Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +7 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs
Galvenais datorindustrijā ir viedtālrunis, "plācenim" tiek mazāk vērības, datora problēma ir tā ilgais mūžs

Datortehnikas tirgus līkloči

Piesātinātā tirgus dēļ datoru pārdošana pasaulē sarūk, un atsevišķos tirgus segmentos, kā, piemēram, planšetdatori, šis sarukums iepretī vēl pirms pāris gadiem piedzīvotajam straujajam kāpumam jūtams ļoti izteikti. Šīs tendences vērojamas joprojām kāpjošā viedtālruņu pieprasījuma ēnā.

Ilgstošā lejupslīdē

Globālā datortirgus pētnieki – Gartner un International Data Corporation (IDC) – jau ilgāku laiku ziņo par datortirgus ķibelēm. Jūlijā Gartner informēja, ka datoru pārdošana pasaulē šīgada otrajā ceturksnī sarukusi par 4,3% iepretī tādam pašam laika sprīdim pērn. Kompānijas vērtējumā datorindustrija atrodas piecu gadu krituma vidū, un šīgada otrais ceturksnis bija vienpadsmitais pēc kārtas, kad reģistrēts pārdošanas apjomu kritums. Tajā pārdoto datoru apjoms bijis mazākais kopš 2007. gada. 

Gartner skatījumā tirgus attīstību kavē augstās datoru cenas, kam par pamatu esot samērā dārgie komponenti. Tirgum grūtajos laikos vislabāk iet HP un Dell, kas gan spējuši kāpināt apjomus, gan palielināt tirgus daļu, savukārt vislielāko lejupslīdi piedzīvojuši Austrumāzijas ražotāji – Asus, Acer un Lenovo

Jūlija prognozēs par datoru, viedtālruņu un planšetdatoru tirgus attīstību Gartner lēš, ka šogad tirgus saruks par 0,3%. Kritums neskars viedtālruņu pārdošanu, kas šogad pieaugs ar 5% – labi tiek pirkti Samsung S8 un S8plus, tirgu pozitīvi var iespaidot arī Apple iPhone jaunā desmitgades jubilejas modeļa iznākšana, kas plānota oktobrī. 
Savukārt kritums, kurš sācies tradicionālo planšetdatoru tirgū, kas radās ap 2010. gadu līdz ar Apple iPad izlaišanu un pēc tam strauji izvērtās, 2014. gadā sasniedzot maksimumu, turpināsies arī tuvākajos pāris gados. Kā rāda IDC Worldwide Quartely Tablet Tracker dati, globālais planšetdatoru tirgus gada pirmajā ceturksnī saruka par 8,5%, bet otrajā ceturksnī par 3,4% pret attiecīgo laika posmu pērn. Lejupslīde gan ir pierimusi, jo 2016. gadā pārdošanas apjomu kritums ceturkšņu griezumā bija mērāms divciparu skaitļos. Šajā tirgū ir pieci globāli līderi (Apple, Samsung, Huawei, Amazon.com un Lenovo), kā arī liels skaits mazāku spēlētāju. Pēdējā ceturksnī kritums reģistrēts Lenovo un daudzo mazo tirgus spēlētāju apjomos, savukārt Apple, bet jo īpaši Huawei un Amazon.com spējuši audzēt pārdošanas apjomus. Rietumeiropā lejupslīde, šķiet, jau ir sasniegusi savu maksimumu, jo, kā liecina IDC izpēte, tirgus kritums šīgada otrajā ceturksnī tur bija tikai 0,5%. Gan abi tradicionālie tirgus līderi Apple un Samsung (Galaxy Tab S2 un Galaxy Book), gan arī tādi lieli spēlētāji kā Lenovo un Huawei pagājušo ceturksni Rietumeiropā noslēguši ar pārdošanas apjomu kāpumu.  

Ilggadējais Apple eksperts Mikus Porietis Dienai pauž, ka datorražotāju un tirgotāju problēma ir tā, ka dators dzīvo pārāk ilgi – to dzīves cikls nav tik īss, lai tos bieži mainītu, bet geimeru un tamlīdzīgu ļaužu loks, kam ātri vien vajag jaunāku, jaudīgāku u. tml. "rīku", nav īpaši liels. Attiecībā uz planšetdatoriem eksperts norāda, ka lielajiem ražotājiem šobrīd galvenais biznesā ir viedtālrunis, "plācenim" tie pievērš mazāk vērības, kaut gan mēģina arī tam atrast jaunus attīstības virzienus, šķiet, vairāk virzot tos uz datoru pusi, lai tie būtu piemērotāki "ofisa rūķu" vajadzībām. Ražotāji eksperimentē ar funkcionalitāti, gan planšetdatoru, gan viedtālruņu jaunajos modeļos iedzīvinot "puszaļas" tehnoloģijas, lai arī kopumā principiāli jaunu novitāšu nav, jo tehnoloģijas ir sasniegušas brieduma pakāpi.

Telefonu maina uz labāku

Arī lokālā tirgus līdera Samsung Electronics Baltics telekomunikāciju nozares vadītājs Māris Ķikāns konstatē, ka planšetdatoru tirgus Baltijas valstīs nepiedzīvo tādu izaugsmi kā viedtālruņi. Viņš to skaidro ar atšķirīgo lietošanas cikla ilgumu un ar to, ka viedtālruņi ar lieliem ekrāniem veiktspējā neatpaliek no klēpjdatoriem vai planšetēm. Turklāt, ja viedtālruņus Baltijas iedzīvotāji ir pieraduši mainīt vidēji reizi divos trīs gados, tad Samsung planšetes tiek izmantotas krietni ilgāku laiku. 

Savukārt viedierīču tirgū, īpaši viedtālruņu segmentā, atzīmē Ķikāns, redzams stabils kāpums. Pēdējos divos gados pārdoto Samsung viedtālruņu skaits pieaug strauji, it īpaši vidējā un premium cenu segmentā. Kad pienācis laiks mainīt telefonu, klienti izvēlas iegādāties par klasi augstāku ierīci. Īpaši populāri ir vidējā cenu segmenta (200–400 eiro) viedtālruņi, kas skaidrojams ar klientu vēlmi iegūt ierīces ar labākām kamerām, lielāku atmiņu un citiem jaunumiem, kuru vidū ir arī īpašas ekstras, kas Samsung gadījumā iepriekš bija pieejamas tikai premium un biznesa klases viedtālruņiem: noturība pret ūdeni, akumulatora ātrā bezvadu uzlāde, savienojamība ar virtuālās realitātes brillēm, pirkstu nospiedumu lasītājs, jaudīgs procesors, kā arī Samsung īpaši Baltijas tirgum piedāvātā bezmaksas viedtālruņu apdrošināšana pret ekrāna un ūdens bojājumiem. Šobrīd Baltijā populārākie ir Samsung Galaxy J5 un J7, kā arī Galaxy A3 un A5 modeļi.

Premium klase patīk

Pirms gada vairumtirgotāja ELKO grupa Baltijas produktu portfelī bija pārstāvēti tikai pāris viedtālruņu ražotāju, bet nepilna pusgada laikā portfelis audzēts par vairāk nekā 10 pasaulē pazīstamiem zīmoliem. ELKO grupas produktu un pārdošanas direktora Baltijā Mārtiņa Pavlovska skatījumā viedtālruņu tirgū straujāks pieaugums novērojams premium klases telefoniem. Tālrunis joprojām ir statusa prece. Lēmumi par iegādi ir izsvērti, bet plašās nomaksas iespējas atrisina cenas barjeru. Savukārt vidējā cenu kategorijā ar premium klases funkcionalitāti un aprīkojumu labi sokoties Ķīnas ražotājiem – tālruņu klāsts ir plašs un kvalitatīvs, un tas palielina pircēju interesi tieši šajā segmentā. 
Planšetdatoru tirgus ir stipri nenoteiktāks. No vienas puses, lēš Pavlovskis, viedtālruņi no aprites ir jau izspieduši septiņu collu planšetes, no otras, – premium planšetdatoru apjomi, pēc ELKO grupas datiem, uzrāda pieaugumu. Viedierīču hierarhijā, norāda vairumtirgotāja pārstāvis, pirmā izvēle noteikti ir par labu viedtālruņiem, tiem seko piezīmju datori, tikai tad nāk dažādas interešu preču grupas kā viedpulksteņi un planšetdatori, kas nereti kļūst aktuāli līdz ar jautājumu "ko palikt zem eglītes?". 

Savukārt datoru tirgū šodien premium klases piezīmju dators ir pilnvērtīgs analogs stacionārajam datoram. Biroji un mājsaimniecības faktiski atsakās no stacionārajiem datoriem. Tendence ir pirkt labāku, lai arī par dārgāku samaksu. Augsti pieprasīti ir ultraplānie (ultrabook) piezīmju datori, kā arī augstas veiktspējas specializētie spēļu piezīmju datori, norāda eksperts. 

Arī Gartner skatījumā vienīgais segments, kam tuvākajos gados paredzams būtisks apgrozījuma kāpums datortirgū, ir t. s. premium klases ultramobilie datori – kā Apple MacBook Air u. tml. 

Palīdz reversais PVN

Neskatoties uz ekspertu un tehnoloģiju entuziastu sākotnējo sajūsmu par planšetdatoru ienākšanu tirgū, jau 2015. gadā pamazām visā pasaulē sāka samazināties to pārdošanas apjomi, atgādina Lattelecom tehnikas līnijas vadītājs Pāvels Degtjarevs. Lai arī Latvijas tirgus seko pasaules tendencēm, viņš norāda, ka jaunu elpu tas ieguva pēc tam, kad pērn šīm preču grupām Latvijā tika ieviesta apgrieztā PVN maksāšanas kārtība. "Mēs redzam, ka reversā PVN ieviešana palīdzējusi visā Latvijā mazināt pelēko tirgu un palīdzējusi godprātīgiem tirgus dalībniekiem. Tāpēc arī Lattelecom veikalos ir izdevies audzēt planšetdatoru tirdzniecību, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn," teic eksperts.

Globālā planšetdatoru tirgus izaugsmes apstāšanās viņam šķiet skaidrojama ar ražotāju spēju viedtelefonus un portatīvos datorus pielāgot planšetdatoru ienestajām vēsmām. Turklāt planšetu dzīves cikls ir garāks nekā viedtelefoniem. Klēpjdatori kļuvuši vēl vieglāki, tievāki un lokanāki, vienlaikus saglabājot ērti lietojamo klaviatūru. Savukārt viedtelefoni būtībā paveic to pašu darbu, ko planšetes, tikai ir ērtāk ieliekami kabatā, tātad – pārnēsājami ikdienā. Tās ir sekas un vienlaikus arī cēlonis tam, ka planšetēm ražotāji un pārdevēji velta mazāku uzmanību – no tām neatsakās, bet arī komunikācijā un piedāvājumos īpaši neakcentē.

Tirgus pētījuma kompānijas GfK Custom Research Baltic dati liecina, ka 2017. gadā 27% Latvijas mājsaimniecību ir pieejama planšete. Salīdzinot ar viedtelefonu, tajā var ērtāk lasīt grāmatas un skatīties video, piemēram, mājās lietojot to kā otro ekrānu brīdī, kad TV ekrāns ir aizņemts. Planšetēm ir labs baterijas darbības ilgums, un to ir vienkāršāk paņemt līdzi ceļā nekā datoru. Arī to ražošana un tirdzniecība joprojām ir aktīva, un, lai arī planšetdatori nekļūs par ikdienas lietotāja pirmo izvēli, tie saglabās savu pozīciju kā papildu ekrāns mājai un biznesam.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses