Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 19. decembris
Sarmis, Lelde

Filmas Trambo recenzija. Rēgu rakstnieks

Filma Trambo – intriģējošs un izzinošs ieskats sarežģītā Holivudas vēstures posmā

Tēmai "kino par kino" ir pamatīgas tradīcijas. Holivuda, šīs industrijas pašpietiekamā pasaules naba, ir radījusi materiālu filmām, kas kļuvušas ne tikai par kāda konkrēta Holivudas posma restaurāciju, bet arī par fonu cilvēku kaislībām un vēsturiskiem procesiem. Konkurence te ir pamatīga. Iespējams, labākā XXI gadsimta filma par Holivudu ir Deivida Linča šedevrs Malholandas ceļš/Mulholland Dr. (2001) – stāsts par kaislībām un Holivudu, kas spēj izšķīdināt cilvēka identitāti, likt zaudēt tam saprātu un patību.

Ja dodamies tālāk vēsturē, neiztikt bez klasiskā film noir darba Sanseta bulvāris/ Sunset Blvd. (1953) – filmas par kompromisiem ar sirdsapziņu Holivudas naudas un slavas vārdā, kuru rezultātā galvenais varonis – jauns scenārists – kļūst par līķi neprātīgas kinodīvas baseinā... Stilā un noskaņā kaut kur pa vidu šīm filmām atrodas brāļu Koenu Bārtons Finks/Barton Fink (1991) – melnā humora un sirreālisma elementu piepildīta traģikomēdija par jauna scenārista gaitām Holivudā. Starp citu, arī jaunākā brāļu Koenu filma Sveicināts, cēzar!/Hail, Caesar!, kura Rīgā ir gaidāma 19. februārī, ir veltīta zelta laikmeta Holivudai. Filmas pieteikums ir daudzsološs, tās pirmizrāde notiks Berlīnes festivālā – Sveicināts, cēzar! ir festivāla atklāšanas filma.

Raganu medības

Kāds tam visam sakars ar Trambo? Arī tas ir stāsts par Holivudu – konkrētu cilvēku, slaveno scenāristu Daltonu Trambo, un dramatisku Holivudas vēstures posmu. Aukstā kara gados nesenie sabiedrotie Otrajā pasaules karā – PSRS – un komunistiskā ideoloģija kļuva par ASV kaismīgi apkarotu bubuli. ASV plosījās raganu medības, kuru mērķis bija atklāt komunistiskajām idejām simpatizējošos un izolēt viņus no iespējas pārraidīt šīs idejas plašām masām. Kino kā ļoti nozīmīgam masu komunikācijas līdzeklim un spēcīgam ideoloģiskajam ierocim tika pievērsta skrupuloza uzmanība. Darbu sāka īpaša Antiamerikānisko aktivitāšu komiteja, kuras mērķis bija apkarot komunistiskajām idejām simpatizējošos kino darbiniekus.

Melnie saraksti, aizliegums strādāt un cietumsodi, kas smagi skāra arī Holivudas industriju – vismaz 300 kino profesionāļu tika iekļauti melnajā sarakstā –, nenoliedzami atstāja iespaidu uz Holivudu un Amerikas kultūru. Cietumsodu izcieta ne tikai Daltons Trambo, bet arī literāts un scenārists Dešils Hemets un citi, daudziem scenāristiem tika aizliegts strādāt kino jomā, daudzi režisori (viņu vidū Orsons Velss, Džozefs Louzijs, Žils Dasēns) bija spiesti doties strādāt uz Eiropu.

Antiamerikānisko aktivitāšu komiteja kā represīvs mehānisms darbojās ar vairākiem piegājieniem – pirmais nopratināšanas vilnis Holivudas profesionāļus skāra 1947. gadā, sekoja otrais vilnis 1951. gadā. Trambo krita par upuri jau 1947. gadā, jo atteicās liecināt, viņaprāt, absurdajā Kongresa Antiamerikānisko aktivitāšu komitejā un denuncēt savus kolēģus.

Kā 1979. gadā atzīmējis režisors Džozefs Louzijs – 50. gados Holivuda izjuta Trūmena atombumbas un Antiamerikāniskās komitejas darbības sekas un sāka apjēgt "amerikāņu sapņa absolūto nerealitāti".

Kabinets vannas istabā

Daltonu Trambo (1905–1976) pelnīti dēvē par vienu no 30.–50. gadu labākajiem Holivudas profesionāļiem. Viņš ir viens no tiem, kurš ideoloģisko uzskatu – drīzāk politisko simpātiju – dēļ zaudēja darbu un faktiski iespēju uzturēt ģimeni. Tomēr Trambo izrādījās dzīvelīgs un sīksts, viņš atrada izeju – strādāja ar pseidonīmiem, par sīknaudu, rakstīdams scenārijus lētām mazu studiju filmām. Viņš "dragāja" tos dučiem, sēdēdams vannā, kuru bija pārvērtis par darba kabinetu (šo izdzīvošanas darbu vidū ir arī tagad par kulta filmu uzskatītais film noir Ieroču trakums/ Gun Crazy, 1950). Līdzās šiem niekiem laiku pa laikam Daltonam Trambo bija iespēja rakstīt kādai no lielajām Holivudas studijām, slēpjoties aiz citu scenāristu ideoloģiski nevainojamajiem stāviem.

Scenāriju filmai Romas brīvdienas/Roman Holiday (1953) – brīnišķīgajai romantiskajai melodrāmai par princesi brīvdienās ar Odriju Hepbernu un Gregoriju Peku –, kas kļuvusi par absolūtu 50. gadu kino klasiku, Trambo rakstīja kā ēnu rakstnieks, un arī Oskaru par šīs filmas scenāriju sākotnēji saņēma pavisam cits cilvēks. Taisnība tika restaurēta, un Trambo piešķirts Oskars par Romas brīvdienām pēc viņa nāves 1993. gadā.

Savukārt Oskars par filmas Drosmīgais/ The Brave One (1956) scenāriju nonāca pie "nepazīstama scenārista"Roberta Riča – aiz šī pseidonīma slēpās Trambo. Viņa vārds un uzvārds filmu Exodus un Spartaks titros parādījās tikai 1960. gadā, kad ASV pierima raganu medību histērija.

Krāšņie otrā plāna tēli

Filma ir korekta drāma, kas stāsta par Daltona Trambo biogrāfijas sarežģītāko posmu, iezīmē 50. gadu Holivudu un Amerikas sociālpolitisko fonu, kā arī ieskicē Trambo pašaizliedzīgās ģimenes vidi (sievas lomā – Daiena Leina). No stilistiskā aspekta – filma veidota klasiskajā Holivudas stilā kā vēsturiska, biogrāfiska drāma ar labi nostrādātām vides detaļām un lielisku aktieri Braienu Krenstonu Daltona Trambo lomā. Par to arī pelnīta Oskara nominācija – kaut sacensībā ar Leonardo di Kaprio viņa izredzes ir knapas.

Filmā krāšņi izzīmēti otrā plāna tēli – spilgtas Holivudas personības. Teiksim, Heda Hopere, kuru spēlē Helēna Mirena, – ietekmīga žurnāliste, tenku sleju autore un Holivudas aprindu privātās dzīves hroniste, kurai bija miljoniem liela auditorija. Šai sievietei, kura turēja roku uz Holivudas pulsa, piemita intrigantes talants un kaismīgs naids pret komunistiem vai vismaz tiem, kurus ASV par tādiem uzskatīja. Trambo bija viens no Hedas Hoperes kaismīgā naida iemesliem un viņas nežēlīgo intrigu upuriem. Dramaturģiski šis ir viens no nozīmīgākajiem filmas tēliem tūlīt pēc Trambo.

Mazāka, taču nozīmīga vieta atvēlēta Edvardam G. Robinsonam (lomā Maikls Stālbergs) – aktierim, kurš kinovēsturē ir palicis kā viens no iespaidīgākajiem gangsterlomu tēlotājiem 30. gadu filmās. Trambo viņam ir citi izaicinājumi – viņš pinas kompromisu cilpās, savus uzskatus nomainot pret iespēju saglabāt darbu. Filmā pavīd leģendārā vesternu zvaigzne Džons Veins (Deivids Džeimss Eliots), aktieris Kērks Duglass (Dīns O’Gormens) un režisors Oto Premingers (Kristians Berkels) – viņiem abiem ir liela loma Daltona Trambo reabilitācijā.

Filmu novērtēs tie, kurus saista vēsture – un īpaši Holivudas vēsture.

Trambo/Trumbo ****
Biogrāfiska drāma. ASV. 2015.
Režisors Džejs Roučs Lomās Braiens Krenstons, Daiena Leina, Helēna Mirena, Maikls Stālbergs u. c. 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja