Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +13 °C
Daļēji apmācies
Sestdiena, 5. oktobris
Amālija, Amēlija

Ieroču palāta Operā

…Sajutusi, ka hana mīlestība ir zaudēta, greizsirdīgā Zarema, kura vēl nesen bija viņa vismīļākā sieva un harēma līdere, iedegas aklā greizsirdībā pret poļu daiļavu Mariju, kura pati pret savu gribu ienākusi hana sirdī. Liktenīgajā brīdī hana klātbūtnē Zaremas rokā pazib smalks, austrumniecisks duncītis, un pēc acumirkļa jau divas sievietes mirušas guļ satriektā hana priekšā… Tā beidzas Aleksandra Puškina poēmas traģiskais vēstījums, kura turpinājums ir asarām slacītas atmiņu un nožēlas stundas, dienas un gadi, kurus hans pavada pie Bahčisarajas strūklakas.

Hanu pils un strūklaka, kas iedvesmojusi krievu dzejas klasiķi, vēl arvien ir iecienīta pietura Krimas ceļojumu maršrutos. Rīgā šo leģendu redzēsim Latvijas Nacionālās operas baleta jauniestudējumā Bahčisarajas strūklaka ar jau teju gadsimtu pazīstamo Borisa Asafjeva mūziku, Aivara Leimaņa horeogrāfijā un mākslinieces Ināras Gaujas vizuālajā vidē. Pirmizrāde — piektdien, 16.maijā. Ducis arābu zobenu un desmit poļu zobenu. Piedevām vēl arī pāris mērogā samazinātu krusta zobenu, ar kuriem poļu ballē dižojas divi draugi un graciozā dejā koķeti rotaļājas arī viņu līgavas. Vēl arī poļu šķēpi, rotāti ar krāšņiem pušķiem, un tatāru dunči, no kuriem mazākais un elegantākais pieder greizsirdīgajai Zaremai. Tā visa ir Operas ieroču meistara Aivara Ločmeļa saimniecība rekvizītu noliktavā teātra pagrabā. Mazītiņā būcenītī radošā nekārtībā satilpst kas līdzīgs nelielai Ieroču palātai no milzīgiem, masīviem divroku zobeniem līdz Kalašņikova automātiem. Un katrs priekšmets ir neaizstājams savā reizē un vietā.

Nenāc par tuvu!


Baletam Bahčisarajas strūklaka izraudzītas XVII un XVIII gadsimta ieroču imitācijas. Vesela tēlu galerija. Un kas par to, ja uz spala ir zirgi un ziloņi, kas "neiet kopā". Un vēl Kamasūtra! "Izteiksmīgi izliekts, ar smagu rokturi un ausainu japāņu stila "groziņu" priekšā tas ir apbrīnas vērts, taču skatītāju acu priekšā nozibsnī vien iztālēm un tikai dažas sekundes," Operas ieroču meistars Aivars Ločmelis svārsta rokās austrumu sieviešu duncīti. Tas pieder Zaremai, kuru pirmizrādē atveidos Baiba Kokina. Arī dzīvē maigās, piekļāvīgās būtnes ar greznajiem duncīšiem nav plātījušās, lai gan būtu ko parādīt — izsmalcināti tēlaini grebumi, dārgakmeņi. Tomēr nēsājušas paslēptus zem drēbēm…

"Aukstie ieroči ir mākslas veids. Ja taisa izrādi ar milzīgi radošu režiju un milzīgi smalkiem kostīmiem un dekorācijām, tad kāpēc nevar taisīt milzīgi smalkus ieročus?" prāto Aivars Ločmelis, kurš jaunībā apguvis virpotāja amatu un visu mūžu dziedājis Operas korī. Ieroču māksla ir viņa mūža aizraušanās. "Nav nekā skaistāka par asmeni," viņš rāda attēlus Krievijā izdotā, glancētā speciālā žurnālā. Tas pilns ar autormākslas priekšmetiem — dunčiem un zobeniem, kam smalki rotāti gan spali, gan asmeņi. Protams, Bahčisarajas strūklakas ieroči ir "tikai" butaforija. Rūpnieciski ražota un pēc kataloga iepirkta Ķīnā un Spānijā. Taču tās ir gana krāšņas un ticamas kādreizējo autordarbu imitācijas. Individuāla meistara darbs mūsdienu sadzīves apstākļos nerentējas. Starp citu, Latvijas pirmās brīvvalsts laikā arī Rīgā bijusi teātra ieroču ražotne, kas izgatavoja ieročus visai Eiropai. Tā saucās J.Cirons un ražoja dzīves īstenībai ļoti pietuvinātas butaforijas. Teātrī saglabājies dažs eksemplārs no tiem laikiem.

Teātra zobena noslēpums


Graujošs rīks ar mīkstu, elastīgu asmeni. Ņem abās rokās un cērt! — pacilāju milzīgo krusta zobenu. Bet kā lai ar to dejo? "Ar šiem nedejo, tie domāti operai. Baletā izmantotajiem ir tukšs spala vidus, lai balerīnas var cilāt! Izjaucu, uzliku citu galu, atvieglināju," A.Ločmelis rāda līdzīgu, bet stipri mazāku zobenu. Vēl vieglāks laikam varētu būt tikai kartons… Bet neko tādu meistara saimniecībā gan neatrast. Viņš atminas, kā savulaik sacēlies Alfrēda Kalniņa operas Baņuta iestudējuma laikā, kad Pēteris Grāvelis ar Kārli Zariņu varoņu Daumanta un Vižuta lomās situšies ar finiera zobeniem. "Šito trako skatu: ne tas cilvēks labi jūtas, nedz skats ir jēdzīgs. Finieris klakšķ un iet pa gaisu! Man prasīja: ko tu te muti brūķē? Tu vari iztaisīt? Varu! No tā laika arī esmu ieroču meistars." Arī pats no savas skatuves pieredzes viņš labi zina: "Kad tu turi īstu ieroci rokā, tu jūties savādāk. Bet, kad tev finieri iedod, tu atmuguriski, kaunīgi kaut kur to bīdi, stum aiz muguras, lai neredz. Varbūt no skatītāju zāles tas izskatās labi, bet tu zini, ka tas ir finieris." Arī varoņtenors Kārlis Zariņš uz vietas piekritis: "Ja rokā ir īsts dzelzis, tad vīrietis jūtas savādāk," viņš citādi izskatās un citādi uzvedas.

Savulaik A.Ločmelis kalis pats, viņa būcenī vēl tagad glabājas duramie, kurus pats izslīpējis no tērauda. Reiz ar lielu rūpību un mīlestību izgatavojis Džuljetas duncīti Dailes teātra izrādei Romeo un Džuljeta. Bet noduršanās brīdī viņa ievīstījusi duncīti zīda šallē — un to nemaz neredzēja!… Pēdējais nozīmīgais darbs esot zobens izrādei Nabuko.

Lai kā izgatavoti, rekvizīti ir smalka māksla. Protams, tie nav asi. Nav bīstami dzīvībai. "Skatuve nav nekāds karalauks, tomēr, dinamiski kustoties, jebko var salauzt, saplēst. Re, vakar zobens nokrita zemē un gals nokrita — tas rūpīgi jāpielīmē. Tāpēc te jābūt kādam cilvēkam, kurš vienmēr visu uzmana un sataisa," ieroču meistars izskaidro savu funkciju šodien. Tas nu nekam neder, ja pēc desmit izrādēm zobena rokturis jau ir notīts ar zilo izolācijas lenti. Tomēr laikazobs dara savu: daži zobeni cīniņos uz skatuves jau ir sacirsti tik robaini, ka asmenis izskatās līdzīgs ķemmei vai zāģim. "Tāpēc jau Holivudai vienmēr gatavo ieroču pārus — vienu tuvplāniem, otru cīņas skatiem," A.Ločmelis paskaidro. Un kāpēc gan ne, ja rūpnieciski ražotie, butaforiskie aukstie ieroči nopērkami par pieciem līdz 70 latiem? Uz spala nav īstu pusdārgakmeņu? Tagad tos lieliski imitē ar krāsainu plastmasu. Lūk, stilīgs duncis ar ziloņkaula imitācijas spalu un krāšņu pušķi galā jaunākam cilvēkam! Tērauda un cēlmetālu vietā visbiežāk izmanto viegla lējuma silumīnu un alumīniju, un tālāk jau visu paveic ķīmijas brīnumi. "Šis ir vienkārši alumīnijs, apzeltīts vakuumā ar alumīnija putekļiem. Vai jūs varat pateikt, ka tas nav zelts?" — tā A.Ločmelis.

Raksts publicēts 14.maija laikraksta "Diena" pielikumā "TVIzklaide" 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja