Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +1 °C
Skaidrs
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Tīrīga vadītājs: Rīga šobrīd ir "melnais punkts" šķirošanas jomā

Saskaņā ar Pasaules Bankas datiem, sadzīves atkritumi lielākos daudzumos ir labas dzīves indikators, proti, pieaugot dzīves līmenim, attiecīgi pieaug saražoto atkritumu daudzums. Rīgas pilsētas iedzīvotāji ik dienu saražo vairāk nekā 7000 kubikmetru atkritumu, kas mūs ierindo nedaudz aiz viduslīnijas starp Eiropas Savienības dalībvalstīm. Ar rīdzinieku vienas dienas laikā radīto atkritumu apjomu varētu piepildīt aptuveni 210 kravas konteinerus, kas kopā veidotu trīs kilometrus garu sastāvu - tas būtu tāds pats attālums kā no Brīvības pieminekļa līdz VEF Gaisa tiltam.

Tik liels sadzīves atkritumu daudzums vedina domāt par efektīvu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu, taču realitātē šobrīd esošā atkritumu apsaimniekošanas sistēma Rīgā ir novecojusi un tai ir nepieciešami būtiski modernizācijas pasākumi, lai tā būtu atbilstoša Eiropas Parlamenta (EP) un Padomes Direktīvai 2008/98/EK sadzīves atkritumu jomā, kas paredz prasību līdz 2025. gadam Latvijā nodrošināt vismaz 55% sadzīves atkritumu šķirošanu. Pretējā gadījumā draud pamatīgas soda sankcijas. 

Latvija nespēj sasniegt tuvāko gadu starptautiskās prasības bez Rīgas aktīvas iesaistes, jo rīdzinieki faktiski saražo teju pusi no kopējā atkritumu daudzuma valstī, bet šķiro tikai nelielu daļu. Tieši Rīga šobrīd ir Latvijas "melnais punkts" sadzīves atkritumu šķirošanas jomā - sašķiroti tiek tikai nedaudz vairāk kā 10% atkritumu, bet nešķirotā veidā poligonā nonāk vairāk nekā 200 000 tonnas atkritumu gadā liecina Eurostat 2018. gada dati. Rīgas un tās apkaimju noglabājamā sadzīves atkritumu daļa tiek vesta uz cieto sadzīves atkritumu poligonu Getliņi, taču tā kapacitāte ir ierobežota un ar gadiem izsīkst. 
 

Kas notiktu situācijā, ja vienu dienu Rīgā netiktu izvesti atkritumi?

No vienas dienas laikā saražotiem Rīgas iedzīvotāju atkritumiem varētu uzcelt divus metrus augstu žogu apkārt Vecrīgas teritorijai. Nedēļas laikā tas sasniegtu trīs stāvu mājas augstumu, bet mēneša laikā šī siena būtu tikpat augsta kā Gaismas pils kore. Vai Rīga ir gatava šādam atkritumu kalnam?

Vienīgais risinājums ir modernizēt esošo atkritumu apsaimniekošanas sistēmu un veicināt dalītu sadzīves atkritumu šķirošanu, atsevišķi nodalot stiklu, iepakojumu (papīru, plastmasu un metālu) un bioloģiskos atkritumus, tādējādi samazinot kopējo nešķiroto atkritumu daudzumu pat līdz 50%. Tas ļauj ne vien ietaupīt par atkritumu izvešanu, jo šķiroto atkritumu savākšana ir bezmaksas, bet arī ļauj sper soli tuvāk EP Direktīvas 2008/98/EK prasību izpildei. 

Rīgas pašvaldības, SIA Getliņi Eko un AS Tīrīga publiskās privātās partnerības līguma ietvaros, kā viena no prioritātēm pilsētas atkritumu apsaimniekošanas modernizācijas projektā ir atkritumu šķirošanas infrastruktūras paplašināšana, izveidojot ikvienam iedzīvotājam pieejamu un ērtu publisko šķirošanas konteineru tīklu, kā arī šķiroto atkritumu savākšanas laukumus. Projekta mērķis ir kvalitatīva Rīgas pilsētas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas sistēmas izveide, vienlaikus nodrošinot EP Direktīvas 2008/98/EK izpildi pilnā apjomā.  

Lai normatīvajos aktos noteiktajos termiņos nodrošinātu rīdziniekiem modernu un eiropeisku atkritumu apsaimniekošanas sistēmu un izvairītos no "atkritumu haosa", uzņēmums Tīrīga aicina nekavēties ar līgumu pārslēgšanu, atgādinot, ka visi esošie līgumi spēku zaudēs 14. septembrī.

Top komentāri

ļuļa
ļ
diena sacepusi kārtējo tīrīgu slavinošo rakstu. un ne vārda par to, ka šitais korumpētais sūda kantoris realitātē pat nepiedāvā šķirot atkritumus. katrā ziņā ne privātmāju iemītniekiem. daudzdzīvokļu mājām šķirotos atkritumus izvedīšot par brīvu, tikai konteineri gan būs par maksu jānomā. tā sacīt, rīgas vietējais OIK - maksāsiet visi, vai gribat, vai negribat, un maksāsiet tik, cik mēs no jums prasīsim.
mjā
m
Tīrīgas biznesa modelis ir balstīts uz to, ka atkritumu mašīnas, balstoties uz veciem RD noteikumiem, braukās pie privātmājām vismaz 2x biežāk kā šodien, bet visi papildus neefektīvie izdevumi būs jāsedz klientiem. Piemēram, ja pie manas privātmājas auto brauks 2x mēnesī, lai katrā reizē izvestu reāli tikai 0,05 vai 0,1kbm atkritumus, viena brauciena cena klientam būs 5.-, no kuriem 3-4 eiras būs par braucienu, bet tikai 1-2 eiras par atkritumu glabāšanu. Tātad klients apmaksās galvenokārt smago automašīnu braukāšana pa ielām, pārbaudot pustukšus konteinerus. To sauc par modernu sistēmu? Par "modernu" apkāšanas sistēmu gan.
ļuļa
ļ
un man vēl viens jautājums. kāpēc tīrīga neievieš normālu sistēmu, kad klients piezvana un paziņo, ka konteiners ir pilns un jāizved? nerunāsim pat par ārzemēm, tepat latvijas novados šāda sistēma lieliski darbojas un aiztaupa resursus liekai braukāšanai ar smagajām mašīnām.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vai Latvijai nepieciešami ārzemju studenti?

Latvijas universitātes, tāpat kā augstākās izglītības iestādes visā pasaulē, aktīvi strādā, lai piesaistītu ārvalstu studentus. Kādi ir galvenie iemesli, kāpēc augstskolas ir ieinteresētas ārva...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē