Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 26. novembris
Sebastians, Konrāds

Dumpis bez liekuļošanas. Ralfs Eilands un Gatis Maliks aicina pastaigā pa Eduarda Veidenbauma pēdām

Mūziķis Ralfs Eilands un aktieris Gatis Maliks aicina pastaigā pa dzejnieka Eduarda Veidenbauma biogrāfijas un mūsdienu dzīves līkločiem.

Laikā, kurā dzīvojam, ar tam raksturīgo dezinformāciju, netaisnībām un tamlīdzīgām lietām ir īstais brīdis pievērsties dzejnieka Eduarda Veidenbauma (1867–1892) daiļradei, kas īpašu aktualitāti iegūst tieši šādos trauksmes pilnos mirkļos. Ko viņš par tiem teiktu? To pašu, ko XIX gadsimta izskaņā, – ir pārliecināts mūziķis Ralfs Eilands, kurš sadarbībā ar muzikālo apvienību Liepaja Music Orchestra un Liepājas teātra aktieri Gati Maliku ir radījis mūsdienīgu, digitālā formātā pieejamu, muzikālu dzejnieka dzīvesstāstu No Veidenbauma neaizbēgsi. Projekts izstrādāts programmas Latvijas skolas soma ietvaros. Tas adresēts skolēniem un pārējiem interesentiem.

"Veidenbaums bija dumpinieciski noskaņots un nemīlēja liekuļot. Ne tikai savā dzejā, bet arī raksturā viņš bija impulsīvs cilvēks un nekautrējās uzreiz reaģēt uz notiekošo," saka Ralfs Eilands, kurš ir jaunā audiovizuālā darba režisors un dzejnieka tēla atveidotājs.

 

Izskaties redzēts

Trīsdesmit sešas minūtes ilgā muzikālā dzīvesstāsta veidošanā radošā komanda ir izmantojusi citu komponistu iepriekš sacerētus skaņdarbus ar Eduarda Veidenbauma tekstiem apvienības Liepaja Music Orchestra vadītāja Jāņa Ivuškāna aranžējumā un oriģinālmūziku, kuras radīšanas procesā ir pieslēdzies arī Ralfs Eilands. Mūzika kopā ar dzeju un epizodiskiem mēmā kino fragmentiem uzbur Eduarda Veidenbauma pasauli.

Līdz mūsdienām ir saglabājušās tikai dažas vizuālas liecības par dzejnieku – fotogrāfija un studiju biedra Aleksandra Dauges zīmēts šaržs, kurā ir attēlots, kā Eduards Veidenbaums divdesmit piecu grādu salā, ģērbies vasaras mētelītī, ar papirosu zobos un ap kaklu sešas reizes aptinis lielu sarkanu šalli, iet pa Tartu ielu.

Izklausies redzēts! – Ralfs Eilands jau pirms vairākiem gadiem TV3 pārvērtību raidījumā pārliecināja ar savu spēju iejusties dažādos tēlos. "Draugu un studiju biedru apraksti par Eduardu Veidenbaumu kopā ar mākslinieces Madaras Pilipas-Matisones sadabūtajām viņam raksturīgajām acenēm un citiem aksesuāriem, kā arī mēmā kino pieļautā, bieži vien humoristiskā pārspīlētība man palīdzēja nospēlēt šo lomu, kurā esmu līdzīgs Eduardam Veidenbaumam, bet neesmu izspļauta viņa kopija," sarunā ar KDi stāsta Ralfs Eilands. Viņš pats mēmā kino specifiku ir iepazinis caur leģendārā aktiera un režisora Čārlija Čaplina darbiem.

Mūziķis piebilst, ka tieši pandēmijas izraisītie ierobežojumi ir mudinājuši izmēģināt kaut ko jaunu un izpausties mēmā kino valodā. Ralfs atzīst, ka ilgojas pēc vecajiem labajiem koncertiem ne tikai kā mūziķis, bet arī kā klausītājs: "Koncerti ļauj sajust blakus sēdētāja vai stāvētāja ķermeņa siltumu, lēkāt mūzikas ritmā un dzirdēt skaņas, kas plūst no visurienes – gan no skatuves, gan no zāles."

 

Tiešs trāpījums

Stāstnieka loma projektā ir tikusi uzticēta Liepājas teātra aktierim Gatim Malikam. "Zinot, cik eksplozīvs ir Ralfs un viņa mūzika, bija vajadzība pēc kāda mierīgāka cilvēka viņam blakus. Šajā gadījumā tas biju es," atklāj aktieris. Gatis Maliks ar Ralfu tuvāk ir iepazinies pirms pieciem gadiem režisores Lauras Grozas izrādes Ziloņcilvēks iestudēšanas laikā un uzturējis komunikāciju arī vēlāk. "Visu pagājušo vasaru Ralfs kopā ar ģimeni nodzīvoja Liepājas pusē un vienā no kopīgajiem šašlika vakariem izmeta šo ideju, kurai es neapdomīgi piekritu," smejas Gatis Maliks un izceļ mūziķa drosmi šajā projektā iejusties cilvēka orķestra lomā. Par sadarbību ar Ralfu Eilandu viņš stāsta: mūziķa režijas noteiktajos rāmjos ir bijis daudz vietas improvizācijai, un filmēšanas process ir noticis nepiespiestā atmosfērā mazliet noskrandušā, bet ļoti mīļā Liepājas bārā. Runājot par savu saskarsmi ar Veidenbaumu, aktieris atceras, ka pirms vairākiem gadiem Muzeju naktī ir lasījis viņa dzeju un jau apzinātāk nekā skolā piegājis tekstam. "Veidenbauma dzejoļi nekad nezaudēs nozīmīgumu, jo viņš runā par universālām tēmām, bet ir brīži, kad tie ir aktuālāki nekā citkārt, un šis ir tas brīdis," uzskata Gatis Maliks. "Ja atvērtu viņa krājumu un atšķirtu jebkuru lapaspusi, visticamāk, tas būtu tiešs trāpījums mūsdienām."

Covid-19 pandēmijas pirmā viļņa laikā Gatis Maliks kopā ar dramaturģi Rasu Bugavičuti-Pēci sāka Liepājas teātra raidierakstu Pīpētavas sarunas. Tikko viņi ir ierakstījuši divpadsmito epizodi ar Liepājas aktieru kursu, kas pēc pusgada beigs studijas un ienāks Liepājas teātrī. "Mums ir interesanti veidot šo podkāstu, un atgriezeniskā saite motivē turpināt un raisa sajūtu, ka neesi lieks," uzsver aktieris. Pa šo laiku viņiem ir izveidojusies noteikta klausītāju bāze, un ir padomā vēl daudzi cilvēki, ar kuriem labprāt aprunātos par situāciju valstī un teātrī, kurā nekas nav apstājies.

Pagājušajā nedēļā līdz pirmizrādes gatavībai ir nobriedis režisora Dmitrija Petrenko veidotais stāsts par prieka meklējumiem 1 000 000 labu lietu. "Kad Liepājas teātris tiks vērts vaļā skatītājiem, būs daudz jauna un, cerams, arī aktuāla, ko skatīties, jo teātra atvilktnītes pamazām piepildās," saka aktieris.

Darbu No Veidenbauma neaizbēgsi var noskatīties savā viedierīcē, iegādājoties tiešsaistes biļeti Bezrindas.lv (EUR 4,99).  

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja