Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +2 °C
Skaidrs
Piektdiena, 15. novembris
Undīne, Leopolds, Unda

Mašinērijas manifests. Laibach koncerts Rīgā

No dūmu vāliem iznirst trauslas meitenes stāvs, viņa megafonā izliedz frāzes, ko varētu uzskatīt arī par sveicienu Latvijas Universitātes Lielajā Aulā sanākušajiem. Skanot tik raksturīgajiem “Laibach” tumšajiem ritmiem, uz skatuves kāpj Milans Frass, ilggadējais “Laibach” vokālists, kura apģērbā nepārprotamas atsauces uz militārismu.

Atskan episkā kompozīcija “Boji”, skaņdarbs no pašiem “Laibach” pirmsākumiem. Tas beidzot ir noticis – slovēņu konceptuāli avangardiskā, industriāli neoklasiskā grupa “Laibach” savas pastāvēšanas trīsdesmit gados pirmo reizi uzstājās Rīgā svētdien, 13.martā. No balkona mūziķi izskatās pēc elektroniskiem milzu kukaiņiem, kuri ved klausītājus cauri muzikāli meditatīvam, konceptuāli pārliecinošam, politiski un sociāli iekrāsotam ceļojumam. Telpu lauž spēcīgi prožektoru stari. Uz skatuves trīs taustiņinstrumentālisti, kas darbojas ar dažādiem instrumentiem, “midiklavierēm”, analogajiem un digitālajiem sintezatoriem. Vienā brīdī elektroniskais kvintets sāk skanēt ne mazāk, ne vairāk kā simfoniskais orķestris – elektronisko skaņu iespēju reizēm tik nenovērtētais spēks.

Skan dziesmas no pašiem “Laibach” pirmsākumiem – slavenās “Brat Moj”, “Država”, “Smr za smrt” un citas. Valoda barjeras neceļ – dziesmas pamatidejas nepārtraukti vīd uz ekrāniem vācu un angļu valodās. Videoprojekcijas “Laibach” uznācienu padara par mašinērijas manifestu – cilpās griežas zobrati un sviras, tukši un bezjēdzīgi pukst vēl dzīva sirds, melnbaltajos kadros arī  cilvēki kļūst par tādiem pašiem zobratiņiem, pat Lenijas Rīfenštāles vieglatlēts kontekstā vairs neizskatās pēc cilvēciskas būtnes, bet gan rūpīgi izstrādātas mašīnas.

Publika kā nohipnotizēta. “Laibach” pirmsākumu daiļrade vēl nav visiem pazīstamās ironiskās kaverversijas, muzikāla dauzīšanās un viegli uztveramas melodijas. Hipnotisks transs gandrīz desmit dziesmu garumā. Līdz lūzumpunktam. Lēciens laikā un arī telpā – uz ekrāniem soļo milzu šņorzābaki un atskan ikoniskā “Tanz mit Laibach”, sanākušie gluži vai atdzīvojas. No kompilācijas “Anthems” izskan arī “Alle gegen alle”, “Das Spiel ist aus”, taču noskaņa tiek ieturēta godam – nevienas kaverversijas, lai arī attiecīgais albums vai pilns ar tām.  Pēc mūziķu atsaukšanas atpakaļ kā saldais ēdiens – himnu versijas no albuma “Volk”, pēcāk vēl ilgi skan ausīs tēma no “America” un gar acīm ņirb giljotīnu vizualizācijas, kas demonstrētas “Francia” laikā, braši skanot marseljēzai. Koncerts noslēdzas ar pēdējo uznācienu – “God is God”, paši mūziķi staro kā pēc labi padarīta darba.

Pēc koncerta tāda patīkama pēcgarša, ja būtu jāvērtē desmit baļļu sistēmā, liktu desmit. Īpaša uzslava organizatoriem “Nabaklab” par izcili izvēlēto koncerta norises vietu – šāda formāta koncertiem labāku zāli par LU Lielo Aulu Rīgā neatrast.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Atā, atā!

Nez, kā gan viņai tagad klājas? Kā jūtas? Vai kā netrūkst? Es spītīgi turpinu interesēties par lietām un cilvēkiem, kas ir pazuduši no mediju dienaskārtības

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja