Mazzināmas vācu režisores triju stundu filma par meitas un tēva attiecībām – diez vai tas izklausās seksīgi nebeidzamo audiovizuālo plūsmu nogurdinātajam un neskaitāmu izvēļu izlutinātajam skatītājam. Jāsaka, arī es biju viena no tiem, kuri, izpētot šā gada Kannu festivāla konkursa programmu, šo filmu neizvirzīja par savu prioritāti, – neredzēju. Tālab arī īsti nespēju pievienoties starptautiskās preses uzkultajai jūsmai un daudzu savu ārzemju kolēģu absolūtajai pārliecībai, ka vācu režisores Marenas Ādes Tonijs Erdmanis būtu tas darbs, kuram pienākas Kannu festivāla svarīgākās balvas. Nevarēju piedalīties arī sašutuma vētrā pēc tam, kad kritiķu saslavētajai filmai tā arī netika neviena no galvenajām balvām – tik vien kā kritiķu piešķirtā.
Toniju Erdmani noskatījos pavisam nesen un satiku savu filmu – absolūto šā gada favorīti Eiropas darbu klāstā. Jā, jā, bija taisnība gan jūsmīgajiem filmas pielūdzējiem, gan viņu svētajām dusmām, kad Toniju Erdmani ignorēja smalkā Kannu festivāla žūrija... Labi, Kannu festivāls ir Eiropas kinopasaules naba, bet neba nabā sākas un beidzas viss. Šoreiz tā tiešām ir – pēc maijā notikušā Kannu festivāla Tonijs Erdmanis ir kolekcionējis balvas un atzinību. Sāksim ar filmas regālijām: Tonijs Erdmanis ir viens no trim Eiropas Parlamenta kinobalvas Lux kandidātiem, Toniju Erdmani par gada labāko filmu atzinusi pasaules kinokritiķu organizācija FIPRESCI, Toniju Erdmani kā reālāko nākamā gada Oskara saņēmēju min ietekmīgais amerikāņu izdevums Variety.
No 28. oktobra filmu Rīgā var noskatīties kinoteātrī Splendid Palace.
Šampanietis biznesa sievietēm
Kas ir Tonijs Erdmanis? Jancīgais vecis ar pluskainu parūku un brutālu žokli. Viņš sevi dēvē par kouču un konsultantu. Tonijs Erdmanis uzrodas kādā Bukarestes krogā un uzsauc šampanieti trim dārgi ģērbtām biznesa sievietēm. Vienai no viņām – atbildīgai ietekmīgas vācu konsultāciju kompānijas darbiniecei, vārdā Inese Konrādi –, ieraugot Toniju Erdmani, aizsitas elpa. (Un kā to nospēlē vācu aktrise Sandra Hillere!) Raupjajā liela auguma tēvainī, kurš stādās priekšā kā Tonijs Erdmanis, viņa atpazīst savu tēvu, par kuru tikko visai skarbi sūdzējusies draudzenēm.
Līdz brīdim, kad Ineses tēvs Vinfrīds Konrādi kļūs par Toniju Erdmani, gan notiks daudz kas – šķietami nenozīmīgas, sadzīviskas lietas. Vinfrīds, bijušais mūzikas skolotājs, aizies pensijā, viņam nomirs suns, un viņš impulsīvi dosies uz Rumāniju apciemot meitu – augstas klases biznesa darboni, kuras uzdevums ir restrukturizēt kārtējo Austrumeiropas uzņēmumu.
Kuras ir šīs filmas īpašās kvalitātes? Vispirms tie ir apbrīnojami precīzi radītie raksturi (režisore Marena Āde ir arī scenārija autore) un prasme strādāt ārkārtīgi sarežģītajā traģikomēdijas teritorijā. Kaut filmas nosaukums par galveno figūru liek uzskatīt aktiera Pētera Simonišeka atveidoto dubultvaroni – Vinfrīdu Konrādi/Toniju Erdmani –, filmas pamatu pamats un tās centrālā ass ir viņa meita – Inese, kuru izcili nospēlē Sandra Hillere.
Steidzīgas vizītes vecāku mājās, kuru laikā nemitīgi pa telefonu tiek kārtotas darba lietas (bizness!), garāmejoša paviršība cilvēciskajās attiecībās (jo nav taču spēka un laika), absolūta pārņemtība ar konkrēta biznesa mērķa sasniegšanu un dārgas, paskarbas izklaides kā vienīgā atjēgšanās no biznesa žurku skrējiena. Tāda dzīve.
Nevainojamos Boss kostīmos tērptās Ineses biznesa pasaulē un viņas dzīvoklī Bukarestē no Vācijas atbraukušais tēvs nekādi neiederas. Tēva un meitas attiecību modeļa izspēle beidzas ātri un ar krahu. Tad Ineses dzīvē ienāk Tonijs Erdmanis, kurš Inesei par mēmām šausmām ar baudu jandalē dažādos smalkos pasākumos. Šad tad uzdodoties par Vācijas vēstnieku, viņš maisās savai atvasei – konsultāciju haizivij – pa kājām, turklāt dēvē viņu par savu sekretāri.
Filmas režisore lieliski prot dozēt komisma un ekscentriādes dozu, kas šajā filmā nemitīgi ir klātesoša, ļaujot tai līdz pilnskanīgam absurdam izskanēt vien dažās epizodēs – un kas tās ir par epizodēm! Kulminācija tiek sasniegta Ineses dzimšanas dienas svinībās, ko grēks aprakstīt, jo ir vērts to redzēt. Turklāt filmas komisms un dramatisms organiski izriet no Ineses un viņas tēva rakstura, attiecībām un konkrētās epizodes dramaturģijas un vides. Pamatā darbība norisinās Bukarestē.
Nekas no notiekošā, neviena no Tonija Erdmaņa ekscentriādēm un neviens no viņa delverīgajiem izgājieniem, nešķiet sadomāts un piekabināts, jo Tonija jandalēšanai ir precīzs mērķis. Kaut arī sākotnēji loģisks šķiet Ineses brēciens, kas adresēts tēvam, kad Inese viņu ierauga kārtējā biznesa pasākumā: "Vai tu esi sajucis prātā?"
Nedaudz morāles
Neiztiksim bez morāles, jo, ja nu kāds ir sajucis, tā vispirms ir pasaule, kurā reālas cilvēciskas attiecības aizstājis karjerisms un darbaholisms. Atliek vien ieskatīties dziļāk, aiz glamūrā dzīvesstila un biznesa uzvarām... Tur ir salti un vientulīgi. Tā varētu uzskatīt gan Tonijs Erdmanis, gan viņu radījusī Marena Āde.
Marena Āde ir malacis! Tonijs Erdmanis ir kļuvis par viņas veiksmes kārti, kas licis iemācīties jaunas režisores uzvārdu kino procesu skenētājiem. Šī ir viena no oriģinālākajām, mūsdienīgākajām gada Eiropas filmām, kas precīzi notvērusi biznesa sievietes cilvēciskā dramatisma zonu. Turklāt Marena de lieliski lieto traģikomēdijas žanra iezīmes – bez forsēšanas, bez pārmērībām –, stāstot savu emocionāli tik iedarbīgo stāstu par meitas un tēva ceļu vienam pie otra. Starp citu, filma ir arī traki smieklīga.
Šī ir ideāla filma katrai ar darba uzvarām pārņemtai biznesa sievietei. Saņemieties un ļaujieties Tonija Erdmaņa provokācijām! Varbūt vēl nav par vēlu.
Tonijs Erdmanis*****
Toni Erdmann
Komēdija, drāma. Vācija, Austrija. 2016. Režisore Marena Āde
Lomās Sandra Hillere, Pēters Simonišeks, Mihaels Vitenborns