Birojs norāda, ka braukšana ar neapdrošinātu transportlīdzekli ir ļoti būtisks pārkāpums daudzās Eiropas Savienības valstīs, un šāda rīcība draud ne tikai ar administratīvo pārkāpumu un naudas sodu, bet pat ar mašīnas vai numurzīmes konfiskāciju un tiesvedību, jo par neapdrošināto transportlīdzekļu radītajiem zaudējumiem maksā apzinīgie autoīpašnieki.
Pēc LTAB valdes priekšsēdētāja Jura Stengrevica domām, ņemot vērā iedzīvotāju dzīves līmeņa
paaugstināšanos pēdējos gados un izmaiņas ekonomiskajā situācijā, ir
nepieciešams pārskatīt patlaban noteiktos soda apmērus, pretējā gadījumā varētu palielināties bez OCTA braucošu ceļu satiksmes
dalībnieku skaits. Tāpat, pieaugot neapdrošināto transportlīdzekļu skaitam satiksmē, pastāv risks pieaugt OCTA polišu cenām, jo par šādu auto radītiem zaudējumiem tiek "maksāts" no apzīnīgo autovadītāju maksātajām prēmijām.
Birojs ierosina pašreizējo 50 latu vietā noteikt sodu 80-150 latu apmērā. Savukārt, ja pārkāpums veikts atkārtoti gada laikā, tad autovadītājam tiktu uzlikts sods 180 līdz 250 latu apmērā.
LTAB dati liecina, ka ik gadu ceļu satiksmē piedalās apmēram 3% transportlīdzekļu, kuriem nav OCTA. Tā secināts, ņemot vērā neapdrošināto transportlīdzekļu izraisīto ceļu satiksmes negadījumu īpatsvaru uz kopējo negadījumu fona.
"Reti kurš autovadītājs, kas brauc ar transportlīdzekli bez OCTA, apzinās patiesos riskus, kuriem sevi pakļauj. Ja satiksmes negadījums tiek izraisīts ar neapdrošinātu transportlīdzekli, tad negadījuma rezultātā radītos zaudējumus vainīgajam nāksies segt cietušajiem no saviem līdzekļiem. Jāmin, ka Latvijas apdrošinātāju praksē ir ceļu satiksmes negadījumi, par kuriem atlīdzībās tiek izmaksāti pat vairāki miljoni eiro," norāda J.Stengrevics.
Saskaņā ar OCTA likumu zaudējumi par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem vispirms tiek atlīdzināti no speciāla OCTA Garantijas fonda, ko veido iemaksas no iegādātajām OCTA polisēm. Pēc tam LTAB kā Garantijas fonda turētājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai vadītāju, ja tas nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību. Ja tas labprātīgi neatlīdzina zaudējumus, kas cietušajam kompensēti no Garantijas fonda, tad līdzekļu atgūšana tiek panākta ar tiesas starpniecību.
Attiecīgi priekšlikumi par grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 149.pantā iesniegti Finanšu ministrijā, informēja LTAB.
LTAB apvieno visas tās apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu Latvijā.