Kritiķi vērtē
* * * * * Henrieta Verhoustinska
Izrāde mani pārsteidza un ielīksmoja. Lai arī izrādes stils ir
konsekvents Drakula.Dēmoni poētiskā "atmosfēriskuma" turpinājums, tikai
ar stingrāku serdi, tas, kā iespējams palūkoties uz daudzzināmu un
stereotipiem apvītu pasaku, man kļuva gan par Regnāra Vaivara —
režisora brieduma un neizsīkstošas fantāzijas apliecinājumu, gan vēl
vienu Nacionālā teātra aktieru varēšanas un talanta demonstrāciju.
Izrādē, kurā viss un visi ir savās vietās. Gan tas, cik azartiski
Regnārs ķēries pie Pūka tēlu sistēmas freidiskā izskaidrojuma
(piemēram, kā tiek analizēti jēdzieni "mežs", "bedre", par mūžīgo joku
objektu — frāzi "iet iekšā un nāk ārā" nemaz nerunājot), gan tas, cik
negaidīti un asprātīgi pasniegts šis izskaidrojums, gan izrādes mazliet
biedējošā atmosfēra ar tās dubultnieku un masku sistēmu, lieliskā
Aigara Ozoliņa scenogrāfija ar rentgena uzņēmumiem līdzīgām ainavām un
svaigi zāģētu baļķu smaržu, un — kā allaž Regnāra izrādēs — izcilais
skaņu celiņš ar world music piešprici (pie viena sveiciens arī
popkultūrai — Braienam Adamsam). Taču galvenais — stāsts par kādam
bērnam (šoreiz — meitenei, turklāt nebūt ne mīlīgai čiepiņai)
piederošajām rotaļlietām nekur nav pazudis, bet izstāstīts ar uzpērkošu
nopietnību, un es pat nevaru izcelt dažus aktierus, jo koncepcijai
ļāvušies visi, piešķirot stāstam par Pūku eksistenciāla dramatisma
vaibstus un — paradoksāli!—– nezaudējot ne kripatas humora izjūtas.
* * * Mārīte Gulbe
Izrāde piedāvā R.Vaivara un domubiedru versiju par priekšstatiem —
A.Milna varoņiem. Un dubultu versiju — par mazās Zanītes (jauka un
dabiska Z.Leimane) priekšstatiem par Milna varoņu kompāniju. Zanes
līdzdalība un izrādes varoņu iešana pa Milna varoņu pēdām (Lāča un
Sivēna dubultnieku lomās A.Ziemele, M.Grīnberga) man šķita
interesantākais izrādes atradums. Bet Lācis un viņa draugi — mazie meža
dīvainīši, kas dzīvo pēc noteiktiem ieradumiem, nodarbojas ar
kokapstrādi, naktis pārlaiž guļammaisos, pārvietojas ar mugursomiņām,
ar aizdomām pieņem jaunpienācējus, dažbrīd darbojas tik introvertā
pašpietiekamībā, ka grūti tai pieslēgties un šķiet, ka izrādes laiks
paiet tukšgaitā. Ievelkas izrādes ievads ar ilgo telpas pārbūvi.
Atsevišķi režijas paņēmieni pārmantoti no Drakulas. Dēmonu izrādes, bet
neattīstās tālāk. Veiksmīga Aigara Ozoliņa telpa, amizanti Baibas Ripas
teletūbiju stila kostīmi.
* * * Silvija Radzobe
Režisoram bijušas interesantas idejas, kā, balstoties uz A.A.Milna
populāro stāstu par lācīti Pūku, radīt postmodernu spēli ar mistikas
elementiem. Sižetu rada un vada Zanīte, kas aizstājusi Kristoferu
Robinu un ko atveido mazā Zane Leimane. Meitene saved kopā rotaļlietas,
nostāda tās dažādās "robežsituācijās" un novēro, kā attīstās
atdzīvojušos spēļmantu attiecības. Meitene neiejaucoties vēro savus
draugus arī visai bīstamos apstākļos. Kad Zane pošas uz skolu, pasaule
sabrūk: atskan grandoša mūzika, no griestiem birst smilšu strūklas —
tas ir vizuāli izteiksmīgi, tāpat kā sniega vētras skati. Pat apbrīnu
raisa Mārča Maņjakova (Lācis), Gundara Grasberga (Sivēns), Jura Lisnera
(Trusis), Kaspara Zvīguļa (Tigers), Jāņa Vimbas (Mazais ķengurs) darbs:
aktieri strādā ar lielu konkrētību, precizitāti, nopietnību, radot
cilvēku arhetipisku attiecību modeļus. Taču Regnāra Vaivara režijai
diemžēl pietrūkst domas skaidrības un kompozīcijas mērķtiecības, tāpēc
oriģinālās idejas īstenojas tikai daļēji.
Latvijas teātru ābolu ķocis. 6.oktobris
Visiem zināmais lācis un viņa dr. Režisors Regnārs Vaivars. Nacionālais teātris
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.