Šobrīd jau slēgtās Ignalinas atomelektrostacijas iekārtas savulaik no Krievijas tika atgādātas pa dzelzceļu, bet milzīgās un smagās kravas, kas Lietuvā tiks atvestas no Japānas, būs jāved pa autoceļiem.
Šai nolūkā vajadzēs būtiski pārbūvēt ceļus, salabot segumu, paplašināt tiltus, rekonstruēt krustojumus un pagriezienus, pārcelt elektropārvades līnijas.
Kā februārī rakstīja avīze Lietuvos rytas, reaktora pārsegu un citas sarežģītas iekārtas atkarībā no izvēlētā maršruta nāksies vest 539-550 kilometrus garu ceļu caur Pluņģes, Telšu, Šauļu, Panevēžas un Roķišķu rajoniem. Visas kravas iecerēts pārvest piecu gadu laikā. Lai izlemtu, kā to labāk darīt, jau tiek izstrādāti īpaši pētījumi.
Japānā, kur Lietuva atradusi Visaginas AES stratēģisko investoru - kompāniju Hitachi, visas kodolspēkstacijas tiek celtas jūras krastā, tādēļ reaktorus turp var nogādāt pa jūrasceļu.
Pirms dažiem gadiem no Klaipēdas uz relatīvi netālo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu tika pārvesti divi 530 tonnas smagi dīzeļdegvielas hidroattīrīšanas iekārtas reaktori, bet šoreiz nāksies vest divreiz smagāku kravu un pieveikt krietni lielāku attālumu.
Tikmēr Krievijas medijos atrodami izteikumi, ka reaktora pārvešana no Klaipēdas uz Visaginu izvērtīšoties Lietuvas nacionālajā katastrofā.
Tuvojoties brīdim, kad jāsāk izstrādāt konkrētus projektus, parādās ierastais jautājums - kur ņemt naudu. Aplēses liecina, ka tam varētu būt vajadzīgi kopumā aptuveni 200 miljoni litu (41 miljons latu). Tos piecus miljonus litu (vienu miljonu latu), kas minētajiem darbiem nepieciešami jau šogad, Finanšu ministrija iesaka piešķirt no ceļu uzraudzības un attīstības programmas, savukārt Satiksmes ministrija aizrāda, ka šī programma jau tā ir apcirpta.
Satiksmes ministra vietnieks Rimvīds Vaštaks uzskata, ka īpašas trases ierīkošana būtu jāfinansē no līdzekļiem, kas paredzēti pašas spēkstacijas būvei. Pēc viņa teiktā, tiks mēģināts runāt gan ar Enerģētikas, gan Finanšu ministriju, lai šāda ceļa izmaksas netiktu uzveltas tikai ceļinieku pleciem.
Enerģētiķi gan ir citās domās. "Ņemot vērā, ka runa ir par valsts nozīmes ceļiem, kas atrodas Autoceļu direkcijas pārziņā, ir dabiski, ka pasūtītāja funkcijas būtu jāuzņemas minētajai direkcijai un primārais finansējuma avots arī būtu ceļu uzraudzības un attīstības fonds. Ja vajadzīgo līdzekļu tur nav, nāktos izvērtēt visas alternatīvas," spriedis uzņēmuma Visagino atomine elektrine celtniecības un infrastruktūras departamenta direktors Rimvīds Štilinis.
Enerģētikas ministrija gatavojas piedāvāt valdībai satiksmes komunikāciju projektu - ceļu, pa kuru uz Visaginas AES tiks nogādātas smagākās un lielākās kravas, atzīt par valstiski svarīgu objektu, jo, iespējams, tas ļautu vieglāk risināt arī finansējuma jautājumus, bet šāds lēmums jāpieņem Seimam.
Piedāvājam arī video, kā izskatās AES reaktora pārvietošana ASV: