Nākamajā ceturtdienā Prāgā sāksies 14. Prāgas Scenogrāfijas kvadriennāle, kas norisināsies līdz 16. jūnijam. Latvija tajā būs pārstāvēta ar divām izstādēm, kuras abas vieno vācu komponista Riharda Vāgnera klātbūtne. Viena no tām būs profesionāļu ekspozīcija ZRwhdZ, kuras nosaukums atšifrējas kā "Zum Raum hier wird die Zeit", kas tulkojumā no vācu valodas nozīmē "Par telpu šeit top laiks". Šī frāze izskan komponista pēdējā operā Parsifāls, kas pabeigta 1882. gadā. Izstādes autori ir mākslinieki Reinis un Krista Dzudzilo, kuriem Gurnemanca teiktais kalpojis par dramaturģisko pamatu viņu darbam, kas atgādina neskaitāmas reizes palielinātu mūzikas kastīti, kuru nevis iegriež, bet kura iegriež pati. Ja klasiskajā variantā tā ietilpst cilvēka plaukstā, tad mākslinieku interpretācijā cilvēks ietilpst mūzikas kastītē.
Šī instrumenta meistars ir Aleksandrs Maijers. Tā atskaņotās mūzikas autors ir komponists Krists Auznieks, kurš radījis četras minūtes un 33 sekundes garu kompozīciju, kas bezgalīgi atkārtojas. "Mūzika ir telpas balss. Šī balss dzimst caur zemi, gluži kā Bayreuth Festspielhaus, kur mūzika caur orķestra bedri, kas ietiecas zem proscēnija, ceļo pa vertikāli uz augšu, ievibrējot cilvēku un klusumu. Scenogrāfija dzimst darbībā, un tai ir dzīva daba. Dzīvības pazīme ir kustība, kas nebeidzas. Skatuve ir mehānisms, caur kuru rodas jauna pasaule. Telpa ir pasaule. Pasaule ir aplis. Aplis ir pilns sākuma un beigu, tie ir viens ceļš," raksta mākslinieki. Jāatzīmē, ka iepriekšējā Reiņa (kā scenogrāfa) un Kristas (kā kostīmu mākslinieces) sastapšanās ar Riharda Vāgnera daiļradi notika pagājušajā gadā, kad Latvijas Nacionālajā operā režisors Viesturs Kairišs iestudēja komponista operu Klīstošais holandietis.
Nepareizais rezultāts
Tieši pie šīs Riharda Vāgnera operas noritējis Latvijas Mākslas akadēmijas Scenogrāfijas apakšnozares studentu darbs šajā mācību gadā. Viņu veidotā Prāgas Scenogrāfijas kvadriennāles izstāde Jauns un Vāgners atspoguļos studiju procesa rezultātu, un tās uzmanības centrā būs mākslas darbs, tā autors un viņa radošās dzīves peripetijas.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena trešdienas, 29. maija, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!