Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +3 °C
Apmācies
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Filmas Asinssaites recenzija. Franču socreālisms Bruklinā

Gijoms Kanē radījis drusku miegainu, taču dramatiski piesātinātu filmu par senu kinematogrāfa aprobētu tēmu – krimiķi vienas konkrētas ģimenes ietvarā

Facebook teiktu par sarežģītām attiecībām – it’s complicated. Taču provēt izskaidrot var. Tiem, kuri apmeklējuši Dailes teātrī veiksmīgi iestudēto smalko kamerizrādi Nakts vēl nav galā, der zināt, ka simpātiskais franču aktieris Gijoms Kanē ir bijis ne tikai starptautiskās kinozvaigznes Diānas Krīgeres vīrs un tagadējās franču kinozvaigznes Holivudā Marionas Kotijāras boifrends un viņu ciešajā draudzībā radies puisītis Marsels, – Gijoms Kanē amerikāņu filmā Last Night (2009), pēc kuras Intars Rešetins Dailē debitēja režijā, tēloja galvenās varones pirmo mīlestību (pirmo?), jaunu francūzi, ar kuru viņa domās krāpusi savu tagadējo vīru. Taču tas vēl nav viss.

Četrdesmitgadīgais Gijoms Kanē ir īstens kinofanātiķis, kurš ne vien kā aktieris filmējas – un daudz –, bet, protams, jau ir izmēģinājis spēkus režijā – populārākā no četrām viņa veidotajām spēlfilmām (tikpat daudz režisētas arī īsfilmas) ir Mazie meli (2010), titulētākā – Nestāsti nevienam, kas 2006. gadā pretendēja uz visām galvenajām franču Oskara – Cēzara – balvām. Svaigākā Gijoma Kanē filma Asinssaites/Blood Ties no pērnā gada Kannu kinofestivāla programmas ir viņa debija Amerikā ar apskaužami spēcīgu starptautisko aktieru ansambli – brits Klaivs Ouens, francūziete Mariona Kotijāra, beļģis Matiass Shūnārts un vesela grupa talantīgu aktieru – Amerikas imigrantu pēcteču – ukrainiete Mila Kunisa, skandināvs Billijs Krūdaps, latīņamerikāniete Zoi Saldana...

Filmas scenāriju pēc populāra franču kriminālromāna, kurš jau astoņdesmitajos ir ticis ekranizēts Francijā, Kanē rakstījis kopā ar talantīgo amerikāņu režisoru Džeimsu Greju; viņa imigrācijas tēmai veltītā skaistā retrofilma Reiz Ņujorkā patlaban ir skatāma Latvijā, un arī tajā galveno lomu tēlo Mariona Kotijāra.

Bet arī tas vēl nav viss svarīgais, kas notiek ap Asinssaitēm.

Asinssaites ir melnais kriminālromāns, kas norisinās Amerikas iekarotāju – imigrantu – vidē, kurā cilvēki spiesti ne tikai cīkstēties par savu vietu dzīvē, bet visai bieži arī nonākt konfrontācijā ar likumu. Sevišķi komplicētas vistuvāko cilvēku – radinieku – vai – kā filmas gadījumā – divu brāļu attiecības kļūst tad, kad tie atrodas barjeras pretējās pusēs.

Kriss Pižinskis (Klaivs Ouens) ir tikko iznācis no cietuma – par priekšzīmīgu uzvedību. Viņa brālis Frenks (Billijs Krūdaps) ir policists. Taču Krisa pagātne neļauj sākt dzīvi kā šķīstu nodaļu grāmatā. Kriminālā pasaule atgādina viņam, lai nelec augstāk par savu pakaļu. Līdz ar to samilst konflikts ģimenē, kur viens no radiniekiem sanāk likuma sargs, otrs – likumam pret savu gribu nepaklausīgais. Pamatīgu jezgu brāļu attiecībās ienes arī kriminālkonfliktā iesaistītā romantiskā puse – brāļu draudzenes (Mariona Kotijāra un Mila Kunisa) un citas skaistas sievietes.

Gijoms Kanē radījis drusku miegainu, lēnu, taču dramatiski piesātinātu filmu par senu kinematogrāfa aprobētu tēmu – krimiķi vienas konkrētas ģimenes ietvarā. Tas franču režisoru sarado ar Džeimsu Greju, kura filmās arī ir runa par kriminalitāti imigrantu dzimtās – skatīt Mazo Odesu, Mums pieder nakts, Jardi, Mīlētāji.

Asinssaišu darbība notiek 70. gados Bruklinā, Ņujorkas elles ķēķī. Filma uzņemta īpatnējā retro kino manierē un patiešām stilistiski atgādina sociālistiskā reālisma atmosfēru t. s. padomju ražošanas filmās – nesteidzīga, daudzvārdīga, tāda kā pamirusi dzīve, kurā eksistenciāli būtiskie konflikti šķietas tikpat svarīgi kā visādas sociāli nelabvēlīgas sadzīves ķibeles. Te nav viegli saprast, vai un kas spiež izvēlēties filmas varoņiem būtībā tik nožēlojamu dzīvi. Viņi vaino apstākļus, kuri pavisam attāli atgādina par Ameriku kā visu iespēju zemi. Vai var teikt, ka Gijoms Kanē uzņēmis sociāli angažētu filmu? Nē, tomēr ne. Drīzāk tā ir rēna, apcerīga franču stila filma – skice par to, ka cilvēku attiecības nav iespējams mainīt, uzlabot, ja pats dzīves fons ir drūms. Sociālā vide rada depresiju. Kaut arī, iespējams, jūs vēlētos, lai Asinssaites bez dažām apšaudēm un citiem action žanram piederīgiem trikiem būtu temperamentīgāka, man šķiet, ka filmā atrodams krietni daudz precīzas realitātes izjūtas, kas sabalsojas, lai cik paradoksāli tas skanētu, ar mūsdienām Latvijā.

Asinssaites/Blood Ties ***
Krimināldrāma. Francija, ASV. 2013.
Režisors Gijoms Kanē Lomās Klaivs Ouens, Mariona Kotijāra, Matiass Shūnārts, Mila Kunisa, Billijs Krūdaps, Zoi Saldana u. c.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja