Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Alvim Hermanim Vīnes Burgteātrī tapis iestudējums film noir stilistikā

Maijā prese kāri pārtvēra ziņu par režisora Alvja Hermaņa dusmām, Vīnes Burgteātrī izraidot no lugas Tālā zeme/Das weite Land mēģinājuma narcistiski uzpūtīgo zvaigzni Klausu Brandaueru. Aktieru ansamblis solidāri uzgavilēja - beidzot!, bet teātra vadība iecietīgi ļāva turpināt Artūra Šniclera lugas mēģinājumus jau ar citu aktieri galvenajā lomā - Pēteri Simonišeku.

24. septembrī notika A. Hermaņa iestudējuma pirmizrāde. A. Hermanis iekšēji irstošās laulības portretu slēdzis film noir estētikā (viņš arī telpas autors), pirmajiem recenzentiem liekot meklēt paralēles ar tādām kino klasikas pērlēm kā Pilsonis Keins un Vertigo.

Teātra kritiķis Normunds Naumanis Dienas portālam pastāstīja, ka A. Hermaņa izrāde izraisījusi pamatīgu lokālo skandālu – lielākā daļa vācu kritiķu to slavē, austriešu kritiķi nogaidoši klusē. Intrigas, kas notiek uz skatuve, notiekot arī skatītāju rindās.

„Pirmo reizi saskāros ar ko tādu,” saka N. Naumanis, piebilstot, ka izrāde savā ziņā izraisījusi boksēšanos starp Klausu Brandaueru, kas sākotnēji bija izvēlēts galvenajai lomai, bet kuru A. Hermanis atraidīja, un Pēteri Simonišeku, kas izrādē atveido galveno lomu.

N. Naumanis uzsver, ka Artūra Šniclera luga ir viens no neatklātiem 20. gadsimta šedevriem – smalks darbs, estētiska provokācija. „Izrāde ir rafinēta, smalka, nedaudz perversa, jo tajā atainotā sabiedrība ir dīvaina. [Zigmunds] Freids no sajūsmas varētu griezties kā vilciņš, jo viņa psihodēliskie joki izrādē atklājas kā uz delnas,” norāda N. Naumanis, atzīstot, ka izrāde atstāj ļoti nepatīkamu sajūtu par Vīnes sabiedrību. „Bet Hermanis lugas darbību no 20. gadsimta desmitajiem gadiem pārcēlis uz 40. gadiem, turklāt padarījis to abstraktu – lugas darbība varētu norisināties jebkurā sabiedrībā, tās portrets ir vispārināts,” saka N. Naumanis.

Viņš uzslavē A. Hermani par izrādē konsekventi ieturēto stilu. „Hermanis ir ļoti iedziļinājies film noir stilistikā. Izrādē visu laiku skan mūzika no filmām, tajā skaitā no film noir klasikas Trešais cilvēks un Kasablanka. Aktieriem ir brīnišķīgi kostīmi, uz skatuves ir fantastiskas dekorācijas - tās vien izmaksājušas 300 000 eiro, kas ir viena Latvijas teātra pusgada budžets. Vizuālā bilde ir ļoti skaista, piemēram, kādā epizodē uz skatuves parādās astoņas vienādas blondīnes pilnīgi identiskos pelēkos kostīmos. Kas svarīgi, izrādē ir tikai pelēkā un melnā krāsa, un pavisam nedaudz balts sniegs,” stāsta N. Naumanis.

Recenziju par A. Hermaņa iestudējumu Tālā zeme Vīnes Burgteātrī lasiet piektdien Kultūras Dienā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja