Nav noslēpums, ka Kannu festivāla Zelta Palmas zara īpašnieks (par "Dejotāju tumsā") fon Trīrs, pieredzes bagāts festivāla dalībnieks (ar "Eiropu', "Idiotiem", "Dogvilu", "Manderleju") fon Trīrs ilgāku laiku atradās radošā depresijā, ko negrasās slēpt. Ne velti režisora paziņojumā presei var atrast arī šādu tekstu: "Pirms diviem gadiem es piedzīvoju smagu depresiju. Tā man bija jauna, neierasta pieredze. Pilnīgi viss man šķita nesvarīgs, triviāls. Es nespēju strādāt." Šīs depresijas sekas ir filma "Antikrists" – stāsts par laulātu pāri, kuri zaudē bērnu (pašu neuzmanības dēļ) un pēcāk nespēj tikt galā ar vainas kompleksiem, grēka apziņu, pakāpeniski iznīcinot viens otru. Filma ir būvēta uz diviem ļoti labiem aktieriem – francūzieti Šarloti Gensbūru (Džeinas Birkinas talantīgo meitu) un amerikāni Vilemu Defo. Trīrs ir liels meistars un, nenoliedzami, viņš grib, lai skatītājs "Antikristā" iziet vismaz tos pašus elles lokus, ko viņš pats, izciešot depresiju, un viņa fantāzijas radītie varoņi, pārdzīvojot bērna zaudējumu. Par filmas ļoti būtisku elementu kļūst daba, mežs, dzīvnieku pasaule, arī miesa, kas lemta iznīcībai. Meža vidū, mazā namiņā, kas tiek dēvēta par Ēdeni, abi varoņi cenšas atbrīvoties no saviem pagātnes dēmoniem, galu galā vairojot viens otra sāpes un ciešanas. Filma, nenoliedzami, ir vizuāli efektīga, pat pārāk skaista un estetizēta. Tai maz kopīga ar fon Trīra zīmes darbiem – gan 90.gadu vidū praktizēto dokumentālisma estētiku un tā dēvēto "Dogmas 95" virzienu, gan vēlāk tapušajiem teatrālajām stilizācijām "Manderleja" un "Dogvila". Dāņu režisors, kurš joprojām tiek uzskatīts par vienu no talantīgākajiem Eiropas kino autoriem, nav zaudējis ne nieka no savām prasmīga manipulatora spējām. Ja Trīrs grib likt skatītājam ciest, viņš zina, kā to panākt.
Šo rindu autore bija pārāk vārga, lai spētu ar "vaļā acīm" vērot ekstrēmākās Trīra varoņu emocionālās un fizioloģiskās ciešanu izpausmes. Filmā ir daudz nežēlīga skaidruma, arī fizioloģisku detaļu, kas to padarīs par ļoti problemātisku plašai izrādīšanai.
Filmas demonstrācijas tiesības Baltijā jau ir iegādājusies kompānija Acme.
Vairāk rītdienas laikrakstā Diena.