citi tā arī palika anonīmi).

Šis ir gadījums, kad taktika tiešām ir atmaksājusies. Man nav pamata apšaubīt, ka komisija strādāja ļoti rūpīgi un neļāvās Jura Žagara harismai, bet vētīja viņa priekšlikumu nozīmīgumu. Taču līdz ar to ir iemīta taciņa, rādot ceļu pretendentiem citu amatu konkursos – ne vien iesniegt dokumentus, bet par to informēt sabiedrību. Latvijas Radio raidījuma Pēcpusdiena vadītāja Arta Skuja, sarunājoties pa tālruni ar šo rindu autoru, ēterā izteica frāzi "droši vien vienīgais iespējamais risinājums", tādējādi apstiprinot sajūtu, ka sabiedrības apziņā šī izvēle jau ir nosēdusies.

Pašlaik, kamēr nav redzēti Dailes teātra jubilejas sezonas plāni (vecajos bija divi Dž. Dž. Džilindžera iestudējumi), ir pāragri spriest, kā dabā izskatīsies Jura Žagara piesauktais balanss starp mākslu un kases ieņēmumiem, taču zīmīgs liekas viņa lēmums uzlikt daļu atbildības par finanšu rādītājiem arī Viesturam Kairišam kā radošajam direktoram, tādējādi jau iepriekš piezemējot, iespējams, ļoti radikālus mākslinieciskos meklējumus, kas nespētu pulcēt konkrētu skatītāju skaitu. Dž. Dž. Džilindžera kā mākslinieciskā vadītāja retorikā jau faktiski arī bija ietverts šis balanss, tikai viņš neapdomīgi izteicās pārāk klaji un atzina, ka daži iestudējumi top tikai tāpēc, ka teātrim vajag naudu.

Vēl interesantu pamatojuma maiņu piedzīvojis arguments, ka Dailes teātra Lielā zāle ir par lielu. Jaunā Jura Žagara atskaņotā versija ir acīmredzot realitātē sakņota, bet teātrim komplimentārāka – proti, nevis nav iespējams gandrīz tūkstoš vietu piepildīt, bet cilvēki negrib sēdēt tālu un izpērk tuvākās vietas, bet ne zāles aizmuguri. Vienlaikus Juris Žagars atzīst, ka zāles piepildīšanas ideja nevar būt teātra attīstības koncepcijas pamatā.

Pat cilvēki, kuri par Juri Žagaru izsakās atturīgi, atzīst, ka viņam piemīt prasme nokomplektēt lielisku komandu savu ideju īstenošanai. Gribas novēlēt viņa popularitāti veiksmīgi izmantot, piesaistot mecenātus. Tiek solīts, ka neapstāsies arī Cēsu Mākslas festivāls, kura veidošanā tikšot iesaistīti jauni spēki. Pirmo Dailes teātra jaunā direktora izteikumu pragmatiskais tonis liecina, ka viņš, ja tā var teikt, necentīsies sevi pierādīt, uzreiz rāpjoties Everestā, bet sāks ar Žagarkalnu. Kas nemaz nav slikti. 

Top komentāri

Latvju puika
L
Veiksmi dižgariem !
Andžs
A
Juris un Viesturs mūsu dižgari un valsts talantu kalve un nākotne!
Dilemma
D
Lai finansiāli varētu atļauties vienu Kairiša izrādi uz DT lielās skatuves, sezonas laikā jāiestudē trīs Neiespējamās misijas tipa izrādes. Kvalitatīva izklaide arī jāmāk taisīt. Tāds ir tās recolūcijas sausais atlikums.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies mākslinieks Eižens Valpēters

Ziemassvētku laikā 23. decembrī mūžībā devies mākslinieks nonkonformists, grāmatas Nenocenzētie. Alternatīvā kultūra Latvijā. XX gs. 60-tie un 70-tie gadi (2010) sastādītājs Eižens Valpēters (1943–20...

2024. gads teātrī. Teātris nav ēka

Gandarījumu ir sagādājuši oriģināldarbi, kas runā par šīs zemes cilvēkiem, viņu vēsturi un šodienu, cerībām un vilšanos, stereotipiem un vērtībām

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja