Kaut Trīra filma neatkārto šī režisora spēcīgāko darbu izaicinājumu, Melanholija ir vērā ņemams Eiropas kinodzīves notikums. Tāpat kā spāņu režora Pedro Almodovara filma _Āda, kurā dzīvoju _ (LA PIEL QUE HABITO), kuras pirmizrāde notika ceturtdien.
Nenoliedzami, šī spāņu
autora darbs ir viens no spēcīgākajiem konkursa programmas piedāvājumiem
– arī Pedro Almodovaram netipiska žanra – trillera izpēte.
Režisors, kurš pazīstams kā "augstās" un "masu" mākslas
miksētājs, seriālu cienīgas emocionalitātes un traģēdijas harmonisks
apvienotājs, melodrāmu meistars, jaunajā filmā ir sasniedzis
"eklektisma harmonijas" virsotnes. Kaut šī trillera dramatiskākajos
mirkļos var pasprukt arī smiekli, taču tie nemazina ne norišu, ne
spriedzes, ne arī tās jēdzienisko piesātinātību.
Filmas galvenais varonis dr.
Ledgards, ko spēlē Holivudā dzīvojošais spāņu aktieris Antonio
Banderass, ir ģeniāls ķirurgs, kurš savā mājas laboratoirijā
veic medicīniskus eksperimentus. Viņa elegantu dizaina priekšmetu
piepildītajā villā dzīvo arī jauna sieviete – gūstekne Vera.
Viņas identitāte un iemesli kālab Vera ir kļuvusi par ārsta
gūstekni, izrādās, – arī viņa eksperimentu upuri, ir filmas
pamatintriga. Tās atrisinājums ir šokējošs.
Katram no filmas varoņiem ir sava grēku nasta, zaudējumi un apsēstība
– vēlme atriebties. Banderasa atturīgi, intraverti spēlētais ārsts
ir zaudējis gan sievu, gan meitu – sieva guvusi smagus apdegumus
autokatastrofā un izdarījusi pašnāvību, nespējot samierināties
ar sakropļoto ķermeni. Viņas nāve ir sākums ārsta
apsēstībai ar ģenētiskiem eksperimentiem, kas ļautu radīt ādu
- līdzīgu un labāku par cilvēka ādu. Savukārt Ledgarda meitas
pašnāvība kļūst par ārsta atriebes iemeslu cilvēkam, ko viņš
vaino notikušajā – jaunam puisim, kas meiteni izvarojis.
Filmas vizuālā elegance,
arī sarežģītā laika hronoloģija, kas cilvēcisko kaislību, atriebes
un medicīnisko eksperimentu piepildīto sižetu padara par rafinētu
labirintu, vēlreiz apliecina Almodovara izcilību.
Almodovars ir režisors, kas savulaik radīja Banderasa straptautisko karjeru. Viņu satikšānās pēc 20 gadu pauzes vainagojusies ar spēcīgu Antonio Banderasa aktierdarbu, kuram darbs Almodovara filmā, ir atgriešanās mājās – Spānijā, pēc ilgas pauzes.
Pedro Almodovara filmas vairkkārt
ir ieguvušas balvas Kannu festivālā – Viss par manu māti (Todo
sobre mi madre, 1999), Atgriešanās (Volver, 2006).
Vairāk par Pedro Almodovara filmu lasiet Dienas sadaļā Kultūra (sestdien).
Kannu kinofestivāls noslēdzas svētdien – 22.maijā, kad tiks piešķirtas fetsivāla balvas – Zelta palmas zari.