Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +1 °C
Viegls lietus
Pirmdiena, 25. novembris
Kadrija, Kate, Katrīna, Trīne, Katrīne

Lielajā ģildē koncertēs zviedru operdīva Līza Lārsone, diriģents Jānis Liepiņš un Sinfonietta Rīga

Sestdien, 29. aprīlī, kamerorķestris Sinfonietta Rīga un diriģents Jānis Liepiņš uz Lielās ģildes skatuves aicinās vienu no spožākajām mūslaiku zviedru operbalsīm, soprānu Līzu Lārsoni (Lisa Larsson), informēja sabiedrisko attiecību vadītājs Gints Ozoliņš.

Leģendārās viešņas sniegumā varēs dzirdēt divus mākslinieces plašā repertuāra meistardarbus – vācu romantisma laikmeta komponista Fēliksa Mendelszona koncertāciju Infelice un zviedru komponista Rolfa Martinsona īpaši Lārsonei veltīto dziesmu ciklu Garden of Devotion ar Rabindranata Tagores dzeju. Līdzās šiem vokālajiem paraugiem koncertā skanēs arī franču impresionista Morisa Ravēla un argentīniešu komponista Alberto Hinasteras mūzika.

Mīlestība, kaisle, ilgu nopūtas un atmiņas par tuviem draugiem raksturo Sinfonietta Rīga aprīļa koncertprogrammu, kurā pie diriģenta pults stāsies sens orķestra draugs, Lielās Mūzikas balvas laureāts Jānis Liepiņš. Koncerta krāšņākā rota nešaubīgi solās būt leģendārā zviedru operbalss, soprāns Līza Lārsone, kuras skatuviskajā tēlā nolasāma gan ziemeļnieciska atturība, gan spilgts, gadiem slīpēts mākslinieciskais rokraksts. To novērtējis arī viņas tautietis, zviedru komponists Rolfs Martinons (Rolf Martinsson, 1956), kuru ar Lārsoni saista ilgstoša mākslinieciskā sadarbība.

Krāšņa orķestra krāsu palete caurvīs franču impresionista Morisa Ravēla sapņaina miera apdvesto svītu Kuperēna kapenes, kas I pasaules kara gados tapusi kā darbs solo klavierēm un ko pats autors vēlāk pārlicis orķestra sastāvam.

Latviešu publikai mazāk zināms ir argentīniešu komponista Alberto Hinasteras (Alberto Ginastera, 1916-1983) vārds, kaut viņa muzikālais veikums šodien tiek pieskaitīts Amerikas 20. gs. klasikai. Autora Koncertvariācijas ir kā aizraujošais ceļvedis orķestra pasaulē, kurā ik katrs instruments atklāj vien sev raksturīgās krāsas un raksturu.

Spilgtiem radošiem notikumiem piesātināto mūziķes karjeru Līza Lārsone aizsākusi, apgūstot dievišķā instrumenta flautas spēli. Un tomēr, studējot Bāzeles Mūzikas akadēmijā, viņa jau pilnā mērā pievēršas savu dabas doto vokālo dāvanu izkopšanai. Līzas Lārsones skatuviskā debija saistāma ar Cīrihes opernamu, kur viņa uzstājusies vairāku diriģentu, tostarp Nikolausa Arnonkūra un Franča Velzera-Mesta vadībā. Pēc debijas Milānas La Scala ar lomu Volfganga Amadeja Mocarta operā Burvju flauta maestro Rikardo Muti vadībā, Lārsone iemanto plašāku starptautisko atpazīstamību, jo īpaši kā izcila Mocarta darbu interpretētāja. Viņas vokālo meistarību klausītāji novērtējuši gan Bavārijas Valsts operā un Londonas Karaliskajā operā, gan Venēcijas Teatro La Fenice, Dānijas Karaliskajā operā, Montekarlo operā un Leipcigas operā, Lielajā Ženēvas teātrī, Zviedrijas Karaliskajā operā un Bāzeles teātrī, kā arī prominentākajos Eiropas festivālos - Zalcburgā, Lucernā, Glaindbornā un Eksanprovansā.

Muzikālā fleksibilitāte, vokālās iespējas un vēlme aizvien paplašināt sava repertuāra horizontu Lārsonei piešķir arī spilgtas koncertžanra mākslinieces ampluā. Auglīga sadarbība Lārsonei izveidojusies ar mūsdienu zviedru komponistu Rolfu Martinsonu. Dziedātājas un komponista radošajā tandēmā tapušas neskaitāmas koncertprogrammas, radio un televīzijas ētera formāta darbi un studijas ieraksti. Izdevniecībā Challenge Classics Lārsone kopā ar Nīderlandes kamerorķestri un diriģentu Gordanu Nikoliču ieskaņojusi Martinsona dziesmu ciklus Garden of Devotion un To the Shadow of a Reality, bet izdevniecībā BIS kopā ar Malmes simfonisko orķestri diriģenta Paula Megi vadībā ieskaņoti tādi komponista opusi kā Ich denke Dein... un Into Eternity.

Lārsone sadarbojusies ar tādiem atzītiem diriģentiem kā Klaudio Abado, seru Kolinu Deivisu, Danielu Hārdingu, Vasīliju Petrenko u.c. Viņa ir uzstājusies kopā ar vadošajiem pasaules orķestriem, tostarp Berlīnes filharmoniķiem, Minhenes filharmonisko orķestri un Frankfurtes Radio simfonisko orķestri, Vīnes simfonisko orķestri un Cīrihes Tonhalle orķestri, Francijas Radio filharmonisko orķestri, Tokijas NHK simfonisko orķestri un Melburnas simfonisko orķestri.

Lārsones iespaidīgās ieskaņojumu klāstā minami Riharda Štrausa Četru pēdējo dziesmu ieraksts Duglasa Boida vadībā, Gustava Mālera 8. simfonija Deivida Zinmena vadībā, Volfganga Amadeja Mocarta operu ieskaņojumi: Dons Žuans Daniela Hārdinga vadībā, Mitridats, Pontas valdnieks Ādama Fišera vadībā, Scīpiona sapnis Gotfrīda fon der Golca vadībā, kā arī Georga Frīdriha Hendeļa oratorija Jefta Deivida Stērna vadībā. Plašs Johana Sebastiana Baha kantāšu ieskaņojumu klāsts tapis sadarbībā ar seru Džonu Eliotu Gārdineru un Tonu Kopmanu.

Biļetes uz koncertu pieejamas Biļešu paradīzes kasēs un www.bilesuparadize.lv

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja