Šodienas Kinooperatoru elitei paveicies - viņi visi ir Sīmaņa mācekļi.Filmas, kas ar savu operatora darbu paliks Latvijas kino Zelta fondā, apliecina kinooparatora Dāvja Sīmaņa seniora izcilo kompozīcijas un gaismas uzstādījuma prasmi, raksturo viņu kā smalku situācijas psihologu, perfektu žanru pazinēju un niansētu kadra dramaturgu.Dāvis Sīmanis (1942-2007) Rīgas kinostudijā sāka strādāt sešdesmitajos gados, kopā ar režisoru Imantu Brilu atklājot Rīgas poētiskā kino fenomenu vēl tā pirmsākumos. Valsts kinematogrāfijas institūta diplomu Dāvis Sīmanis saņēma 1970. gadā. 1974. gadā kopā ar režisoru Aivaru Freimani tapa pirmā starpžanru aktierfilma Latvijas kino vēsturē - Ābols upē, kas balstās uz improvizētu scenārija materiālu un tika filmēta autentiskā vidē. Gleznainākā no Sīmaņa filmām gan laikam ir Puika, no Jaunsudrabiņa Baltās grāmatas pārmantojot caurspīdīgu, gaišu cerību. 1977. gadā Freimaņa un Sīmaņa kopdarbs saņēma Lielo Kristapu kā Gada labākā aktierfilma.Aktierkino Dāvis Sīmanis ienes savu tēlaino operatora, režisora redzējumu galvenokārt Aivara Freimaņa un Arvīda Krieva filmās. 1984. gadā Lielā Kristapa skatītāju balvu saņēma Arvīda Krieva Aveņu vīns, Gada balvu par izcilāko profesionālo sniegumu filmā - arī kinooperators Dāvis Sīmanis.Ar Krievu Sīmanis kopā strādājis daudz, jo ar viņu ir interesanti, režisors pragmatiski neseko lineārajam filmas vēstījumam, ļaujot skatītājam kinooperatora acīm izzināt pasauli, kas apkārt, un to, kas dvēseles dziļumos vienmēr glabā kādu noslēpumu. Krievs ar Sīmani kopā filmējuši _Fotogrāfija ar sievieti un mežakuili, Ievas Paradīzes dārzs, Paslēpes, Man patīk, kad meitene skumst._Kinooperators Dāvis Sīmanis seniors kadru krāsas un gaismas to piesātinātajā iekšējā dramaturģijā komponē kā gleznas. Viņu saista režisori, kas eksperimentē ar ekrāna neierobežotajām vizuālajām iespējām, ar kino uztveri poētiskajā un filozofiskajā kontekstā. Kopdarbā ar Jevgēniju Paškēviču aktierfilmas Cilvēka dienas scenārija, tā sagatavošanas un filmēšanas periodā viņš režisoram blakus bija dienu un nakti. Deviņdesmito gadu sākumā tapa vairākas vizuāli spilgtas īsfilmas sadarbībā ar režisori Ilonu Brūveri, kas iekaroja Eiropas starptautisko kinofestivālu programmas. Sīmani fascinēja režisores autorkino vizualitāte un eiropeiskais domāšanas veids. Tandēms veidojis arī vairākus emocionāli un vizuāli piesātinātus pilnmetrāžas ekrāna darbus.Kinooperators Dāvis Sīmanis seniors pasauli uz ekrāna vairāk nekā 30 filmās ļauj mums ieraudzīt citādu. Nepabeigts palika darbs pie Arvīda Krieva Dancis pa trim, kur Sīmanis arī šogad Lielajā Kristapā nominēts kā Labākais operators. Latvijas Kinematogrāfistu savienība aicina uz tikšanos ar izcilā kinooperatora spilgtākajām filmu epizodēm 4. aprīlī plkst. 19 kinoteātrī Splendid Palace Dāvja Sīmaņa jubilejas atceres vakarā.
Notiks kinooperatora Dāvja Sīmaņa jubilejas atceres vakars
Kinoteātrī Splendid Palace 4. aprīlī notiks kinooperatora Dāvja Sīmaņa seniora 70 gadu jubilejas atceres vakars. Latvijā šodien ir sava kinooperatoru elite - Gints Bērziņš, Jānis Eglītis, Uldis Jancis, Andrejs Verhoustinskis, Sīmaņa dēls Dāvis uzaudzis ar kino. Un laikam Latvijā nav neviena aktīva kino profesionāļa, kas pie meistara nebūtu vēlējies stažēties.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.