Izpildītāji jauni, dziesmas — ne pārāk
Pēdējā laikā arvien izteiktāka kļūst tendence, ka jaunie izpildītāji ieraksta dziesmas ar laika patinu. Vasaras sākumā tika izdots Jenny May albums Nāk nakts, kura tituldziesmas jaunā versija, kas ieskaņota kopā ar līvu Jāni Grodumu, joprojām skan pāris radiostacijās, pa atsevišķam koveram iedziedājušas arī Aisha, Ginta Ēķe, puišu grupa Latte un citi. Tikko kā publikas vērtējumam nodots jaunā dziedātāja Jāņa Moiseja pirmais soloalbums Šķiršanās blūzs. Arī J.Moiseja jaunajā albumā tikai pāris dziesmu ir "pirmā svaiguma" kompozīcijas — lielāko albuma daļu veido pirms vairāk nekā desmit gadiem sacerēti hiti, kas acīmredzot izdevējam šķituši joprojām aktuāli — līdz ar Ulda Marhilēviča un Ainara Mielava deviņdesmitajos gados sarakstīto Līdzās tev albumā iekļauta Imanta Kalniņa dziesma Viņi dejoja vienu vasaru no kinofilmas Četri balti krekli, albumā dzirdamo melodiju autoru vidū — Raimonds Pauls, Mārtiņš Brauns, Aigars Voitišķis… Izdevējs Guntars Račs (Mikrofona ieraksti) atzīst, ka jauna repertuāra trūkuma laikos vecie pārlikumi izrādījušies ejoša lieta, taču norāda, ka drīzumā situācijai vajadzētu mainīties: "Šīs ir labo laiku sekas. Jo labajā laikā komponisti un dzejnieki nodarbojās ar nekustamā īpašuma pārdošanu. Es runāju nopietni. Tikai tagad parādās tendence atkal radīt jaunas dziesmas. Pateicoties krīzei. Un rezultāti būs nākamajā gadā."
Personīgas atvadas
Jānis Moisejs (22) uzsver, ka viņam patīkot izpildīt pazīstamas dziesmas koncertos: "Ir forši, kad klausītāji dzied līdzi." Viņš arī norāda uz piemēriem vēsturē — arī Frenks Sinatra izpildījis tolaik jau plaši pazīstamās Great American Songbook melodijas. Taču, lai arī dziesmas, kas iekļautas jaunajā albumā, iepriekš dziedājuši citi mākslinieki, Šķiršanās blūzs Jānim esot krietni personīgāks nekā senāk kopā ar Lieni Šomasi ieskaņotais, zelta diska statusu ieguvušais albums Pasaule ir skaista. Izrādās, atvadas viņam aktuālas — puisis dodas uz Šveici, kur studēs ekonomiku.
Viss albums būvēts, balstoties uz izjūtām. Kopā ar G.Raču noklausīti vairāki pagājušā gadsimta nogalē tapuši hiti, un no tiem radīts stāsts. "Gribējās izstāstīt vienotu stāstu par attiecībām," albumu raksturo J.Moisejs. Viņš norāda, ka ne vienmēr tā ir mīlestība, taču albums ir emocionāli piesātināts. Radīt nepieciešamo auru esot palīdzējusi arī apgūtā aktiermeistarība — analizēta katra dziesma, tai radīts nepieciešamais tēls. "To visu laidu caur sevi, radot citu starojumu," dziedātājs atklāj. Pats pagaidām dziesmu rakstīšanai nopietni pieķēries vēl neesot, publiskota tikai viena dziesma — apvienības Galvu mednieki ekonomiskajai krīzei veltītā Iekšzemes kopprodukts. Taču dziedātāja fani var neskumt par viņa došanos prom no Latvijas — J.Moisejs sola ik pēc pāris mēnešiem nodziedāt pa koncertam dzimtenē, Ziemassvētkos pat būšot īpaša programma!
Atmiņas un pārprodukcija
"Tas ir vieglais ceļš, varbūt pat pārāk viegls," tendenci reanimēt dziesmas, kas reizi jau "izšāva", komentē mūzikas izdevniecības Platforma Music vadītājs Rimants Liepiņš. "Tas liecina par to, ka jauno izpildītāju ir pārāk daudz, lai kāds spētu tiem saražot kvalitatīvu materiālu. Pārprodukcija," — tā R.Liepiņš. Savukārt mūzikas producents Juris Millers min citus iemeslus — viņaprāt, jaunajam māksliniekam vispirms svarīgi sevi pierādīt, izpildot pazīstamas dziesmas, un tad jau komponists rakstīs skaņdarbus tieši viņam. Kā piemēru J.Millers nosauc Gintu Ēķi: karjeras pirmsākumos viņa dziedāja jau populāras Zigmara Liepiņa dziesmas, tad vēlāk tapa darbs tieši viņai kopā ar Igo — duets Tai ielā, kas izskanēja koncertuzvedumā Kapteiņu stāsti.
Komponists Mārtiņš Brauns, kura dziesmas joprojām ieraksta no jauna, ar prieku klausoties katru savādāku savas melodijas interpretāciju un vērtējot, kā katrs dziedātājs viņa mūzikā ieliek sevi. Izrādās, reiz pat neesot pazinis kādu savu dziesmu. "Neesmu burta kalps, kurš cer, ka viss tiks izpildīts precīzi tā, kā esmu uzrakstījis," uzsver M.Brauns.
Vēlme no jauna ieskaņot agrāk tapušas dziesmas nav tikai šī laika iezīme, uzsver muzikologs Mārtiņš Boiko. Pat mūzikas vēsturē pastāv tāds jēdziens kā evergreen — hiti, kas varbūt uz brīdi pazūd no publikas redzesloka, taču vēlāk aktualitāti nezaudē ilgi. "Tāda parādība ir saistīta ar lielas publikas daļas nostalģiju pēc laika, kad ekonomiskie apstākļi varbūt nebija tik labi, taču emocionāli pilnvērtīgāki," uzskata M.?Boiko. Un ar intuīciju bagātāki vai apķērīgāki mūzikas izdevēji šīs sajūtas uztver un rada produktu, kas tieši tobrīd nepieciešams daļai auditorijas, skaidro M.Boiko.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.