Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Franču kolorīts Siguldā

XXII Opermūzikas svētki Siguldā būs grandiozākie un greznākie – izcila pasaules opersolistu buķete

Speciāli šiem svētkiem veidotais Žorža Bizē Karmenas iestudējums būs baudāms kā īsta franču opera, jo titulvaroni un abus viņas liktenīgos vīriešus atveidos izcili dziedātāji no Francijas – mecosoprāns Klementīne Margēna, tenors Filips Do un baritons Pjērs Īvs Privo –, savukārt Mikaēlas lomā būs mūsu pasaules operdīva Maija Kovaļevska, kura šīs sirsnīgās, patiesi mīlošās meitenes tēlā daudzkārt saviļņojusi skatītājus Ņujorkas Metropolitēna operā un ir redzama pasaulē pirmajā 3D operfilmā, kurā iemūžināta Londonas Karaliskās operas izrāde Karmena. Galā koncertā uzstāsies piecas pasaules mēroga zvaigznes, turklāt šī būs iespēja pirmo reizi Latvijā dzirdēt pasaules operas megazvaigznes argentīniešu tenora Marselo Alvaresa balsi. Visus kopā opersvētku rīkotājs Dainis Kalns dēvē par savu sapņu komandu.

Karmenas brīvība

Svētku galvenajā notikumā – Ž. Bizē operas Karmena oriģināliestudējumā Siguldas pilsdrupu estrādē 2. augustā plkst. 21 – titullomā būs franču mecosoprāns Klementīne Margēna. Viņa bija divu iepriekšējo opersvētku galā koncertu publikas mīlule, tāpēc nolemts veidot izrādi tieši viņai, pirmoreiz piedāvājot Latvijas publikai iespēju Karmenas lomā vērot īstu franču dziedātāju.

"Karmena bija mana pati pirmā lielā loma. Tā man nesa lielu veiksmi, jo šajā lomā esmu apceļojusi pasauli un dziedājusi daudzos opernamos. Tikko to nodziedāju Itālijā, Romā, esmu to dziedājusi gan Minhenē un Berlīnē, gan Dalasas operā ASV un gatavojos aiznākamajā sezonā šajā lomā debitēt Ņujorkas Metropolitēna operā," Klementīne Margēna stāsta, ka pati uz savas ādas ir pārliecinājusies, "cik sieviešu, tik arī Karmenu, jo katra dziedātāja Karmenas tēlā ieliek savu atšķirīgo sievišķību. Viņā ir milzum daudz prieka un dzīvības. Viņai patīk baudīt dzīvi, un viņa vēlas justies un būt brīva. Karmenai tas ir ļoti būtiski. Atcerēsimies, ka šī opera ir komponēta laikā, kad sieviešu dzīvē nekāda brīvība un līdztiesība ar vīriešiem nebija paredzēta. Taču Karmena cīnās, un arī vēl šobaltdien ir jācīnās, lai līdztiesība būtu pilnīga".

Viņasprāt, Karmenas lomas "vislielākais izaicinājums ir tas, ka ir ne tikai jādzied, bet arī dinamiski jākustas, jādejo un arī jārunā, turklāt Karmena gandrīz visu laiku ir uz skatuves. Toties ir liels prieks operā Karmena dziedāt un runāt savā dzimtajā franču valodā. Ja tu dziedi vai, vēl jo vairāk, runā dzimtajā valodā, viss acumirklī ir saprotams un nav vajadzīgs laiks tekstu tulkošanai galvā. Rečitatīvos dziedātāji var pat improvizēt un nav iesprūduši pie konkrētā vārda", dziedātāja paskaidro, ka iespēja dziedāt franču operu franču dziedātāju komandā šodien pasaulē ir liels retums. Īpaši jau Vācijā, kur Klementīne Margēna ir Berlīnes Vācu operas soliste. Šajā opernamā viņa piedzīvojusi savu pagājušās sezonas lielāko notikumu – debiju Margaritas lomā Hektora Berlioza oratorijā Fausta pazudināšana – un gatavojas nākamās sezonas debijai Kamila Sensānsa operā Samsons un Dalila, kurā viņas partneris būs starptautiski slavenais Latvijas tenors Aleksandrs Antoņenko. Starp citu, tieši ar Dalilas āriju plūstošajā, samtainajā, tembrāli bagātīgajā balsī dziedātāja apbūra Siguldas opersvētku klausītājus savā pirmajā viesošanās reizē 2012. gadā.

Mīla bez kompromisiem

"Karmena ir liktenīga opera. Es pats to pirmoreiz noskatījos tīņa gados un bezcerīgi iemīlējos dziedātājā Laimā Andersonē," režisors Edmunds Freibergs stāsta par savu liktenīgo sastapšanos ar kaislību pilno Ž. Bizē operu. Karmenas slavenā frāze: "Ja es mīlu, tad piesargies!" rosinājusi režisoru iestudējumā koncentrēt uzmanību uz "Karmenas prasību pēc bezkompromisa mīlestības, kurai cilvēks ir gatavs ziedot pilnīgi visu. Viņa to arī saņem, taču – caur nāvi... Mani aizrāva arī milzīgais paradokss, kā liela mīlestība var pārvērsties iznīcinošā kaislībā", stāsta režisors, kurš ar solistiem mēģinājumos sarunājas labā franču valodā un mēģinājumos šonedēļ pavadīja arī savu vārdadienu.

Viņš priecājas, ka negaidīti un necerēti radusies iespēja Mikaēlas lomā uzaicināt latviešu starptautisko operzvaigzni Maiju Kovaļevsku, jo Mikaēlu, kura parasti tiek parādīta kā neinteresanta, kautrīga lauku meitene, viņa spēj atklāt pilnasinīgi un val dzinoši. The Times par Maijas Kovaļevskas sniegumu Londonas Karaliskajā operā rakstīja: "Satriecoša Mikaēla ar tik lielisku, krāsām bagātu balsi, ka jābrīnās, kādēļ Hosē skrien pakaļ pavedējai sarkanā."

Pati Maija Kovaļevska teic, ka ar šo lomu viņai saistās vispatīkamākās atmiņas, jo Karmenas izrādēs viņa piedzīvojusi iedvesmojošas tikšanās ar izciliem tenoriem. "Ar šo lomu es debitēju Ņujorkas Metropolitēna operā 2008. gadā, un pats pirmais mans dons Hosē bija tieši Marselo Alvaress, kurš tagad viesosies Opermūzikas svētkos Siguldā. Vēlāk turpat Metropolitēna operas Karmenā sastapos ar Jonasu Kaufmani." Sekoja Brendans Jovanovičs un amerikāņu tenors Braiens Himels, kurš dziedāja Londonas "trīsdimensiju" Karmenā.

"Mikaēlas loma man ir ļoti tuva. Gan vokāli, gan aktieriski. Tā vienmēr man devusi lielu gandarījumu," atzīst Maija Kovaļevska. "Žoržs Bizē šajā lomā ielicis sirsnību un vienkāršību, cilvēcisko pusi, kam apkārt mutuļo spāņu kaislības. Visi ir kā traki, Hosē ir pazaudējis galvu temperamentīgās čigānietes Karmenas dēļ, un Mikaēla ir vienīgais loģiski domājošais šīs operas personāžs. Viņa patiesi mīl un jau no sākuma zina, ko grib – apprecēties ar donu Hosē, ar kuru viņu vieno gaišas bērnības atmiņas. Neviens cits šajā operā īsti nav patiess, un tieši ar savu vienkāršību Mikaēla saviļņo skatītājus. Mikaēlai Bizē radījis arī vienu no visskaistākajām ārijām, kādas vien soprānam ir uzrakstītas," dziedātāja priecājas, ka solistu komandā veidojas labs kopdarbs, visi ir lieliski mākslinieki un katrs brīnišķīgi dzied savu lomu. Kā savu lielāko nākamās sezonas izaicinājumu viņa min Džuzepes Verdi Rekviēmu, kuru turnejā Londonā, Madridē un Parīzē šoziem diriģēs Vladimirs Jurovskis. Jau rudenī viņa dosies tālākos braucienos uz Meksiku un Austrāliju, kur Mimī lomā Džakomo Pučīni operā Bohēma Sidnejas operā sagaidīs arī Jauno gadu. "Tas bija mans sapnis reiz aizbraukt uz Austrāliju," atzīstas Maija Kovaļevska.

Franciskais nozīmē nepazaudēt eleganci

Publikai jau labi pazīstami ir arī galveno vīriešu lomu izpildītāji: tenors Filips Do un baritons Pjērs Īvs Privo, kurš pērn glāba opersvētku izrādi Otello, spoži debitēdams Jago lomā. "Šķiet, pirmoreiz uz Siguldu atbraucu jau 2006. gadā, kad diriģents Vladimirs Kiradžijevs mani ielūdza uzstāties vienā no opersvētku koncertiem. Opersvētku rīkotājam Dainim Kalnam tik ļoti patika, ka viņš palūdza nodziedāt arī galā koncertā saslimuša kolēģa vietā," stāsta vjetnamiešu izcelsmes franču tenors Filips Do, Hosē lomas atveidotājs jauniestudējumā Karmena. Viņš jau vairākkārt atgriezies un dziedājis Siguldā galā koncertos, taču tagad pirmo reizi šeit piedalīsies operas iestudējumā, turklāt būs dzirdams arī galā koncertā nākamajā dienā. "Man ir liels prieks, ka varēšu dziedāt labu draugu lokā, jo Karmenas atveidotāja Klementīne Margēna ir viens no maniem labākajiem draugiem, es labi pazīstu un daudzreiz esmu dziedājis kopā arī ar Pjēru Īvu Privo. Arī Maija Kovaļevska ir manu draugu vidū, viņa mani iepazīstināja ar savu skolotāju leģendāro operdīvu Mirellu Freni, pie kuras arī man radās iespēja skoloties," stāsta Filips Do. Starp citu, Do nav vis dziedātāja skatuves vārds, kas norādītu uz tenora spožajiem, augstajiem do. Tā ir tikai daļa no viņa pilnā vārda Philippe Phuoc Lê Do, plaši izplatīta vjetnamiešu uzvārda, kas komplektā "Phuoc Do" tulkojams kā "kronēšana".

"Karmena ir vispopulārākā opera pasaulē. Es esmu liriskais tenors un uzskatu, ka dona Hosē problēma ir tā, ka to bieži uztic pārāk dramatisku balsu īpašniekiem. Tiesa, šīs operas stāsts ir dramatisks, taču šis ir ļoti francisks drāmas izteiksmes veids. Īstam francūzim vienmēr ir jāsaglabā elegance, Hosē lomā pat traģiskajā finālā balsī ir jāsadzird maiguma, intīma piano krāsas. Galvenais ir saglabāt līdzsvaru starp balss kaismīgo spēku un jūtīgumu. Manuprāt, visizcilākie šajā ziņā ir Roberto Alanja un Jonass Kaufmanis. Man patīk ienest šajā lomā šo dualitāti," atklāj Filips Do, kurš ir pieredzējis Hosē lomas atveidotājs. Kopš debijas Šveicē 2007. gadā viņš to atveidojis daudzviet Francijā un Itālijā, arī milzīgajā Arena Maccerata. Zīmīgi, ka kādā no Opermūzikas svētku koncertiem viņš un Maija Kovaļevska jau reiz dziedājuši Mikaēlas un dona Hosē duetu.

Eskamiljo brīvdienas

"Šīs ir manas brīvdienas," par spilgto, taču arī kompakto Eskamiljo lomu jokojas Pjērs Īvs Privo. "Tā ir spēcīga, bet īsa loma. Tu tikai uznāc un efektīgi nodziedi lielo āriju, taču tēlam nav iekšējās attīstības, jo Eskamiljo uz skatuves parādās tikai dažas reizes," viņš paskaidro un piebilst, ka pats dod priekšroku izvērstākiem, iekšēji komplicētākiem, krāsām bagātākiem opertēliem Pučīni un Verdi operu repertuārā. Toties motivē patīkamā gaisotne Siguldā – viesis paskaidro, ka aizraujošu radošu darbu viņš tur daudz augstākā vērtē par dziedāšanu slavenos opernamos.

Pārējās lomās būs Latvijas operdziedātāji Kristīne Gailīte, Olga Jakovļeva, Juris Ādamsons, Andris Lapiņš, Krišjānis Norvelis un Kalvis Kalniņš. Izrādes kostīmu māksliniece ir Ieva Kundziņa, scenogrāfs – Aigars Ozoliņš. Pie festivāla simfoniskā orķestra un kora diriģenta pults būs Vladimirs Kiradžijevs. Viņš diriģēs arī svētku galā koncertu Siguldas pilsdrupu estrādē 3. augustā plkst. 17.

Laiks vīrišķībai

Galā koncertu, kas noslēgs Opermūzikas svētkus Siguldā, D. Kalns dēvē par "vīrišķīgo balsu koncertu", jo tā uzmanības centrā būs vīriešu balsis. Īpaša intriga ir megazvaigznes argentīniešu tenora Marselo Alvaresa viesošanās: liriskais tenors, kurš bauda pasaules slavu jau kopš spožās debijas 90. gadu vidū, līdztekus operrepertuāram labprāt dzied arī populāras dziesmas. Arī galā koncertā līdzās jutekliski kaismīgajām Kalafa un Kavaradosi ārijām (no Pučīni operām Turandota un Toska), viņš priecēs ar neapoliešu dziesmu Atgriezies Sorento!.

Koncertā, kurā uzstāsies pieci pasaules augstākās klases solisti, gatavojas dziedāt arī jau par mūsu publikas mīluli kļuvušais itāļu baritons Vitorio Vitelli un viņa dzīvesbiedre izcilais gruzīnu soprāns Iano Tamara. Par spīti lielajai izrādes slodzei iepriekšējā vakarā, koncertā piekritis dziedāt arī tenors Filips Do un baritons Pjērs Īvs Privo. Uzstāsies arī Latvijas dziedātāji: koloratūrsoprāns Dināra Rudāne, mecosoprāns Olga Jakovļeva, basi Krišjānis Norvelis un Rihards Mačanovskis. Piedalīsies operas koris un Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris.

XXII Starptautiskie Siguldas Opermūzikas svētki Siguldas pilsdrupu estrādē 1–3.VIII

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja