Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +23 °C
Skaidrs
Pirmdiena, 29. aprīlis
Raimonds, Laine, Vilnis
Autoceļu uzturēšanai līdzekļu pietiktu, ja politiķi nozarei likumā paredzēto naudu ik gadu neatņemtu, to ar vieglu roku novirzot citiem mērķiem

Joprojām neatrod ielāpu autoceļu finansējuma bedrei

Latvijas autoceļu glābšanas neiespējamo misiju pagājušajā nedēļā savā ziņā centās īstenot vairāk nekā 200 ceļu būves, dažādu ministriju, pašvaldību un citu jomu ekspertu, kuri VAS Latvijas valsts ceļi (LVC) rīkotajā konferencē Latvijas ceļi nākamajos 100 gados diskutēja un kopīgi centās atrast veidu, kā apturēt valsts autoceļu sabrukšanu un apjaust iespējamos finansējuma veidus to pakāpeniskai atjaunošanai, trešdien vēsta laikraksts Diena.

Lai gan visas dienas garumā izskanēja daudz interesantu ideju un priekšlikumu, tomēr galvenā sajūta, kas radās pasākuma noslēgumā, – vismaz šobrīd ir ļoti niecīgas cerības, ka situācija jau tuvākajos gados varētu kardināli mainīties pozitīvā virzienā. Pat neskatoties uz satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) apņemšanos cīnīties par ceļu nozares sakārtošanu, kā arī konferencē izskanējušo ļoti nopietno trauksmes signālu, ka jau 2020. gadā Latvija vairs nesaņems Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansējumu autoceļu nozarei, kas līdzšinējos gados veidoja teju 40 procentu no kopējā ikgadējā finansējuma apjoma, kurš ticis atmests autoceļu uzturēšanai un būvniecībai.

Lai pietiekamā apjomā uzturētu valsts autoceļus un nodrošinātu kvalitatīvus braukšanas apstākļus pa tiem, tostarp īstenojot autoceļu plānveida atjaunošanu un rekonstrukciju, ik gadu tam ir nepieciešami vismaz ap 700 miljonu eiro. Tajā pašā laikā reāli pieejamais finansējums kopš 2009. gada, ieskaitot arī ES fondu līdzfinansējumu, ir vidēji ap 200 miljonu eiro gadā. Izņēmums ir šis gads, kad kopējais autoceļiem pieejamais naudas apjoms pietuvosies gandrīz 300 miljoniem eiro, akcentēja LVC valdes priekšsēdētājs Jānis Lange, kurš arī uzsvēra faktu, ka autovadītāju maksājumi ar automašīnām saistītos dažādos nodokļos un nodevās ik gadu palielinās, tajā pašā laikā autoceļiem atvēlētās kopējās summas apjoms no budžeta faktiski samazinās.

Augulis norādīja, ka autoceļu lietotāji akcīzes nodoklī par degvielu gadā samaksā ap 550 miljonu eiro. "Ja visa šī nauda tiktu izmantota tieši autoceļu uzturēšanai, kopā ar līdzšinējo ES ikgadējo līdzfinansējumu pieejamās naudas apjoms būtu pietiekams, lai īstenotu nepieciešamos darbus," viņš pauda. Ministrs atzina, ka autoceļu uzturēšanas un remontu problēma nav risināta gadu desmitiem, turklāt situāciju pasliktināja arī savulaik pieņemtais lēmums slēgt autoceļu fondu, tādējādi likvidējot vienīgo instrumentu, ar kuru tiešā veidā tika nodrošināta vismaz daļas nepieciešamā finansējuma novirzīšana nozarei.

Savukārt, pēc Langes aplēsēm, ja ik gadu autoceļu uzturēšanai un remontiem tiktu atvēlēti minētie 700 miljoni eiro, tas ļautu desmit gadu laikā panākt, ka Latvijā vairs nebūtu ļoti sliktu vai sliktu autoceļu, tomēr pašreizējās prognozes liek secināt, ka šāds finansējums tuvākajos gados nav sagaidāms.

Savukārt ES pārstāvniecības Latvijā vadītājs Andris Kužnieks gan akcentēja, ka finansējuma trūkums autoceļiem nav tikai Latvijas īpatnība – tikpat bēdīga situācija esot arī citās ES valstīs. Viņš pauda, ka, pēc ekspertu aplēsēm, kopējā autoceļu finansējuma nepieciešamība visā ES tuvākajos gados būs ap 700 miljardu eiro, tāpēc šī ir viena no ES prioritātēm, kam tiek meklēts risinājums visas ES ietvaros.

Pēc Kužnieka paustā, atšķirībā no dažām citām nozarēm autoceļus lieto ikviens valsts iedzīvotājs, tāpēc te arī nav iespējams izvēlēties citu risinājuma alternatīvu, lai varētu pārvietoties. "Ir jāvienojas valstiskā līmenī, kurp dosies Latvija autoceļu jomā," norādīja ES pārstāvniecības vadītājs.

Visu rakstu lasiet laikraksta Diena trešdienas, 26.aprīļa, numurā!
 

Top komentāri

Es pateikšu finansējuma avotu!
E
Beidzot samaziniet administratīvo bloku un amatalgas Latvijas autoceļu uzturētājā!
johans
j
Likshu cuukaam valdiibaa remonteet manu uz LV celjiem salauzto mashiinu!!!!Par ko maksaajam to milziigo celju nodokli??????
Anekdote
A
Letak neteret naudu 30km/h zimem, bet vienkarsi brauksanas atrumu samazinat lidz 30.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas