Ja tas neizklausītos tendenciozi, Benu Afleku varētu dēvēt par gudro aktieri, vēl vairāk - par gudro Holivudas zvaigzni, taču šāds dalījums automātiski pakļautu kritiskam vērtējumam visas pārējās - ne tik "gudrās" zvaigznes. Afleks, par spīti savai A klases aktiera karjerai, patiešām itin veiksmīgi sāk pierādīt sevi režijā - svaigākais apliecinājums ir arī filma Pilsēta/The Town, kuru Afleks pirms mēneša prezentēja Venēcijas kinofestivālā. Labi, filma nebija iekļauta konkursa programmā, taču tika pozicionēta kā nozīmīgs ārpuskonkursa programmas notikums. Turklāt Benam Aflekam ar Venēcijas festivālu ir senas un labas attiecības, viņa kontā ir Volpi kauss - balva par labāko aktiera darbu -, kuru Afleks saņēma 2006. gadā Venēcijā par lomu filmā Hollywoodland. (Venēcijas festivālam vispār nepiemīt snobisms attieksmē pret Holivudas zvaigznēm, atļaujoties apbalvot Afleku, Bredu Pitu...) Šā gada brauciens uz Venēciju Benam bija arī jauks ģimenes pasākums - ceļojums kopā ar jaunāko brāli aktieri Keisiju Afleku, kurš ilgu laiku dzīvojis lielā brāļa Bena slavas paēnī, bet nu jau arvien uzstājīgāk liek runāt arī par sevi - gan kā aktieris, gan kā lieliskas dokumentālās filmas I am Still Here režisors (filma veltīta aktiera Vākīna Fīniksa turbulencēm un mistifikācijām).
Modernais gangsteris
Bens Afleks bez lieka sentimenta ir izveidojis mūsdienīgu gangsterdrāmu, kuras darbība risinās šķietami tik inteliģentā un klusā Amerikas pilsētā kā Bostona. Tomēr tieši Bostonas apkaimē notiekot 300 banku aplaupīšanu gadā, īpaši auglīga šajā ziņā ir piepilsēta Čārlztauna, kurā banku un mašīnu aplaupīšanu intensitāte ir augstāka nekā jebkur citur ASV. Bostonā darbojas arī filmas Pilsēta varoņi - veiklu laupītāju banda, kas strādā tīri un eleganti, neatstājot pēdas un pavedienus, kur policijai pieķerties. Viņu rokraksta iezīme ir atraktīvu karnevāla masku izmantošana. Policija var ķert vēju, novērošanas kameru ierakstos saskatot vien draiskas mūķenes vai citus karnevāla ķēmus. Bandas vadītājs Dags Makrejs ir simpātisks jauneklis, kuru, protams, spēlē pats Bens Afleks, vienlaikus sekmīgi apvienojot nepieciešamību būt kameras priekšā un aiz kameras - režisējot. Viņa biznesa partneris un labākais balsts ir skarbais Džeimss (aktieris Džeremijs Reners no Katrīnas Bigelovas oskarotās filmas Sapieris), tas gan netraucē Dagam uzturēt attiecības ar Džeimsa sievieti. Taču šai sievietei filmā ir sekundāra loma - atšķirībā no Klēras Kīsijas, bankas menedžeres, kura kļūst par ķīlnieci kādā no banku aplaupīšanām. Viņā tad arī liktenīgi ieskatās Dags Makrejs. (Klēras lomā ir no Vudija Allena šarmantās romantiskās komēdijas Vikija Kristīna Barselona pazīstamā Rebeka Hola.) Pēc satikšanās ar Klēru Daga dzīvē nekas vairs nav kā senāk - Dags vispirms slēpj savu nodarbošanos un arī abu patiesos iepazīšanās apstākļus, jau pēcāk Klēras acu priekšā parādoties nevis maskota bankas aplaupītāja, bet gan romantiska pielūdzēja veidolā. Un tie ir tikai ziediņi...
Labais Bens Afleks
Nenoliedzami Bens Afleks ir labi un krietni studējis amerikāņu gangsterfilmu klasiku, kaut tas viņu nav pārvērtis par klasikas vergu. Filmā prasmīgi ieskicēti gan apstākļi, kas padarījuši Dagu par kriminālajai pasaulei piederīgu (izcelsme, vide, ģimenes mantojums), gan tā gribasspēka koncentrācija, kas liek Dagam izdarīt daudzās gangsterfilmās tik liktenīgo "pēdējo, lielo operāciju"... Taču vismaz vienā lietā Afleks nav sekojis klasiskajiem paraugiem, kuros nereti tiek apbedīti grēcīgo, romantisko varoņu - banku aplaupītāju - sapņi un vēlme pielikt punktu nelegālajam biznesam. Afleks piedāvā savu versiju - vitālu un optimistisku - par gangsterfilmu klasiku. Protams, viņš nav vienīgais atbildīgais par šīs profesionāli atzīstamā līmenī veidotās filmas sižetu un tām smalkajām saitēm, biedriskumu un uzticību, kas saista filmas varoņus laupītājus, un tām turbulencēm, kam spiests iziet cauri Dags savu lielo jūtu vārdā. Filmas pamatā ir Čaka Hogana 2004. gadā publicētais romāns Zagļu princis, kas guvis kriminālliteratūras balvas.
Filma pārliecina arī ar precīzo, detalizēto vidi - tā uzņemta Bostonas apkārtnē, būtībā jau paša Afleka dzimtajās vietās (Afleks audzis Kembridžā). Turklāt angļu valodas speciālisti, iespējams, novērtēs smalkās akcentu spēles, kas precīzi raksturo Bostonas apkaimi.
Nenoliedzami pēc debijas režijā ar profesionālajā vidē labi novērtēto filmu drāmu par nolaupīta bērna meklējumiem Pazudusī mazulīte/Gone Baby Gone (2007) Afleks ir spēris vēl vienu pārliecinošu soli nopietna režisora statusa virzienā. Un kālab gan ne - būs jau piemirsts, ka Afleka karjeras augstākais punkts Oskars viņam savulaik tika nevis par kādu lomu, bet gan filmas Labais Vils Hantings/Good Will Hunting (1997) scenāriju, kas tika sarakstīts kopā ar savu cīņu biedru un labu draugu tagadējo Holivudas stāru Metu Deimonu. Vārdu sakot, talantīgs un inteliģents puisis tas Bens, kura peļņas darbus - galvenās lomas Pērlhārborā/Pearl Harbor, Džidži/Gigi un citos "niekos" ar daudzmiljonu budžetu - šoreiz liksim mierā.