Otrajā izstādē, ko Latvijas Nacionālais mākslas muzejs (LNMM) piedāvā cikla Paaudze ietvaros, apmeklētāji ieraudzīs Birutas Baumanes (1922–2017) 26 gleznas – mākslinieces novēlējumu muzejam. Kā nozīmīgākos dāvinājuma darbus jāmin Pašportrets naktī (1965), Lauku muzikants (1968), triptihs Bērnība (1983), Karuselis (1981) un Dzīres beigušās (1978), kā arī divas kompozīcijas no cikla Kāzas Latgalē – Saimnieces (1967) un Sievas (1967).
No 1941. līdz 1948. gadam Biruta Baumane bija Latvijas Mākslas akadēmijas Glezniecības nodaļas studente. Mākslas akadēmijā Birutai Baumanei izdevās mācīties no klasiskā modernisma pirmavotiem – Valdemāra Tones, Jāņa Liepiņa un Ģederta Eliasa, klāt pieliekot savu nevaldāmo temperamentu un esības prieku.
Zaļais un rozā ir Birutas Baumanes krāsas. Dzīves košums savaldīts plastiski skaidrā zīmējumā, eļļas krāsu mirdzums apslāpēts līdz plāna, gandrīz birstoša pigmenta struktūrai. Lakoniskā, reizēm skarbā glezniecības valoda laika gaitā būtiski nemainās, arī tematika saglabājas viena un tā pati – Kurzemes mazpilsētas vai Rīgas nomales ieliņas, zvejas ostas, lauku pirtis, svētki un cirks, portreti un klusās dabas. Īpaši ir sieviešu akti – sarkanas kadmija līnijas apvilkti, bez gaismēnām. Tie ir ne tikai modeļu studijas – tajos ielikta gan aizrautība ar formas plastiku, gan notiekošais ar pašu mākslinieci. Aktus var gleznot arī kā klusās dabas vai ainavas ar salšanu un vientulību.
Modeļi un draugu portreti, viņu acis un mutes – tie ir logi, pa kuriem nāk laukā viss cilvēks, notikums vai laiks, kurā bijis daudz prieka, mīlestības un skumjas. Pūderētās Arlekīnu, Pjero un klaunu sejas Birutu Baumani fascinē mūžam – balta seja, sarkanas, mēmas lūpas un acis ar bezcerīgu skatienu. Klauni ir arī pašportreti; viņi ir cilvēkos, bet vieni, kaunēdamies par savu vientulību.
Birutas Baumanes pirmā personālizstāde notika Mākslinieku namā Rīgā 1966. gadā, kopš tā laika sarīkotas vērienīgas izstādes Latvijā un ārvalstīs. Nozīmīgs izziņas avots pētniekiem ir gleznotājas sarakstītā grāmata Es dzīvoju (1995). Par autores daiļradi ir izdoti katalogi un albumi, kā arī Aijas Nodievas monogrāfija Dzīves krāsas (1991), bet 2010. gadā klajā nācis apjomīgs galerijas Daugava vadītājas Andas Treijas sastādīts albums ar vairāk nekā 400 mākslinieces darbu reprodukcijām.
LNMM izstāžu ciklā Paaudze uzmanība fokusējas uz 20. gadsimta otrās puses mākslu. Cikla programma, kas realizēsies no 2016. līdz 2020. gadam LNMM galvenās ēkas 4. stāva izstāžu zālē, iekļauj atsevišķas ekspozīcijas, veltītas tādām ievērojamām Latvijas mākslas personībām kā Daina Riņķe, Henrijs Klēbahs, Līvija Endzelīna, Gunārs Cīlītis, Rita Valnere, Aleksandrs Stankēvičs, Rūsiņš Rozīte un Gunārs Krollis.
20. gadsimta 50.–60. gadu jaunajiem veltītu izstāžu ciklu Paaudze aizsākusi Felicitas Pauļukas darbu izstāde.