No 7. oktobra līdz pat 5. novembrim Rīgā būs skatāma Izraēlas laikmetīgā māksla līdz šim vērienīgākajā šīs valsts pārstāvju mākslas reprezentācijā Baltijas valstīs – izstādē Sapņi un drāmas. Topošajā mākslas centrā Zuzeum (bijušās Sapņu fabrikas vietā Lāčplēša ielā 101), kā arī citās vietās pilsētā varēs iepazīties ar 14 izraēliešu mākslinieku daiļradi – tie ir Porats Solomons, Dors Guezs, Nira Hoda, Gajs Zagurskis, Noa Eškola, Avners Ben-Gals, Sagita Mecamera, Erezs Izraeli, Kerena Jeala-Golana, Mariks Lehners, Daniels Kiczals, Eitans Ben-Moše, Sigalita Landaua un Jehudita Sasportasa.
Izstādes kurators – filosofs un Jeruzalemes Becalēla Mākslas un dizaina akadēmijas pasniedzējs Rojs Brands intervijā izstādes organizētājiem portālam Artterritory.com stāsta, ka neviens no uzaicinātajiem māksliniekiem līdz šim nav izstādījies Latvijā un ka izstādes veidošanas procesā viņu ļoti ietekmējis Sapņu fabrikas – bijušās korķu fabrikas – ēkas dramatiskais raksturs. Lai gan nacionālais princips izstāžu veidošanā laikmetīgajā mākslā neesot īpaši aktuāls, jo vairums mākslinieku darbojas pārrobežu telpā, tomēr vienas vides un kultūras iedvesmoti darbi runā spēcīgi caur konkrēto, tajā pašā laikā skarot universālas problēmas, kas uzrunā jebkuru. "Es nezinu – uz labu vai uz ļaunu, bet Izraēlas raksturlielums ir intensitāte, un māksla un kultūra ir tās līdzdalībniece un atspulgs vienlaikus. Mītiska un ikdienišķa, šodienas konfliktu un pagātnes traumu piesātināta, skarbas realitātes un augstu ideālu maisījums," saka kurators.
Jau šobrīd, pirms izstādes oficiālās atklāšanas, vairākās vietās Rīgā redzami tās priekšvēstneši. Latvijas Mākslas akadēmijas vestibilā skatāma Ereza Izraeli instalācija Skaidrā saule ienes to dienā, bet LU Dabaszinātņu akadēmiskajā centrā Torņakalnā, Latvijas Kultūras akadēmijā un kafejnīcā Rocket Bean Roastery var ļauties Daniela Kiczala darba Vēstnesis hipnotiskajam valdzinājumam – videodarbā autors kā vientuļš ceļotājs stāv Cofima kalnā Jeruzalemē un spēlē elektrisko ģitāru, skatoties pāri Alisavijas palestīniešu rajonam. Piecas reizes dienā no ausmas līdz rietam, sekojot musulmaņu lūgšanu laikiem, viņš spēlē dzīvajā, saslēdzoties ar muedzina saucieniem. Savukārt kafejnīcās Kolekcionārs un Vest iespējams baudīt Kerenas Jealas-Golanas meditatīvo performanci videodarbā Nomina. Autore apspēlē ikonongrāfiskus mākslas tēlus – Kristu pie krusta un Botičelli Veneras dzimšanu. Performances intensitāte atgriežas mītiskajos aizlaikos un atsauc atmiņā mītu par subjektivitātes rašanos – savas individualitātes apliecināšana un atdalīšanās no visa pārējā ir reizē nodevība un triumfs. Abus videodarbus var noskatīties arī Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā.