Eiropas Filmu aģentūru direktoru asociācija (EFAD), kurā pārstāvētas 30 Eiropas filmu nozares atbalsta institūcijas, raksta: „2004.gadā, izveidojot EFAD, mēs piedalījāmies diskusijās, kuru rezultātā tika pieņemts lēmums Latvijā saglabāt un stiprināt Nacionālo Kino centru (NKC). Lai arī Eiropas valstīs pastāv dažādi modeļi, kā pārvaldīt publisko finansējumu filmu nozarē, visizplatītākais un par vispareizāko atzīts rokas attāluma institūcijas (arms-lenght institution) modelis, kura ietvaros iespējams vienlīdz labi pārvaldīt publiskos un piesaistītos privātos resursus, tāpat arī nacionālos un starptautiskos resursus. Šī modeļa priekšrocības novērtētas, piemēram, Polijā un Slovākijā, kur nesen dibinātas autonomas publiskas filmu aģentūras."
Asociācija norāda, ka autonomu aģentūru pastāvēšana faktiski atmaksājas, ievērojot labumu, ko dod lielāks caurspīdīgums, atbildība un pārskatāmība – princips, kas īpaši tiek izcelts Eiropas Padomes sagatavotajā rezolūcijā par efektīvu filmu nozares politiku. "Latvijas NKC līdz šim ir bijis vērtīgs Eiropas mēroga filmu iniciatīvu dalībnieks un veicinātājs ne tikai, bet jo īpaši Baltijas valstīs. NKC slēgšanai visdrīzāk būtu negatīva ietekme uz Baltijas valstu sadarbības platformu kino jomā Baltic Films; tāpat bīstami tiktu ietekmēta Latvijas Nacionālā kino centra izcili īstenotā iniciatīva – Baltijas jūras dokumentālo filmu forums, jo turpmāk nebūtu iespējama pasākuma īstenošanai nepieciešamā finansējuma piesaiste no Eiropas Savienības MEDIA programmas,” raksta asociācija.
Savukārt Lietuvas Neatkarīgo producentu asociācija raksta, kaLietuvas filmu
nozares profesionāļi ir neizpratnē, saņemot ziņu par Latvijas valdības
plāniem likvidēt Nacionālo Kino centru kā neatkarīgu organizāciju.
L"īdz šim brīdim Lietuva bija vienīgā valsts Eiropas Savienībā,
kurā filmu nozares pārvaldi īstenoja Kultūras ministrijas departaments.
Tā kā tas ir neefektīvs administrēšanas veids, mēs sagatavojām
plānu par neatkarīgas institūcijas nodibināšanu filmu nozares administrēšanai
un jau saņēmām atbalsta solījumus no valdības. Latvijas valdības
plānotā rīcība ir nopietna atkāpšanās no demokrātiskās valstīs
pieņemtas prakses, kā arī drošas pārvaldes principiem. Galvenā
neatkarīgas pārvaldes vienības priekšrocība ir tās neatkarība
no politiskās varas un politiskām pārmaiņām. Iekļaujot filmu nozares
pārvaldi ministrijas sastāvā, mūsuprāt, ir vieglāk izdarīt spiedienu
un ietekmēt lēmumu pieņemšanu, ieskaitot lēmumus par finansējumu
sadali filmu projektiem,” norāda Lietuvas kolēģi.