Viens no šī gada kinofestivāla Baltijas pērle viesiem bija pazīstamais krievu režisors Andrejs Zvjagincevs, kurš Rīgas skatītājiem piedāvāja savu jaunāko spēlfilmu Nemīlestība, kura 70. Kannu kinofestivālā ir izpelnījusies spāņu kinomeistara Pedro Almodovara vadītās žūrijas balvu. Latvijas kinomīļu papildu uzmanību šis kinodarbs ir piesaistījis ar to, ka vienu no lomām tajā atveido Jaunā Rīgas teātra aktieris Andris Keišs, kuru viņš ir nolūkojis latviešu kinorežisora Jura Poškus spēlfilmā Kolka Cool (2011) Minskā. "Man viņš šķita ļoti organisks, saturīgs, harmonisks un izteiksmīgs aktieris," pagājušā nedēļā notikušajā preses konferencē sacīja Andrejs Zvjagincevs.
Otra nedzirdēšana
Filma Nemīlestība ir stāsts par vīrieti un sievieti, kuri pēc vairāk nekā divpadsmit laulībā pavadītiem gadiem saprot, ka viņus nekas savstarpēji nesaista. Tiecoties atbrīvoties no mokošās pagātnes, viņi ir pilnībā pārņemti ar jauno dzīvi, kurā neatrodas vieta viņu dēlam, skumjajam un mazrunīgajam Aļošam, kurš kādu dienu pazūd. "Ja tu neiemīlies iecerē, tad ir bezjēdzīgi pie tās ķerties klāt – tas nav racionāls process, tā nav stratēģija, tā nav labākā scenārija izvēle konkrētajam laikam vai situācijai, tu vienkārši kādā brīdī uzduries tekstam, kas tevi ievaino un liek domāt par to un vēlēties to realizēt," akcentē kinorežisors, kurš ir sadarbojies ar scenāristu Oļegu Ņeginu.
Ģimenes tēma ir kļuvusi par neatņemamu Andreja Zvjaginceva daiļrades sastāvdaļu, jo tā ir iespēja ielūkoties cilvēka iekšienē, viņa uzbūvē. "Ģimene ir tā vieta, kur tu esi īsts – tev vienkārši nav iespējas cauru dienu uzlikt masku un censties izskatīties pieklājīgi. Tas ir tāds intīms attiecību dziļums pašam ar sevi un savu tuvāko, ka kļūst par ideālu telpu to izskatīšanai," domā kinorežisors, kura darbu sarakstā ir tādas spēlfilmas kā Atgriešanās (2003), Izraidīšana (2007), Jeļena (2011) un Leviatāns (2014), kas ir ieguvusi Holivudas ārvalstu preses asociācijas balvu Zelta globuss un tikusi nominēta Amerikas Kinoakadēmijas balvai Oskars.
Arī Andreja Zvjaginceva jaunākais kinodarbs Nemīlestība ir izpelnījies jūsmīgas atsauksmes gan no kritiķiem, gan no vienkāršajiem skatītājiem. Režisors atklāj, ka ir ielūkojies instagrammā, lai uzzinātu viņu domas par savu spēlfilmu, un šajās īsrecenzijās ir ieskanējušies ieteikumi to noskatīties visiem esošajiem vai topošajiem vecākiem un aicinājumi sākt sarunāties. Tā ir kā izšauta bulta, kas lido pretējā virzienā – par savu kinodarbu saka Andrejs Zvjagincevs. "Mēs runājam par nemīlestību, bet aicinām uz mīlestību," piebilst kinorežisors, kura filmā mobilās ierīces ir kļuvušas par kinodarba varonēm. "Man šķiet, ka visi šie gadžeti ir atklājuši to, kas mūsos vienmēr ir bijis un ir, – koncentrēšanos pašiem uz sevi, otra nedzirdēšanu, izsalkumu pēc informācijas un tā tālāk," uzskaita kinorežisors.
Ja pietiks degvielas...
Uz jautājumu, vai viņš tic mākslas darba ietekmei uz skatītāju, Andrejs Zvjagincevs atbild, ka mākslinieks ir kā Sīzifs, kurš veļ savu akmeni kalna virsotnē, no kuras tas veļas lejā. "Tu vel šo akmeni, jo tev nav citas izvēles – iespējams, ka kādam tas atvērs acis," norāda kinorežisors un atceras gadījumu, kad viena no aktrisēm naktī ir izlasījusi scenāriju, no rīta atnākusi uz provēm un teikusi: "Es izlasīju scenāriju un aizskrēju uz bērnistabu, apskāvu savu meitu, piespiedu viņu pie sirds un sacīju: piedod, man, piedod!", kas būtībā ir bijusi atzīšanās mīlestībā un sava veida solījums būt uzmanīgākai pret viņu nākotnē. Taču kopumā viņš uzskata, ka nē, ka cilvēks vispār ir ļoti inerta būtne. Viņš salīdzina cilvēka dzīvi ar lugu, kurā mēs esam saistīti ar citiem, un kādā brīdī mums šķiet, ka šie personāži, kas mūs ietver, slikti spēlē savas lomas. Ja nomainītu to atveidotājus, mūsu dzīves sāktu dzirksteļot.
"Tā ir mūsu ilūzija," uzsver Andrejs Zvjagincevs. Ja tu pats nemainīsies, tu turpināsi spēlēt tajā pašā izrādē, lai arī cik bieži tu mainītu lomu atveidotājus. Pat traģiski notikumi mūs var atstāt tajā pašā punktā, kurā esam bijuši pirms tam. "Ja tev pietiks tās degvielas, kas ielīs tevī kopā ar šausmām, kas var nobrukt pār tevi, kā filmā nobrūk pār Žeņu un Borisu, ja tu to izmantosi un izrausies no šī apburtā loka, tad tu esi spējīgs uz izmaiņām," uzskata kinorežisors.
Kas, kur, kad: kinofestivāls Baltijas pērle kinoteātrī Splendid Palace līdz 28. septembrim.