Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā -2 °C
Daļēji saulains
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Līdzsvara meklējumi

Jaunais mākslinieks Toms Harjo stāsta par personālizstādi Aicinājums, aktiermeistarības studijām un kino aizkulišu valdzinājumu

Līdz septembra vidum Pāvilostā ir aplūkojama jaunā fotogrāfa Toma Harjo personālizstāde Aicinājums. Tas ir turpinājums viņa 2016. gadā aizsāktajai sērijai Patiesībā, kas bija eksponēta Laikmetīgās mākslas centrā Kim?. "Tā sākās, kad es grasījos absolvēt ISSP skolas divu gadu programmu laikmetīgajā fotogrāfijā un izvēlējos veidot šo projektu kā savu noslēguma darbu," stāsta Toms Harjo, kurš ISSP skolā ir mācījies pie Ivetas Vaivodes, Reiņa Hofmaņa, Andreja Granta, Arņa Balčus un Ievas Epneres.

 

Skats no malas

"Šī fotosērija ir refleksija par ticīga cilvēka – manā gadījumā Jehovas liecinieka – iespēju palikt uzticīgam principiem, ko izvirza garīgā mācība, un netikt atstumtam no pasaules, kas lielā mērā ir sekulāra," atklāj fotogrāfs. Viņš jaunākajā izstādē turpina savas pārdomas un ved skatītājus cauri līdzsvara meklējumiem starp šaubām un patētisku pārliecību, starp vientulību un vēlmi pēc piederības, ar saviem darbiem drīzāk uzdodot jautājumus nekā sniedzot atbildes. "Bieži vien šaubas ir ļoti auglīgas, jo tās liek caurskatīt savas ticības pamatus – pa ja tas nozīmē tos nobrucināt un uzcelt no jauna," norāda Toms Harjo.

Drīz pēc fotosērijas iesākuma mākslinieks ir ticis izslēgts no draudzes (tas nav bijis saistīts ar tapušajiem darbiem – I. A.), kur viņš ir pavadījis aptuveni divdesmit gadu. Tas ir raisījis vēl dziļākas pārdomas un devis iespēju paskatīties uz to ne tikai no iekšpuses, bet arī no malas. "Par spīti vēsumam, ar kuru es tajā laikā saskāros, tik un tā manī bija siltas jūtas pret šo kopienu, kurā nepastāv tāda lieta kā neviennozīmība. Tajā ir ļoti skaidrs, kas ir labs un kas ir slikts," atzīst Toms Harjo, kurš pēc pusotra gada atkal ir ticis uzņemts Jehovas lieciniekos.

Personālizstādē Aicinājums ir desmit jaunu darbu, kas kopā ar iepriekš tapušajiem attēliem ir aplūkojami Ernesta Šneidera laukumā, kurā skatītājs iekļūst riņķveida kustībā un atklāj fotosērijas stāstu pakāpeniski. "Izstādes dramaturģija veidota kā domas ceļojums caur prāta kaktiem," savā Instagram kontā raksta fotogrāfs, kura uzņēmumi ir papildināti ar klaviermūzikas skaņām un pavadošo tekstu gan par garīgo mācību, gan arī par grūtībām un izaicinājumiem, ar kuriem nākas saskarties tās sekotājiem (mākslinieks nerunā konkrēti par savējiem, bet par vispārējiem rituāliem – I. A.).

 

Pašizziņas process

Kopš pērnā rudens Toms Harjo studē aktiermeistarību režisora Alvja Hermaņa vadītajā kursā. "Tas ir būtisks solis pašizziņas ceļā, jo aktiermākslas studijas ir nepārtraukts darbs ar sevi un savu ķermeni. Fotogrāfijā es reflektēju caur uzņemto attēlu, bet šajā gadījumā tas ir nepastarpinātāk un notiek caur mani pašu," stāsta mākslinieks. Pieteikties studijām viņu ir mudinājusi iekšējo slūžu atvēršanas iespēja un vēlme darboties kopā ar konkrētiem pasniedzējiem – Jaunā Rīgas teātra māksliniecisko vadītāju un aktieriem, kuru prakses fundamentālais aspekts ir autorība.

"Pēc pirmā studiju gada ir sajūta, ka man nav ne mazākās jausmas, kāds ir Toms Harjo. Kas ir šis cilvēks, kurš slēpjas dziļi manī iekšā, jo ikdienā mēs tik nomainām mūsu ierastās maskas atkarībā no situācijas. Tās ir tavas ikdienas saliņas, kurās tu funkcionē. Šajā laikā nācies atzīt, ka būs jāvelk pilnīgi citādas maskas, un, cerams, sanāks pietuvoties tuvāk patiesajam "es"," uzskata topošais aktieris. Viņaprāt, aktiermākslas piedzīvojums ir ne tikai intelektuāls un ķermenisks, bet arī garīgs process, ko šī vide palīdz kultivēt.

Jau pagājušā gada novembrī Tomu Harjo līdzās citiem "jauniesauktajiem" varēja redzēt Alvja Hermaņa iestudējumā Kalpa zēna vasara. Sākums pēc rakstnieka Jāņa Akuratera stāsta motīviem. Par spīti pamatīgajai slodzei aktiermeistarības studijās, jaunais mākslinieks ir turpinājis nodarboties ar fotografēšanu (un videomākslu). "Tas man ir ļoti dārgs mākslinieciskās izpausmes veids, ar ko es nodarbojos jau vairākus gadus un ko nevēlos pamest. Šīs lietas papildina, nevis izslēdz viena otru," akcentē fotogrāfs.

 

Iemaņu asināšana

Toma Harjo pievēršanās vizuālajai mākslai ir notikusi ar grafisko dizainu, kam sekojusi fotogrāfija, – vidusskolas pēdējā klasē viņš ir izveidojis savu klasesbiedru un skolotāju portretus skolas vidē un izstrādājis dizainu absolventu gadagrāmatai. Līdzās savām fotosērijām mākslinieks rada arī pasūtījuma darbus. Viņš ir iemūžinājis Annas Vidulejas filmas Homo Novus un Jura Kursieša kinodarba Oļegs aizkulises, kā arī piedalījies platformas Latvijas literatūra kampaņā #esesmuintroverts, kas ieguvusi Latvijas Dizaina gada balvu 2019 un izpelnījusies rezonansi ārpus Latvijas.

"Pasūtījuma fotogrāfija ir palīdzējusi uzasināt manas tehniskās iemaņas, tāpēc joprojām ar to nodarbojos un novērtēju šo procesu, it īpaši, kad man iznāk sadarboties ar dažādām personībām, ar kurām es ikdienā, iespējams, nekad nebūtu saticies," uzsver Toms Harjo. Viņš stāsta, ka galvenokārt portretē cilvēka un vides mijiedarbību un īpaši izbauda aizkulišu fotogrāfiju. Tā ļauj skatītājiem ielūkoties sarežģītos mehānismos, kas palīdz radīt realitātes ilūziju, piemēram, kino. «Šie mehānismi galvenokārt ir pilnīga butaforija."

 

Skaņu ezeri

Tieši caur fotogrāfiju mākslinieks ir nonācis līdz videomākslai. ISSP skolas studiju laikā interneta vietnes Foto kvartāls redaktors Arnis Balčus ir uzaicinājis viņu darbā par savu asistentu. Pēc pusgada Toms Harjo ir sācis režisēt, filmēt un montēt īsfilmas par Latvijas māksliniekiem, kuri nodarbojas ar fotogrāfiju. Savukārt tieši pirms diviem mēnešiem viņš ir debitējis mūzikas videoklipu laukā. Fotogrāfs ir radījis grupas Ezeri kompozīcijas Ārā skaņu pasaules vizuālo ietērpu, kurā ir saplūdušas dažādas viņa mākslinieciskās intereses un jautājumi.

"Saistībā ar aktiermākslas studijām mani arvien vairāk interesē, kā fotogrāfija varētu kļūt par ķermeniskāku pieredzi – līdzīgu tai, kāda tika gūta, uzņemot šo videoklipu. Īpaši iedvesmojos, redzot operatora Bogumila Godfrejova darbu jau minētajā filmā Oļegs. Nevis uzlikt un atstāt kameru uz statīva, bet turēt savās rokās un skriet, ložņāt pa zemi un darīt tamlīdzīgas lietas. Tā ir sava veida deja ar filmējamo," saka mākslinieks. Viņš piebilst, ka šo pietuvošanās momentu subjektam var novērot arī viņa fotosērijas turpinājumā – sākumā tā pret varoņiem ir bijusi distancēta, bet tagad ir pietuvojusies sajūtai, ko nozīmē būt daļai no kopienas.

 

Toms Harjo

Izstāde Aicinājums

Ernesta Šneidera laukumā 11 Pāvilostā līdz 15. septembrim

www.pavilosta.lv

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja