Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Latvijas Nacionālā opera atgriezusies no viesizrādēm Omānā

Saņēmuši lieliskas skatītāju atsauksmes un preses uzslavas, Latvijas Nacionālā operas (LNO) mākslinieki atgriezušies Latvijā no viesizrādēm Omānā, kur Maskatas Karaliskajā operā 8. un 10. maijā izrādīja R. Vāgnera operu Klīstošais holandietis Andreja Žagara iestudējumā, informēja operas pārstāve Ieviņa Ancena.

"Latvijas Nacionālās operas iestudētais Klīstošais holandietis kļuva par mūsu reģiona pirmo iepazīšanos ar izcilā vācu komponista Vāgnera operām. Pateicībā par lielisko iestudējumu, brīnišķīgo sniegumu un vērienīgo kopiespaidu, publika aplaudēja, kājās stāvot," vēsta laikraksts Times of Oman

Līdzās vokālajām kvalitātēm par vienu no spēcīgākajiem iestudējuma trumpjiem laikraksts atzīst kolorītos tēlus -spilgtus tos veidojuši ne tikai solisti, bet arī kora mākslinieki. Tiek slavēts gan Egils Siliņš, kurš patiesi un dziļi izdzīvo Holandieša likteni, gan krievu soprāns Mlada Hudoļeja, kura Zentas lomu atklājusi ar neticami spēcīgu kaisli. Tāpat par efektīgu iestudējuma izteiksmes līdzekli tiek minēta gaismu partitūra.

Īpaši uzteikts arī diriģenta veikums: "Vāgnera mūzikas spēcīgo emocionalitāti lieliski atklāja diriģenta Mārtiņa Ozoliņa meistarīgais žests."

"Maskatas opernamu var dēvēt par īstu pasaules brīnumu - šajā celtnē vienkopus apvienojusies brīnišķīga arhitektūra, nevainojama gaume un stils," stāsta diriģents Mārtiņš Ozoliņš.

Vienlaikus viņš slavē gan operteātra personāla viesmīlību, gan operativitāti: "Jebkura tehniska problēma tika atrisināta dažu sekunžu laikā! Rēķinoties ar to, ka instrumentu bagāžu bijām veidojuši pēc iespējas ekonomiskāku, īpaši mūsu mūziķiem tika sarūpēti tikko no meistara nākuši izcilas kvalitātes instrumenti! Latvijai tas ir milzu pagodinājums, ka bagātā Omāna, kura no visa pasaules piedāvājuma var izvēlēties jebkuru šedevru, priekšroku deva tieši mums," ir pārliecināts M. Ozoliņš. 

Starp citu, diriģentu pārsteidzis arī absolūtais klusums, kas izrādes laikā valdījis zālē. "Šķiet, klausītāji pat neelpoja! Interesanti, ka uz ieejas biļetēm tiek drukāta uzvedības etiķete... Nekur citviet pasaulē neesmu jutis tādu cieņu un respektu. Šajā teātrī ir visi priekšnoteikumi, lai no sirds darītu savu darbu," rezumē Ozoliņš.

Tiesa gan, neizpalikuši arī pārsteigumi. "Pēdējā brīdī pirms izrādes bez pēdām pazuda diriģenta partitūras eksemplārs; nācās to aizvietot ar citu, bet bez nepieciešamajām kupīrām. Tomēr viss beidzās labi," stāsta diriģents.

Klīstošā holandieša viesizrādes Omānā bijusi nozīmīga debija operas solistam Andrim Ludvigam - pirmo reizi viņš dziedājis vokāli komplicēto Ērika partiju. "Debija bija visai ekstremāla - vairāk nekā 40 grādu karstums un kondicionieri balsij nav tā labākā kombinācija," prāto viens no labākajiem Latvijas tenoriem. Par spīti neparastajiem apstākļiem, viss izdevies labi, un viņa debiju slavējuši kā kolēģi, tā klausītāji. Dziedātājs īpaši uzteic arī operteātra brīnišķīgo akustiku: "Šajā ziņā Maskatas operteātris šobrīd tiek uzskatīts par pasaulē labāko."

Maskatas opernama akustiku patiesi slavē visi: gan diriģents un orķestra mūziķi, gan kora mākslinieki un solisti. "Ir neizsakāmi ērti dziedāt, jo sadzirdami pat čuksti," atklāj Nacionālās operas soliste Ilona Bagele, kura Klīstošajā holandietī atveidojusi Marijas lomu. Dziedātāju sajūsminājusi ne tikai ēkas arhitektūra, visur esošais marmors un ērtības, bet arī atjautīgi veidotā skatuves uzbūve, kura ietver pat lielās ērģeles. Opernamā notiek dažādu žanru koncerti, ieviesti arī abonementi, kas nepārprotami nozīmē valsts centienus izglītot savus pilsoņus. Turklāt ieviesta jauka tradīcija - pēc izrādes vai koncerta publika tiekas ar māksliniekiem, lai pārrunātu redzēto, lūgtu autogrāfus un kopā fotografētos.

Klīstošā holandieša skatītāju vidū bijuši gan tradicionālajos tērpos ģērbušies valsts pamatiedzīvotāji, gan eiropeiski tērpušies skatītāji. "Pateicoties sultāna ieinteresētībai, Omānā tiek darīts viss, lai popularizētu rietumu kultūru. Tomēr ne vienmēr tas izdodas viegli, jo rietumnieciskie ideāli bieži ir pretrunā omāniešu vēsturiskajam dzīvesveidam un pārliecībai," Omānā novēroto atklāj Mārtiņš Ozoliņš.

Viesizrāžu laikā mūsu mākslinieki paspējuši gan nopietni pastrādāt, gan atpūsties. "Apskatījām gan senos cietokšņus un vecās pilsētas, gan ūdenskritumus un oāzes. Esam pateicīgi Omānas pusei par atbalstu un mūsu operai par radīto iespēju," – tā Ilona Bagele. 

Lai godinātu izcilo operkomponistu Rihardu Vāgneru 200. jubilejā, Maskatas Karaliskā opera no visas pasaules operteātru piedāvājuma bija izvēlējusies tieši Klīstošo holandieti Latvijas Nacionālās operas iestudējumā, pilnībā sedzot ar viesizrādēm saistītās izmaksas.

Iestudējumā, kuru veidojis režisors Andrejs Žagars, scenogrāfs Andris Freibergs, kostīmu māksliniece Kristīne Pasternaka, gaismu mākslinieks Kevins Vins-Džonss un videomāksliniece Katrīna Neiburga, piedalījās Egils Siliņš (Holandietis), Mlada Hudoļeja (Zenta), Andris Ludvigs (Ēriks), Krišjānis Norvelis (Dālands), Ilona Bagele (Marija) un Guntars Ruņģis (Stūrmanis). Ar solistiem kopā bija LNO un Liepājas simfoniskais orķestris, LNO koris un Valsts Akadēmiskais koris Latvija. Pie diriģenta pults - Mārtiņš Ozoliņš. 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja