Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +8 °C
Apmācies
Piektdiena, 8. novembris
Agra, Aleksandra

Janičeka skola un Vaska patiesība. Recenzija par skaņdarbu Epifānija

Varbūt tas skan neglīti vai savā ziņā pat neētiski, taču mūsu komponistu Pēteri Vasku daudzi kolēģi, mūsdienu komponisti, var tikai apskaust. Par to, ka, nepretendējot uz pārsteidzošu novitāti jaunās mūzikas sarežģītībā un ievērības cienīgām intelektuālajām konstrukcijām, viņš var atļauties rakstīt tik vienkārši, emocionāli un patiesi. No sirds. Turklāt darīt to savā dzimtajā valodā - skaidri sajūtamā latviskā intonācijā, latviešu tautas dziesmā.

Nespēlēties, bet spēlēt uz dvēseles stīgām, lai cik tas kādam šodien liktos vecmodīgi vai banāli. Tieši šī radošā atļaušanās mūzikā vienkārši atvērt sirdi, ar ko uzrunāja Pētera Vaska Epifānijas pirmatskaņojums Latvijā, bija Rudens kamermūzikas festivāla noslēguma koncerta galvenā virsvērtība.

Skaņdarbs ir veltījums tuvam komponista draugam un domubiedram, pašlaik smagas slimības skartajam diriģentam Juham Kangasam, un piedzīvoja pirmatskaņojumu šovasar Kokolā. Taču savā izteiksmē un noskaņā (ne ārējā līdzībā, diatonikas un stīgu instrumentu izmantojumā, bet gan iekšējā būtiskā saskarsmē, arī ar tautas dziesmu) tā sasaucas ar kādu krietni senāku P. Vaska opusu - Musica Dolorosa (1984) stīgu orķestrim, muzikāliem atvadu vārdiem komponista māsai. Pagājis jau vairāk nekā gadsimta ceturksnis, bet vēl tagad atmiņā, kā to spēlēja toreizējais Latvijas Filharmonijas kamerorķestris. Iespējams, līdzīgi kāds pēc desmit vai divdesmit gadiem atcerēsies pirmoreiz dzirdēto Epifāniju, ko viesa - Zalcburgā dzimušā un izglītotā ungāru vijolnieka un vienlaikus atskaņojuma vadītāja Aleksandra Janičeka - vadībā atskaņoja orķestris Sinfonietta Rīga.

Visā Pētera Vaska daiļrades kontekstā pat liekas, ka tieši kamerorķestris ir viņa īstā pasaule. Tāds paplašināts, skanīgāks, spēcīgāks stīgu kvartets, kurā viņš prot iedarbīgi uzrunāt un skart ar visvienkāršākajiem izteiksmes līdzekļiem.

Jaunais Pētera Vaska skaņdarbs «iekomponējās» sava veida sēru skaņdarbu programmā, kurā to sagatavoja koncerta pirmajā daļā dzirdētā, nebūt ne skaudrā vai skumjā, drīzāk gan eleganti liriskā, tomēr par Sēru simfoniju dēvētā Vīnes klasiķa Jozefa Haidna simfonija (mi minorā, Hob. I:44) un XX gs. vācu komponista Karla Amadeja Hartmaņa vijoļkoncerts Concerto funebre - ļoti komplicēts, gan solistam gan arī orķestrim grūts skaņdarbs, kurā caur asociāciju un nepielūdzamas dzīves realitātes muzikālo atveidu režģi uzrunā primāro žanru, - (sēru) marša un korāļa līdzsvarojošais pretspēks. Kontrastam - vēl viena J. Haidna simfonija, kuras dažas ieskaņas (t. s. apodžatūras) vienai no tēmām 1. daļā laikabiedriem nez kādēļ atgādinājušas vistas klukstēšanu (nebeidzamā vēlme definēt, ko mūzika stāsta, arī «piestiprinājusi» simfonijai birku uz mūžīgiem laikiem: Vista!). Abu Haidna simfoniju interpretācija rādīja, ka orķestris atkal baudījis būtisku skolu: tik eleganti, precīzi, vienoti, jūtīgi un stilam atbilstoši tas muzicēja ar A. Janičeku pie pirmās vijoles pults. Manuprāt, tas ir vēl daudz būtiskāk nekā tad, ja te būtu atbraukusi un atmirdzējusi kāda mūzikas zvaigzne, atstājot visu citu sava spožuma ēnā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja