Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā -2 °C
Daļēji apmācies
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Viss sākas Lido salā

Rudens kinoforumu sezonu vakar, 28. augustā, atklāja 76. Starptautiskais Venēcijas kinofestivāls

Rudens kinoindustrijā tradicionāli ir piesātināts laiks gan lokāli, gan globāli. Sāksim ar lokālo: 3. septembrī Rīgā sāksies Baltijas jūras dokumentālo filmu forums – dokumentālā kino veidotāju vidē nozīmīgs projektu un ideju tirgus, kura publikai redzamākā daļa ir dokumentālo filmu skates kinoteātrī KSuns un vairākās Latvijas pilsētās. Sekos Baltijas pērle (no 19. līdz 25. septembrim) ar eklektisku, interesantu programmu. No 17. līdz 27. oktobrim notiks Rīgas Starptautiskais kinofestivāls Riga IFF. Novembrī sāksies nacionālā filmu festivāla Lielais Kristaps laiks (no 7. līdz 12. novembrim).

Starptautiskajā apritē jauno sezonu atklāj Venēcijas kinofestivāls – pasaulē senākais kinoforums, kurš 1932. gadā radīja kinofestivālu kā filmu sacensību formātu. Kopš tā laika daudz kas ir mainījies, festivālu aprite ir kļuvusi intensīva, savstarpējas konkurences piepildīta. Mūsdienās neviens nespēj precīzi atbildēt uz jautājumu, cik pasaulē ir kinofestivālu. To vidū ir daži lielie un simtiem, pat tūkstošiem pārējo. Tomēr festivāli ir nozīmīgi ne tikai kā filmu sacensības norises vieta, bet arī kā kvalitatīvu filmu izplatīšanas sistēma, kas ir kļuvusi par sava veida alternatīvu komerciālajam filmu izrādīšanas modelim, kurā dominē ASV lielie spēlētāji.

 

Par bezgalību

Venēcija festivālu ainavā vienmēr saglabās īpašu vietu – gan tāpēc, ka tas ir senākais forums, gan tāpēc, ka tas turpina būt viens no demokrātiskākajiem lielajiem festivāliem. Atšķirībā no elitārajām Kannām – pasaulē galvenā un prestižākā festivāla, kurā iekļūt filmu seansos kļūst arvien grūtāk pat profesionāļiem, – Venēcijā uz filmu seansiem biļetes var iegādāties jebkurš interesents, labāk gan to darīt laikus un internetā. Par publikas interesi nevar sūdzēties – daudzi skatītāji traucas uz Lido salu, lai būtu tuvāk filmām un zvaigznēm.

Pēdējos gados profesionāļu vidū ir kļuvis par labo toni pavīpsnāt par Venēcijas festivāla pārspīlēto atvērtību amerikāņu filmām, arī "tradīciju grāvēja" uzņēmuma Netflix produkcijai. Pērn Venēcijā uzvarēja Alfonso Kuarona izsmalcinātā autobiogrāfiskā drāma Roma, kas pēcāk kļuva par Netflix unikālo kārti cīņā par tradicionālās kinopasaules galveno trofeju – Oskaru (Roma tika nominēta desmit ASV Kinoakadēmijas balvām un ieguva trīs).

Arī šogad Venēcijas festivāla programma ir kvalitatīva, ja spriežam pēc konkursa sadaļā iekļauto autoru vārdiem. Zviedru režisora Roja Andersona filmas nav iespējams aizmirst, tāpat kā viņa rokrakstu nav iespējams sajaukt ar kādu citu. Zviedru klasiķis, kurš pirms pieciem gadiem Venēcijā triumfēja ar filmu Balodis sēdēja uz zara pārdomās par eksistenci/A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence (2014), atgriežas ar darbu Par bezgalību/About Endlessness. Traģikomiskās, eksistenciālās, vizuāli detalizētās ainas, kas filmētas ar īpašu rūpību, skaudrumu, pat cinismu, ļauj Roju Andersonu dēvēt par ģeniālu mizantropu. Jaunākajā filmā režisors grasās parādīt "cilvēka eksistences skaistumu un tās kroplīgumu". Jāsaka – ne pirmo reizi.

Konkursa programmā tiks demonstrēta slavenā franču režisora Olivjē Asajasa drāma Wasp Network, kurā vienu no galvenajām lomām atveido Penelope Krusa. Filmas pamatā ir dokumentāls stāsts par kādu Kubas pilotu, kurš 90. gados nolaupīja lidmašīnu un aizbēga no Kubas, atstājot tur savu ģimeni.

 

Digitālā uzvara

Arī šogad Venēcijas konkursa programmā ir vairākas kompānijas Netflix producētās filmas – no tām pēdējos gados konsekventi atsakās Kannu festivāls, protestējot pret faktu, ka kompānijas produkcija netiek izrādīta kinoteātros, bet tikai digitālajā platformā. Viena no šīm filmām ir amerikāņu režisora Noas Baumbaha Laulību stāsts/Marriage Story ar Skārletu Johansoni un Ādamu Draiveru galvenajās lomās.

Netflix kolekciju papildina slavenā režisora Stīvena Soderberga filma Landromāts/ The Laundromat ar Merilu Strīpu galvenajā lomā. Tās pamatā – ar Pulicera balvu apbalvotā žurnālista Džeika Bernsteina grāmata par ārzonu tīklu jeb Panamas dokumentiem.

Intriģē amerikāņu režisora Toda Filipsa filma Džokers/Joker ar jaudīgo aktieri Vākinu Fīniksu. Viņš tēlo klaunu un komiķi, kurš mēģina izsisties Ņujorkā. Vākina Fīniksa partneris filmā ir Roberts de Niro. Kvalitatīva amerikāņu kino pārstāvniecību Venēcijas konkursa programmā solās nodrošināt arī Breda Pita kompānijas producētā filma Uz zvaigznēm/Ad Astra ar viņu pašu galvenajā lomā. To ir uzņēmis režisors Džeimss Grejs, kurš šajā darbā savieno fantastikas žanru ar ģimenes drāmas elementiem – astronautam (Breds Pits) ir svarīgi gan atrast savu tēvu, gan izglābt planētu Zemi.

 

Patiesības meklējumi

Par vienu no lielākajām intrigām solās kļūt japāņu režisora Hirokadzu Koreedas filma Patiesība/La vérité/The Truth. Šis režisors 2018. gadā uzvarēja Kannu festivālā ar filmu Zaglēni/Shoplifters – tās varoņi ir sabiedrības margināļi klaidoņi, kuri rada paši sev iluzoru ģimeni. Savā pirmajā ārzemēs – Francijā – uzņemtajā filmā Hirokadzu Koreeda ir uzticīgs savas daiļrades caurviju tēmai – ģimene. Šoreiz viņš filmē franču zvaigznes – Katrīnu Denēvu un Žiljetu Binošu. Šis ir stāsts par slavenu māti aktrisi un viņas meitu. Jau septembrī filma būs skatāma Rīgā festivālā Baltijas pērle.

Jauna filma ir XX gadsimta klasiķim Romānam Polaņskim, kurš ir arī viens no Kventina Tarantīno jaunākās filmas Reiz Holivudā personāžiem. Francijā dzīvojošā Romāna Polaņska filma Virsnieks un spiegs/J’accuse/An Officer and a Spy ir veltīta Dreifusa prāvai – tiesvedības skandālam Francijā XIX gadsimtā, kad franču armijas kapteinis Alfrēds Dreifuss tika nepatiesi apsūdzēts spiegošanā Vācijas labā un notiesāts. Galvenajās lomās – franču aktieri Luijs Garels un Žans Dižardēns.

Venēcijas konkursa programmā ir iekļauta 21 filma. Nozīmīgs notikums būs balvas par mūža ieguldījumu pasniegšana spāņu režisoram Pedro Almodovaram un amerikāņu aktrisei Džūlijai Endrūsai. Pedro Almodovars šogad svin 70 gadu jubileju. Viņa jaunākā, autobiogrāfiskā un smeldzīgā filma par radošumu un laiku Sāpes un slava/Dolor y gloria tika pirmizrādīta Kannu festivālā un septembrī tiks demonstrēta Baltijas pērlē.

Līdzās konkursa programmai Venēcijā notiek arī nepieradinātāku, eksperimentālāku filmu skate Horizonti. Festivāls turpina konsekventi apzināt un vērtēt virtuālās realitātes projektus, kas tiek izrādīti īpašā sadaļā. Festivāls turpināsies līdz 7. septembrim.

Informācija: www.labiennale.org

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja