Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji iztērē 350 miljonus, nepiemērojot iepirkumu likumu

Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji, no kuriem liela daļa ir valstij piederoši, pērn izlietojuši 355 miljonus latu, nepiemērojot iepirkumu likumu un nepublicējot paziņojumus Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapā, svētdienas vakarā ziņo Latvijas televīzijas raidījums de facto.Ostām, lidostām, pasažieru pārvadātājiem, dzelzceļa uzturētājiem, gāzes un elektrības kompānijām ir īpašs iepirkumu likums.

Taču likumu var nepiemērot, ja summas ir zem noteikta sliekšņa – 3,5 miljoniem latu būvdarbiem, 283 tūkstošiem latu precēm un pakalpojumiem. Šādi "zemsliekšņa" iepirkumi pērn bijusi trešā daļa no visiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumiem."Galvenā prasība bija pieredze un sertifikāts, kas mums ir. Sarēķinājām un iesniedzām," saka Sandis Riekstiņš, Limbažu melio īpašnieks, kurš šovasar saņēma uzaicinājumu piedalīties Latvijas Dzelzceļa meitaskompānijas. LDz infrastruktūra cenu aptaujā par novadgrāvju ierīkošanu blakus sliedēm. LDz infrastruktūra lūdza Limbažu melio samazināt piedāvājuma cenu, ko pretendents arī izdarīja – 136 tūkstošu vietā prasot 109 tūkstošus. "Tad mums atsūtīja vēstuli, ka mūsu piedāvājums neatbilst prasībām. Bez paskaidrojuma. Tas būtu tas pats, kā teikt, - mums nepatīk jūsu uzvārds," sašutis ir uzņēmējs._LDz infrastruktūra _uzskata, ka tai nav pienākums skaidrot izslēgšanas iemeslus. Lai piedalītos cenu aptaujā, pretendentiem jāparakstās, ka viņi saprot, ka kompānija to var nedarīt. Pēc Limbažu melio intereses dzelzceļa kompānija tomēr atbildēja, ka pirmajā piedāvājumā nav iesniegtas pietiekami detalizētas tāmes. Otro piedāvājumu LDz infrastruktūra nemaz nevērtēja. No trim pretendentiem tikai viens atbilda cenu aptaujas nosacījumiem. Tas ir biežs uzvarētājs dzelzceļa iepirkumos – Zemgales meliorācija. Naudu, par kādu strādnieki nolīgti, dzelzceļš neatklāj - tas esot komercnoslēpums."Mēs neredzam nekādu iemeslu sniegt intervijas," saka iepirkuma komisijas vadītājs un LDz infrastruktūra valdes loceklis Ents Putniņš. Pēc jautājuma, kādēļ kompānija neievēro iepirkumu uzraugu vadlīnijas, kuras cita starpā liek publicēt sludinājumus un atklāt uzvarētāju cenas, Putniņš aicina vērsties pie sabiedrisko attiecību daļas. LDz infrastruktūra rakstiski skaidro, ka cenas tiek slēptas, lai nākotnes iepirkumos tās neizmantotu citi pretendenti. Savukārt par _Limbažu melio izslēgšanu Latvijas Dzelzceļš_ mediju attiecību vadītājs Māris Ozols atbild, ka pretendentiem netika prasīts iesniegt citu piedāvājumu, bet tikai samazināt cenas esošajam piedāvājumam: "Uzņēmumam nav tiesību izvērtēt (..) otro piedāvājumu, jo pretējā gadījumā tas būtu netaisnīgi pret citiem pretendentiem, kuri sagatavojuši savu piedāvājumu atbilstoši prasībām."Tiesa, no e-pasta sarakstes ar pretendentu redzams, ka LDz infrastruktūra, prasot lētāku piedāvājumu, pati lūdza pārtaisīt un iesniegt detalizētas tāmes, ko Limbažu melio arī izdarīja.Par šādu iepirkumu pretendents var sūdzēties tikai tiesā, Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) strīdus "zemsliekšņu" iepirkumos neskata. IUB uzrakstītās vadlīnijas ir obligātas tikai Eiropas Savienības fondu projektos. Taču vairākus gadus zaudētāji pat nevarēja tiesāties. Tiesas vienkārši nepieņēma šādas lietas, jo nebija skaidri noteikts, ka tā ir tiesu atbildība. Tikai šovasar Augstākās tiesas Senāts mainīja tiesu praksi. Ārvalstu investoru padome Latvijā, kas arī kritizē šādu iepirkumu praksi, min, ka nereti uzņēmumi darbus sadala sīkākos, lai izvairītos no iepirkuma likuma piemērošanas. Sabiedrība par atklātību Delna uzskata, ka pašreizējais Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkuma likums ļauj pasūtītājiem pārlieku improvizēt, kas nenodrošina konkursu pēc būtības. "Nav skaidrs vai izsekojams, vai pasūtītājs nav vienojies ar piegādātāju par cenu iepriekš un vai pārējie pretendenti nav pievilkti klāt, lai izskatītos, ka ir notikusi iepirkumu procedūra," saka Gundars Jankovs, sabiedrības par atklātību Delna juridiskais direktors. Satiksmes ministrijā, kas izskata visu savu kapitālsabiedrību iepirkumus līdz 100 tūkstošiem latu, gan nepiekrīt, ka iepirkumos būtu izveidojusies kāda "pelēkā zona". "Visi sabiedriskā pakalpojuma sniedzēji darbojas pēc komerclikuma, tiek auditēti. Nevar apgalvot, ka ir iespējams nodrošināt, ka neviens nekļūdās, bet tas nenozīmē, ka nav sistēma," saka ministrijas valsts sekretāra vietniece Džineta Innusa.Tomēr Valsts kancelejā ir uzsākts darbs, lai pārstrādātu iepirkuma likumu sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem. Sagaidāmas diskusijas par sliekšņu samazināšanu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Politiskā pāļa gads

Nākamo gadu mums diemžēl neizdosies sākt no baltas lapas, bet kaujoties ar problēmām, ko ielaidusi valdība, par kuras praksi kļuvusi mānīšanās. Sākot ar noklīduša krievu drona nogulēšanu, Lat...

Trampa stratēģiskais kurss

Vēl pirms oficiālas stāšanās amatā ar uzreiz vairākiem skaļiem starptautiskiem paziņojumiem ir nācis klajā ievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps.

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē